ایمان عتیقی مدیرعامل گل‌گهر

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت: پیشنهاد تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی بر این است که نباید مانع افزایش سرمایه شرکت‌ها شوند و شرکت‌ها باید با سود حاصل از فروش محصول خود بتوانند کارخانه جدیدی را ایجاد کنند؛ چراکه عدم توزیع این سودها موجب ایجاد یک سازه جدید در نقطه‌ای از کشور می‌شود.

به گزارش ایراسین و به نقل از چیلان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: به همت ۲۷ هزار کارمند و کارگر، گل‌گهر تاکنون توانسته است زنجیره فولاد را تکمیل کند، یعنی از معدن (کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش، میلگرد و در طی یک سال و نیم آینده ورق را به تولید خواهد کرد. این تکمیل زنجیره در خاورمیانه بی نظیر است و باعث افتخار است که در کل زنجیره فولاد را در منطقه سیرجان تولید می‌کنیم.

ایمان عتیقی ادامه داد: فولاد همچون نفت و پتروشیمی جز و صنایع فرصت‌سازی است که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک‌کننده باشد.

عتیقی اظهار کرد: زمانی که این پتانسیل شناخته شد، توسط دولت آمریکا تحریم شد اما اتفاق مثبتی در کشور رقم خورد این بود که شرکت‌های بزرگ اقتصادی از جمله “گل‌گهر” ساخت داخل و بومی‌سازی را آغاز کردند. اکثر قطعاتی که در داخل از کشور تأمین می‌شد، امروز توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده است.

وی ادامه داد: طی سه الی چهار سال اخیر، حدود ۳۰۰ قطعه توسط شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ساخته شده است.

این مقام مسئول افزود: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در بخش‌های درمان، زیرساخت‌های شهری، گردشگری، فرهنگی به فعالیت می‌پردازد. مردم کرمان به خصوص شهرستان سیرجان، شاهد نقش مؤثر و تأثیرگذاری گل‌گهر در حوزه‌های متفاوت هستند.

تولید ۵ دا مپتراک ۶۰ تنی ایرانی به همت گل‌گهر

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر درباره دستاوردهای بزرگ شرکت، عنوان کرد: طی دو سال و نیم اخیر با همکاری کارشناسان شرکت توانستیم، تراک ۶۰ تنی را تولید کنیم که با وزن ۴۰ تنی خودرو ۱۰۰ می‌شود. این پروژه با همکاری شرکت دلتا راه ماشین صورت گرفته است. حدود ۵۰۰ اصلاحیه بر روی این خودرو صورت گرفت تا توانستیم حدود ۵ دستگاه تولید کنیم که در معدن روباز کار می‌کنند.

وی، تأمین ماشین آلات معدنی را مهم‌ترین نیاز معادن کشور دانست و گفت: یکی از نیازهای اساسی کشور را دا مپتراک و ماشین‌آلات سنگین است که در زمینه وزارت صمت برای تولید تراک ۱۰۰ تنی نیز اقدامات مثبتی را صورت داده است.

عتیقی با اشاره به تولید ۲ میلیارد تن فولاد در جهان گفت: یک میلیارد تن از این محصول را کشور چین و یک میلیارد تن دیگر را دیگر کشورهای دنیا تولید می‌کنند، کشور ایران با ۳۰ میلیون تن تولید فولاد رتبه دهم جهان را دارد.

خریداری ۱۴۰ دستگاه حفاری در راستای توسعه اکتشافات

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر افزود: در بحث فولاد و صنایع معدنی از ظرفیت و پتانسل‌های خوبی برخوردار هستیم که طی دو سال اخیر حدود ۱۴۰ دستگاه حفاری و اکتشافی توسط شرکت‌های بزرگ معدنی خریداری شده است.

معدن جایگزین نفت

عتیقی ادامه داد: این دستگاه‌ها از حدود ۳۰ متر تا عمق ۲۵۰۰ متر را مغزه‎ گیری می‌کنند و آنالیز کف زمین را ارائه می‌دهند. برای اینکه معدن را جایگزین نفت کنیم، در ابتدا باید اکتشاف معدنی به طور کامل شناسایی شود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: اکنون اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفته است اما نیازمند گذر دوره زمانی ۳ تا ۴ سال هستیم. اکنون که نهضت اکتشاف در بخش‌های صنعتی آغاز شده است، پیش بینی می‌کنیم به پتانسیل و ظرفیت‌های مطلوبی از معادن تازه کشف شده دست یابیم.

دستاوردهای نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل

عتیقی در خصوص دستاوردهای نمایشگاه توانمندی‌های ساخت داخل، عنوان کرد: علاوه بر اینکه چالش‌های مهم صنعت فولاد را به شخص اول کشور عنوان کردیم این بود که شرکت‌ها افتخارات مهم خود را معرفی کردند و در این راستا سایر شرکت‌ها نیز توانستند از این افتخارات مثبت بهره‌مند و آگاه شوند.

وی ادامه داد: در حین و بعد از چیدمان نمایشگاه، شرکت‌ها و صنایع مختلف با همدیگر آمیخته شدند. مثلاً ما در این نمایشگاه در موضوعاتی چون حمل و نقل و کشتیرانی به تعاملات مفید دست پیدا کردیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر افزود: با توجه به سوالات تخصصی که امروز مقام معظم رهبری پرسیدند، مشخص بود که شناخت کافی از صنعت به ویژه در بحث بومی‌سازی را دارند. خدا قوت که امروز ایشان مطرح کردند را به تمامی ۲۵ هزار نفر نیروی توانمند مجموعه گل‌گهر ابلاغ خواهم کرد.

حفظ تولید در شرایط تحریمی

این مقام مسئول افزود: با وجود تحریم‌ها، میزان تولید بیشتر شده است و هیچ شرکتی را به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانید پیدا کنید که زمین خورده است. در واقع وظیفه ما حفظ تولید در شرایط تحریمی است.

نباید از تحولات فناوری دنیای امروز عقب ماند

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: با توجه به اینکه جزو شرکت‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شویم، اگر با همکاری شرکت‌های دانش بنیان به فعالیت نپردازیم از فناوری روز دنیا عقب خواهیم ماند.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی مقالات، در چشم‌اندازهای بلند مدت شرکت‌های بزرگ دنیا برخی از سود خود را معطوف بر دانش بنیان و واحد تحقیق و توسعه (R&D) کرده‌اند.

عتیقی بیان کرد: از سال که توسط مقام معظم رهبری با محوریت دانش‌بنیان نام‎گذاری شد، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است. در واقع حدود ۱۲ ماه است که صندوق«CBC» با محوریت سرمایه‌گذاری و با کمک شرکت‌های بزرگ همچون فولاد مبارکه، گل‌گهر، ملی مس تشکیل شده است.

وی افزود: فعالیت‌های تحقیقاتی نیاز به بررسی دارد و پروسه پروژه‌های تحقیقاتی حدود ۳، ۵، ۸ و ۲۰ سال به طول می‌انجامد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‎گهر تصریح کرد: فرایند تولید کار بسیار دشواری است. متأسفانه برخی از قوانین و مقررات همچون مقررات گمرک، دست و پاگیر بخش صنعتگران را بسته‌اند. در واقع به دلیل نظارت‌های بسیار شدید، فرایند ترخیص قطعات به کندی صورت می‌گیرد و کارخانه در بلاتکلیفی باقی می‌مانند.

وی ادامه داد: بحث دوم در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌ها بزرگ است. پیشنهاد تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی بر این است که مانع افزایش سرمایه شرکت‌ها نشوند و شرکت‌ها با سود حاصل از فروش محصول خود بتوانند کارخانه جدیدی را ایجاد کنند. عدم توزیع این سودها موجب ایجاد یک سازه جدید هر در نقطه‌ای از کشور می‌شود.

چالش‌های فولاد در گرو دخالت‌های دولتی

عتیقی در پایان بر ضرورت عدم دخالت دولت در فرایند تولید تاکید کرد و گفت: بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ خواستار، خواستار عدم دخالت در امور فرایند تولید هستند، چراکه اگر یک بنگاه به درستی به فعالیت خود بپردازد، نباید در امور کار دخالتی ایجاد نکنیم و دنبال بهانه‌گیری نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =