نشست خبری ایران - سوریه

امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تأکید کرد، تیمش در مصاف با سوریه باید بیشترین دوندگی و کمترین اشتباه را داشته باشد.

به گزارش ایراسین، امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پیش از دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل سوریه در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، اظهار داشت: به دوستانی که در مرحله گروهی حضور داشتند و چه کسانی که به تازگی آمده‌اند، خوش‌آمد می‌گویم. بازی فردا یکی از سخت‌ترین بازی‌های ما خواهد بود. با شناختی که از مربی بزرگ سوریه و این تیم داریم یقیناً ساختار دفاعی قوی خواهند داشت. آنها در سه بازی گذشته فقط یک گل خورده‌اند، بنابراین با تیم سخت کوشی بازی داریم و باید بیشترین دوندگی و کمترین اشتباه را داشته باشیم.

باید هم کیفیت خوبی داشته باشیم و هم تمرکز

وی در ادامه افزود: امیدوارم بازیکنان تیمم بتوانند مثل دیدار با امارات توانایی‌های تکنیکی و اهداف تاکتیکی را به نحو احسن اجرا کنند. ایران تیم بسیار بزرگی است و بازیکنان بزرگی دارد و یقیناً باید هم کیفیت خوبی داشته باشیم و هم تمرکز. نتایج و رفتارهای قبل به ما درس داده است، اینکه در این مرحله باید تمرکز بیشتری داشته باشیم، چه در رفتارهای شخصی و چه فنی. امیدوارم با بازی خوب به مرحله بعد صعود کنیم.

تیم‌های کوپر در فاز دفاعی خوب عمل کرده‌اند

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان راجع به حضور بازیکنان چندملیتی در ترکیب سوریه تصریح کرد: اجازه بدهید به بخشی از سؤال‌تان پاسخ ندهم. بالاخره فدراسیون سوریه تشخیص به حضور بازیکنان چند ملیتی داده است. فوتبال به دو بخش ساختار دفاعی و حمله تقسیم شده است. هکتور کوپر در بخش دفاعی قوی است و تیم‌هایی که از قبل هدایت آنها را برعهده داشته از جمله والنسیا، اینترمیلان و … در فاز دفاعی خوب عمل کرده‌اند.

گل‌هایی که خوردیم به خاطر اشتباهات فردی بوده است نه ساختار دفاعی تیم

قلعه‌نویی یادآور شد: از روزی که گروه‌مان کار را آغاز کرد، تغییر نگرش داشتیم. در آمار مالکیت در کل بازی‌ها به خصوص سه بازی اخیر موفق بوده‌ایم. یک زمانی در تیم باشگاهی مسئولیت دارید و در سال می‌توانید ۱۵۰ جلسه تمرین کنید، ولی وقتی مسئولیت تیم ملی را برعهده داشته باشید در یک سال نمی‌توانید ۲۰ جلسه تمرین کنید. بنابراین، در این زمان کم خیلی خوب توانستیم پیشرفت داشته باشیم و نگرش چندین ساله را تغییر دادیم. در بخش‌هایی ایراداتی داشتیم که فردی بوده است، از جمله دو گلی که در این رقابت‌ها دریافت کردیم. این دو گل حاصل اشتباهات فردی بوده و ارتباطی به ساختار دفاعی نداشته است.

از نظر قدرت بدنی و تکنیک می‌توانیم در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم

وی ادامه داد: فردا مترصد بازی هجومی هستیم، چون باید کاری کنیم مردم از فوتبال لذت ببرند. بازیکنان وظیفه دارند طوری عمل کنند که افکار تاکتیکی کادر فنی به اضافه توانایی فنی‌شان را در زمین به اجرا درآورند. به بازیکنان گفته‌ایم این فرامین تاکتیکی است، ولی توانایی‌های فردی‌تان را بهتر انجام دهید، مخصوصاً در یک سوم دفاعی حریف. این خاصیت فوتبال ایران است. هر چند تکنیک‌ها ضعیف شده است، ولی می‌بینید چه از نظر قدرت بدنی و چه تکنیک می‌توانیم در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم. امیدوارم بازیکنان فرامین تاکتیکی را انجام داده و اشتباهات فردی را کمتر کنند و از توانایی‌های تکنیکی‌شان به نحو احسن بهره بگیرند. چون خودم بازیکنی تکنیکی بودم، بازیکن را از نظر تکنیکی محدود نمی‌کنم.

از ظلم و رفتارهای بدی که شد ناراحت بودم نه کنار گذاشتنم

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در پاسخ به این سوال که چقدر او و تیمش این آمادگی را دارند که سرنوشتی مثل عراق یا حتی تیم حاضر در بازی‌های جام ملت‌های ۲۰۰۷ را پیدا نکنند، گفت: نمی‌خواهم به گذشته زیاد ورود کنم، ولی می‌توانید از یکی از خبرنگاران خارجی در نشست خبری اینجا از طرف من سوال بپرسید. یک مربی را در بدترین شرایط تاریخ فوتبال می‌آورند که فدراسیون رئیس ندارد، فوتبال تعلیق است و دو گروه سیاسی با هم درگیر هستند و یک مربی می‌آید باخت نمی‌دهد و میانگین امتیاز ۲.۱ در هر بازی دارد و بدون باخت او را کنار می‌گذارند. از کنار گذاشتن خیلی ناراحت نبودم، از ظلم و رفتارهای بدی که شد ناراحت بودم. فکر نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا بیایند با یک گروهی این کار را بکنند. با اتفاقاتی که قبل از حضور ما در جام جهانی ۲۰۰۶ افتاده بود، ما کار کردیم. گروه خاصی بودند که با یکسری آدم‌ها از جمله من مشکل داشتند. به این خاطر آن برنامه تلویزیونی را درست کردند و به خاطر دارم ۳۰۰ مقاله علیه من نوشتند. خودم تعجب کردم که در ۳۰ سال گذشته مقامی به دست نیاورده‌ایم و این همه مطلب نوشته شد. در سال ۲۰۰۷ مسئولیت قبول کردیم و بهترین کیفیت‌مان را هم در بازی با کره جنوبی در جام ملت‌های آسیا داشتیم.

عاشق ایران و خدمت به جوان‌ها هستم

قلعه‌نویی همچنین خاطر نشان کرد: الان هم ترکش‌های آن دوران هست و فکر نکنید دیگر نیست. همان آدم‌های ۲۰۰۷ با میکروفن‌های دیگر و با لباس دیگری یکسری ترکش‌ها را می‌زنند. تا لحظه‌ای که حضور دارم وظیفه‌ام را انجام می‌دهم. من عاشق ایران و عاشق خدمت کردن به جوان‌ها هستم. کسی که در بالاترین سطح مربیگری یعنی تیم ملی به مس کرمان می‌رود یعنی عاشق فوتبال است. آدم‌های قبل از ما مخلص بودند و یاد دادند فوتبال عاشقی است. در فوتبال بپرسید قهرمان جام جهانی ۱۹۷۰ چه تیمی شد نیاز به تحقیق دارد، ولی اگر کار اخلاقی صورت بگیرد در ذهن‌ها باقی می‌ماند. فوتبال را باید به صورت عاشقی دنبال کرد، ولی در آن سال‌ها نشد. گروهی که آنتن و قدرت داشتند و فقط یک نفر خاص نبود، جریان‌سازی و با من مخالفت کردند. بعدها دلایلش را فهمیدم و خیلی‌ها آمدند و گفتند اشتباه کردیم.

خیلی‌ها را به درست یا غلط کنار گذاشتم، ولی قداست آدم‌ها را نشکسته‌ام

وی همچنین تأکید کرد: به‌عنوان کسی که وارد دهه پنجم حضورم در فوتبال شده‌ام خواهش می‌کنم با مربیان و بازیکنان طوری رفتار کنید که قداست آدم‌ها شکسته نشود. هر مدیری حق دارد نیرویش را جابه‌جا کند، ولی نباید قداست آدم‌ها شکسته شود. من خیلی از بازیکنان را به درست یا غلط کنار گذاشتم، ولی قداست آدم‌ها را نشکسته‌ام. در تیم ملی نیز همینطور بوده‌ام، چه در سال ۲۰۰۷ و چه الان سعی کرده‌ام در رفتارم صداقت داشته باشم. بازیکنان فعلی آدم‌های باهوش و زرنگی هستند. شاید به خاطر ارتباطات جمعی و مجازی باشد، ولی در عین حال فرق بین صداقت و غیرصداقت را تشخیص می‌دهند. فیلمی را دیدم که بغض کردم، وقتی رامین رضائیان در حال ورود به زمین بود بازیکنی مثل کریم انصاری‌فرد که تجربه چهار دوره جام ملت‌های آسیا را دارد چطور کمک می‌کرد. من چه باشم و چه نباشم فوتبال جریان دارد، ولی رفتارها در همه حوزه‌ها مثل هنر و سیاست باید طوری باشد که قداست آدم‌ها شکسته نشود. ما بازیکنان را توجیه کرده‌ایم، فوتبال است و دیدیم عراق با اشتباهی کوچک حذف شد. بازیکنان را از نظر رفتاری و فنی آماده مراحل حذفی کرده‌ایم، ولی اتفاقات فوتبال هم هست و امیدوارم بخش خوبش شامل حال ما شود.

این ۲۶ بازیکنی که آورده‌ایم با درصدهای خیلی کم نزدیک به هم هستند

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان درباره محرومیت محمدحسین کنعانی‌زادگان و مصدومیت سیدمجید حسینی و تدابیرش برای خط دفاعی گفت: خوشبختانه این ۲۶ بازیکنی که آورده‌ایم با درصدهای خیلی کم نزدیک به هم هستند. مصدومیت مجید حسینی و صادق محرمی و همچنین مرتضی پورعلی‌گنجی را داشتیم، ولی بازیکنانی داریم که چند پسته هستند. کنعانی‌زادگان مهره تأثیرگذاری است، ولی امیدوارم در مراحل بعد این اشتباهات را نداشته باشد. آریا یوسفی نیز می‌تواند جزو ۱۱ بازیکن اصلی باشد. خوشحالم دو سه بازیکن جوان به این مسابقات آورده‌ایم و طبیعتاً باید کم کم بتوانیم در تیم تغییرات داشته باشیم. تیم ملی فعلی که خیلی از آن انتقاد می‌شود به نظرم تا انتهای جام جهانی نیز می‌تواند با بهترین کیفیت بازی کند. ما بازیکنی مثل انصاری‌فرد داریم که آمار دوندگی‌اش را داریم، همینطور امید ابراهیمی. بنابراین، دغدغه‌ای از بابت جابه‌جایی پست‌ها نخواهیم داشت.

مسائلی وجود دارد که شاید حلال کنیم، ولی فراموش نخواهیم کرد

قلعه‌نویی در پایان گفت: اگر درباره آن آدم‌ها صحبت کردم، چون سوال خبرنگار بود جواب دادم، وگرنه نه دلخوری از آن آدم‌ها داریم و نه چیزی و اگر مسائلی بین‌مان بوده است تمام شده و رفته است. مسائلی وجود دارد که شاید حلال کنیم، ولی فراموش نخواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =