معدن

نماینده کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به قیمت‌گذاری شرکت زغال‌سنگ برای واگذاری به شرکت صدر تأمین تا هفته آینده گفت: یکهزار میلیارد ریال نیز از شرکت صدر تأمین در قالب پیش پرداخت واریز می‌شود تا برای بخشی از تعهدات مالیاتی، تأمین اجتماعی و تجهیزات مورد نیاز برای تولید اختصاص پیدا کند.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایسنا، محمدرضا پور ابراهیمی در نشست مشترک با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل صندوق فولاد کشور، مدیرعامل شرکت صدر تأمین و نمایندگان کارگری شرکت زغال سنگ کرمان افزود: با وجود همه تلاش‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته به دلیل نداشتن پشتیبانی و همکاری لازم صندوق فولاد شاهد وضعیت نامناسبی در شرکت زغال سنگ کرمان هستیم.

انتقال زغال‌سنگ کرمان از زیرمجموعه صندوق بازنشستگی فولاد تصویب شد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: بدهی مالیاتی سنگین شرکت زغال سنگ کرمان از یک سو، بدهی تأمین اجتماعی، مشکلات بیمه‌ای کارگران به دلیل بدهی سنگین تأمین اجتماعی و نیز بدهی به سایر مجموعه‌های تأمین‌کننده مواد، تجهیزات و تأخیر در پرداخت‌های حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان، چالش اساسی ایجاد شده در شرکت مذکور است که به همین دلیل نیز وضعیت تولید تحت تأثیر قرار گرفته و به شدت کاهش یافته به نحوی که اگر این موضوع ادامه پیدا کند طی ۲ ماه آینده شرکت به تعطیلی قطعی می‌انجامد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با استاندار و مسئولان صندوق تأمین اجتماعی صحبت کردیم که لازم است در مورد ۲ اتفاق مهم شامل اصلاح ساختار مالی، بودجه‌ای و اداری شرکت زغال‌سنگ و نیز امکان تغییر مالکیت آن از صندوق فولاد به صندوق تأمین اجتماعی تصمیم‌گیری شود.

وی بیان کرد: صنعت زغال با توجه به تغییرات قیمت جهانی، تغییر نرخ ارز و حجم نیاز گسترده‌ای که هر روز بیشتر می‌شود به شدت سودآور است اما به دلیل نداشتن سرمایه‌گذاری لازم، جای خالی فناوری‌های تولید، مکانیزه نشدن روند تولید شاهد وضعیت نامناسبی در شرکت زغال سنگ کرمان هستیم و این در حالی است که شرکت‌های زغال‌سنگ طبس و شرکت‌های مشابه از وضعیت خوبی در تولید و سودآوری برخوردارند.

پور ابراهیمی اظهار داشت: با توجه به تصمیم‌های اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان درخواست ما تسریع در توافق‌های صورت گرفته و پیگیری‌های انجام شده است.

بر اساس این گزارش در نشست مشترک با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان شوراهای کارگری شرکت زغال‌سنگ کرمان به تشریح وضعیت این شرکت پرداخته و بیان شد به دلیل ضعف پشتیبانی در تولید، شاهد کاهش تدریجی در فعالیت‌های تولید شرکت شدیم در حالی که به وضعیت تولید ۱۰ هزار تن در ماه رسیدیم که نشان‌دهنده وضعیت بسیار نگران‌کننده از این شرکت است.

نمایندگان شوراهای کارگری شرکت زغال‌سنگ کرمان همچنین گفتند که آمادگی دارند تولید را به سقف کاملاً بالایی که شاخص تولید در این شرکت بوده برسانند اما این نیاز دارد مورد حمایت قرار گیرند و تجهیزات و امکانات مکانیزه شدن معدن نیز فراهم شود.

این گزارش ارسالی دفتر نماینده کرمان و راور به رسانه‌ها حاکیست، مدیرعامل صندوق فولاد نیز در این نشست با توضیحاتی که در خصوص اقدامات اخیر داد اعلام کرد پیگیر توافقات انجام شده در سفر استانی وزیر است و بخشی از کارها را هم انجام داده و با توجه به پیگیری‌های پور ابراهیمی و نشست‌هایی که اخیراً در کمیسیون اقتصادی برگزار شده بخشی از فرایند اجرا در خصوص توافقات استانی وزیر کار در دستور کار قرار گرفته و در حال نهایی شدن است، اما نیاز به زمان بیشتری دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این خصوص توضیح داد با توجه به مطالبه جدی مسئولان استان و نیز کارگران شرکت زغال‌سنگ و با توجه به جلساتی که در این شرکت داشتیم و پیگیری‌های صورت گرفته در این خصوص برنامه وزارت تعاون انتقال سهام شرکت زغال‌سنگ کرمان و کرومیت اسفند قه به شرکت صدر تأمین به عنوان یک هلد ینگ تخصصی صنعتی- معدنی در مجموعه سازمان تأمین اجتماعی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در این نشست ضمن گلایه از تأخیر انجام شده در این خصوص از مدیران مربوطه خواست با توجه به تدارکاتی که به صورت مستمر دیده شده و پیگیری‌های کمیسیون قضائی، سریع‌تر موضوع انتقال سهام برای ایجاد تحولات ساختاری در تولید و افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری و تولید در شرکت نهایی شود.

پور ابراهیمی نیز در این نشست درخواست کرد که تصمیم‌های کوتاه مدت در خصوص این موضوع اتخاذ شود تا موضوع مدیریت حواشی شرکت زغال‌سنگ بتواند به حداقل ممکن برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =