سنگ آهن

بهره‌برداری از کوره‌های بلند تولیدکنندگان فولاد چین برای پنجمین هفته افزایش یافت و به سطح ۸۳.۸ درصد رسید که همین مسئله مصرف سنگ‌آهن را برای پنجمین هفته متوالی افزایش داد. براساس آمار فولادسازان چینی برای مصرف ۴۰ روز آینده خود سنگ‌آهن ذخیره کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فولادسازان چینی چند ماه قبل فعالیت بسیاری از کوره‌های بلند را با هدف تعمیر متوقف کردند ولی اکنون آمار نشان می‌دهد در طول ۵ هفته گذشته مدام کوره‌های بلند بیشتری به روند تولید باز می‌گردند. براساس این آمار از ۲۴۷ تولیدکننده فولاد زیرنظر مای‌استیل، نرخ بهره‌برداری از کوره‌های بلند به ۸۳.۸ درصد رسید. همزمان با بازگشت این کوره‌های بلند به کار، تولید فولاد کارخانه‌ها به ۲.۲۴ میلیون تن در روز رسید. مای‌استیل در گزارشی مدعی‌شد همچنان تولیدکنندگان بیشتری در چین کوره‌های بلند بیکار خود را به روند تولید بازمی‌گردانند با این حال مقایسه این داده‌ها با دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد نرخ بازگشت به کار کوره‌های بلند در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته کمتر است. کاهش تقاضا از سوی مصرف کنندگان دلیل اصلی نرخ پایین‌تر برای بازگشت به کار کوره‌های بلند معرفی می‌شود.

حجم معاملات فولاد در بازار داخلی چین نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. با این حال روند فعالیت کوره‌های بلند در چین با افزایش تقاضا برای سنگ‌آهن همراه بود. میانگین مصرف روزانه سنگ‌آهن در این فولادسازان چینی برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت و به ۲.۷۵ میلیون تن در هفته گذشته رسید. این هفته میانگین مصرف سنگ‌آهن نسبت به هفته قبل ۰.۸ درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این روند صعودی برای هفته‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

فولادسازان چینی در این هفته تقاضا برای سنگ‌آهن را افزایش دادند تا روند تولید کوره‌های بلند در زمان تعطیلات ۸ روزه چین متوقف نشود. آنها به صورت سنتی هر سال پیش از آغاز تعطیلات سال نو چینی در ماه فوریه تقاضا برای سنگ‌آهن را افزایش می‌دهند. بر اساس آمار تا ۸ فوریه سال ۲۰۲۴ مجموع سنگ‌آهن وارداتی ۲۴۷ فولادساز به ۱۰۹ میلیون تن رسیده است. این ذخایر برای حفظ سطح تولید در حدود ۴۰ روز آینده کافی است. فولادسازان چینی در زمان تعطیلات تقاضای خاصی برای سنگ‌آهن ندارند ولی پس از تعطیلات دوباره برای پر کردن ذخایر خود به بازار سنگ‌آهن بازمی‌گردند.

این افزایش تقاضا پیش از تعطیلات سال نو چینی و سپس بازگشت آنها به بازار با هدف جبران ذخایر مصرف شده در زمان تعطیلات نوسان زیادی در بازار ایجاد می‌کند. قیمت سنگ‌آهن در ماه ژانویه نیز نوسان سنگینی داشت. نخستین معامله این ماه با قیمت بالاتر از ۱۴۰ دلار به ازای هر تن آغاز شد و سپس در ادامه این ماه قیمت سنگ‌آهن به کمتر از ۱۳۰ دلار به ازای هر تن رسید. تحلیل‌گران مدعی‌اند پس از تعطیلات سال نو قیمت سنگ‌آهن دوباره صعودی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =