• ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
  • کد خبر: 49047
  • readingTime: ۶ دقیقه
معدن

صادرات بخش معدن نزدیک به دوبرابر واردات در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ است؛ اما مقایسه آمار واردات و صادرات معدنی نسبت به مدت مشابه پارسال، حاکی از این است که واردات با شتاب بیشتری افزایش داشته است.

به گزارش ایراسین به نقل از فولادبان، در حالی که صادرات معدنی از لحاظ ارزشی افزایش ۸ درصدی نسبت به پارسال را نشان می‌دهد، ارزش واردات معدنی، بیش از ۳۵ درصد در همین بازه زمانی افزایش داشته؛ تا جایی که سهم بخش معدن از واردات کشور در هشت‌ماهه امسال به ۹.۵ درصد رسیده است.

صادرات بخش معدن نزدیک به دوبرابر واردات در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ است؛ اما مقایسه آمار واردات و صادرات معدنی نسبت به مدت مشابه سال قبل، حاکی از این است که واردات با شتاب بیشتری افزایش داشته است. در حالی که صادرات معدنی از لحاظ ارزشی افزایش ۸ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد، ارزش واردات معدنی، بیش از ۳۵ درصد در همین بازه زمانی افزایش داشته؛ تا جایی که سهم بخش معدن از واردات کشور در هشت‌ماهه امسال به ۹.۵ درصد رسیده است.

نکته قابل تأمل در بررسی آمار تجارت بخش معدن این است که چین اصلی‌ترین مبدا صادراتی و همچنین اولین مبدأ وارداتی کشور است. ایران در حالی بیش از ۲۹ درصد صادرات معدنی خود را به چین می‌فرستد که ۳۸ درصد واردات معدنی نیز از این کشور است. ترکیه، عراق و امارات دیگر شرکای تجاری اصلی ایران در بخش معدن هستند.

سهم ۲۷ درصدی بخش معدن از صادرات

بررسی آمار صادرات غیرنفتی حاکی از این است که معدن و صنایع معدنی سهم ۲۷ درصدی از صادرات هشت‌ماهه ۱۴۰۲ داشته‌اند. در هشت‌ماهه ۱۴۰۲، صادرات معدن و صنایع معدنی ۸ میلیارد و ۵۱۴ میلیون دلار به وزن ۴۰.۹۸۱ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۷‌درصد و از لحاظ وزنی ۳۵ درصد افزایش یافته است. درصد تغییرات ارزش واحد صادرات این بخش حاکی از ارزش واحد منفی ۲۰ درصد است که بیانگر افزایش وزن کالاهای صادراتی نسبت به ارزش صادرات در این بخش است.

صادرات معدن و صنایع معدنی به سه‌بخش صنایع معدنی فلزی، صنایع معدنی غیرفلزی و معدن تقسیم می‌شود. از بیش از ۸ میلیارد دلار صادرات معدنی، صادرات صنایع معدنی فلزی ۶ میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار، صنایع معدنی غیرفلزی ۸۳۲ میلیون دلار و معدن یک‌میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار بوده است.

صنایع معدنی فلزی شامل صادرات شمش فولاد، محصولات فولادی، کاتد مس، شمش آلومینیوم، آهن اسفنجی، شمش روی، محصولات تخت فولادی، فروآلیاژها، فولادی لوله و پروفیل، شمش سرب و سایر صنایع معدنی فلزی می‌شود که بررسی آمار هشت‌ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد صادرات این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۲‌درصد کاهش و از لحاظ وزنی ۱۲ درصد افزایش داشته است. نکته قابل تأمل در صادرات اقلام این بخش، کاهش ارزش ۳۹ درصدی صادرات آهن اسفنجی، ۲۵ درصدی شمش روی، ۲۲ درصدی شمش سرب، ۱۲ درصدی شمش آلومینیوم و ۹ درصدی محصولات طویل فولادی نسبت به هشت‌ماهه سال ۱۴۰۱ بوده است. همچنین افزایش ۱۵۳ درصدی ارزش صادرات محصولات تخت فولادی در هشت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آمارهای قابل‌توجه این بخش است.

صادرات صنایع معدنی غیرفلزی شامل کاشی و سرامیک، سایر صنایع معدنی غیرفلزی، سنگ ساختمانی، کلینکر، سیمان، شیشه ساختمانی و چینی بهداشتی است که آمار هشت‌ماهه ۱۴۰۲ حاکی از افزایش ارزش ۱۳ درصدی و افزایش وزن ۶ درصدی صادرات این بخش است. از نکات قابل‌توجه آمارهای این بخش نیز کاهش ۲۰ درصدی ارزش صادرات شیشه ساختمانی بوده است. همچنین بخش معدن شامل سنگ و کنسانتره آهن، سایر معدن و سنگ و کنسانتره مس است که آمار هشت‌ماهه امسال نشان می‌دهد صادرات این بخش از لحاظ ارزشی ۸۲ درصد و از لحاظ وزنی ۹۹ درصد رشد داشته است. بررسی آمار این بخش حاکی از افزایش ۱۴۱ درصدی ارزش صادرات سنگ و کنسانتره آهن نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

بخش عمده صادرات بخش معدن و صنایع معدنی کشور به سه‌کشور چین، عراق و ترکیه بوده است. بررسی آمار هشت‌ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد چین با سهم ۲۹ درصدی، عراق با سهم ۲۰ درصدی، ترکیه با سهم ۱۱ درصدی، امارات متحده عربی با سهم ۷ درصدی، عمان با سهم ۶ درصدی، اندونزی با سهم ۵ درصدی، پاکستان با سهم ۳ درصدی و سایر کشورها با سهم ۱۹ درصدی مقاصد صادراتی بخش معدن بوده‌اند.

بررسی آمار صادرات کشور به چین در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ به‌عنوان اولین بازار صادراتی نشان می‌دهد که صادرات معدنی به این کشور شامل سنگ و کنسانتره آهن با سهم ۱۱ درصدی و شمش فولاد با سهم ۸ درصدی است. همچنین بررسی صادرات به عراق در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ به‌عنوان دومین بازار صادراتی نشان می‌دهد صادرات معدنی به این کشور شامل صنایع معدنی فلزی با سهم ۲۰ درصدی و صنایع معدنی غیرفلزی با سهم ۷ درصدی است.

بررسی صادرات به امارات به عنوان سومین شریک تجاری در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ حاکی از این است که صادرات معدنی به این کشور شامل صنایع معدنی فلزی با سهم ۱۳ درصدی است.

در همین مدت صادرات به ترکیه به عنوان چهارمین شریک تجاری شامل سهم ۱۰ درصدی شمش آلومینیوم، سهم ۷ درصدی سایر صنایع معدنی فلزی، سهم ۶ درصدی شمش روی و سهم ۳ درصدی شمش فولادی است. صادرات به هند به عنوان پنجمین مقصد صادراتی در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ حاکی از این است که صادرات معدنی به این کشور شامل صنایع معدنی فلزی با سهم ۱۲ درصدی است. صادرات به پاکستان به عنوان ششمین مقصد صادراتی نشان می‌دهد صنایع معدنی فلزی سهم ۱۴ درصدی از صادرات به این کشور در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ داشته‌اند.

صادرات به افغانستان به عنوان هفتمین مقصد صادراتی نیز حاکی از سهم ۱۱ درصدی صنایع معدنی فلزی و سهم ۵ درصدی صنایع معدنی غیرفلزی از صادرات به این کشور در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ است.

بررسی آمار صادرات به عمان نیز نشان می‌دهد شمش فولاد اصلی‌ترین کالای صادراتی به این کشور با سهم ۴۲ درصدی است. سنگ و کنسانتره آهن با سهم ۶ درصدی و محصولات طویل فولادی با سهم ۴ درصدی دیگر اقلام صادراتی معدنی به این کشور به عنوان هشتمین مقصد صادراتی در هشت‌ماهه امسال بوده‌اند.

صادرات معدنی به فدراسیون روسیه نیز شامل صنایع معدنی غیرفلزی و با سهم ۵ درصدی در هشت‌ماهه امسال است. ۹۳ درصد صادرات به اندونزی در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ شمش فولاد است.

واردات معدنی روی ریل افزایش

آمار واردات طی هشت‌ماهه ۱۴۰۲ به تفکیک بخش‌های عمده حاکی از این است که معدن و صنایع معدنی سهم ۹.۵ درصدی از واردات کشور در این بازه زمانی داشته‌اند. در این بازه زمانی، ارزش واردات معدن و صنایع معدنی، ۴ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار به وزن ۳۱۹۲ هزار تن بوده است که حاکی از افزایش ۳۵ درصدی ارزش و رشد ۲۵ درصدی وزن واردات این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

بررسی مبادی وارداتی بخش معدن طی هشت‌ماهه ۱۴۰۲ همچنین حاکی از این است که اصلی‌ترین مبدا واردات معدنی کشور، چین با سهم ۳۸ درصدی است. بعد از چین، امارات‌متحده عربی با سهم ۲۵ درصدی، ترکیه با سهم ۱۵ درصدی، عراق با سهم ۶ درصدی، عمان با سهم ۳ درصدی، هنگ‌کنگ با سهم ۳ درصدی، آلمان با سهم یک‌درصدی و سایر کشورها با سهم ۹ درصدی قرار دارند.

واردات به تفکیک بخش‌های عمده و گروه‌های کالایی طی هشت‌ماهه امسال در بخش معدن نشان می‌دهد از مجموع ۴ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار واردات معدنی، واردات صنایع معدنی فلزی ۲ میلیارد و ۳۲۶ میلیون دلار، صنایع معدنی غیرفلزی ۲۵۰ میلیون دلار و معدن شامل سایر معدن و کنسانتره مس ۶۲۵ میلیون دلار بوده است. بر این اساس واردات صنایع معدنی فلزی در این بازه زمانی از لحاظ ارزش ۱۴ درصد و از لحاظ وزن ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. همچنین واردات صنایع معدنی غیرفلزی از لحاظ ارزش ۵‌درصد و از لحاظ وزن ۳۵ درصد افزایش را نسبت به هشت‌ماهه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. همچنین واردات بخش معدن در این بازه زمانی از لحاظ ارزش ۱۳ درصد کاهش و از لحاظ وزنی ۱۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

بررسی ۱۰ مبدأ اول واردات طی هشت‌ماهه ۱۴۰۲ نیز حاکی از این است که سهم واردات معدنی از چین شامل صنایع معدنی فلزی با سهم ۹ درصدی است. صنایع معدنی فلزی همچنین سهم ۶ درصدی از واردات از ترکیه داشته‌اند. بررسی آمار واردات از هند نیز شامل سهم ۴ درصدی صنایع معدنی فلزی است. آمار واردات از روسیه نیز نشان می‌دهد صنایع معدنی فلزی سهم ۲ درصدی از واردات از این کشور داشته‌اند. بررسی آمار واردات از عمان نیز حاکی از سهم ۱۵ درصدی معدن و سهم ۵ درصدی صنایع معدنی فلزی از واردات از این کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =