• ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
  • کد خبر: 48636
  • readingTime: ۲ دقیقه
میلگرد

کاهش تقاضا در کنار حاشیه سود پایین دلیلی شد تا تولید میلگرد در چین طی طول ۶ ماه گذشته نزولی باشد. در مجموع چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۲ درصد میلگرد کمتری نسبت به ۲۰۲۲ تولید کرده‌اند و احتمالا این روند در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مای‌استیل در گزارشی نوشت براساس آخرین آمار منتشر شده تولید میلگرد چین طی ماه دسامبر کاهش پیدا کرد تا روند کاهشی تولید میلگرد در طول شش ماه گذشته ادامه‌دار باشد. در مجموع تولید میلگرد چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۲ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ بود و احتمال ادامه این روند برای سال ۲۰۲۴ نیز وجود دارد. تولید میلگرد در سال ۲۰۲۲ نیز نسبت به ۲۰۲۱ کمتر بود.

برآورد تولیدات ماهانه میلگرد نشان می‌دهد طی ۳ سال گذشته سطح تولید میلگرد در ماه‌های ژانویه و فوریه بیشتر از سایر ماه‌های سال است، در نتیجه روند کاهشی تولید میلگرد در طول ۶ ماه‌گذشته دست کم برای یکی دو ماه آینده متوقف خواهد شد.

کاهش ۲ درصدی تولید میلگرد چین

اواخر سال ۲۰۲۲ خوش‌بینی به اقتصاد چین با رشد تولید میلگرد همراه بود ولی داده‌های اقتصادی و شرایط حاکم بر کشورهای مختلف دلیلی شد تا چینی‌ها هر ماه از حجم تولید میلگرد بکاهند. اواسط سال میلادی ۲۰۲۳ تولید هر تن میلگرد برای چینی‌ها تا ۲۰ دلار زیان داشت، در نتیجه آنها حجم تولیدات در این زمینه را هر ماه کمتر از ماه قبل کردند تا اینکه به گزارش مؤسسه NBS تولید سالانه میلگرد در چین ۲ درصد کاهش پیدا کرد. البته NBS در این باره مدعی است امسال فولادسازان بیشتری نسبت به سال قبل تأسیسات خود را تعمیر کردند و همین وقفه یکی از دلایل افت تولید میلگرد بود. با این حال کاهش حاشیه سود و چشم‌انداز نه چندان روشن نسبت به تقاضای میلگرد در بازارهای جهانی باعث شد چینی‌ها میل کمتری به تولید میلگرد داشته باشند. سهم تولید میلگرد از کل تولیدات فولاد نهایی این کشور در ماه دسامبر به ۱۶.۳ درصد می‌رسد درحالی که سهم میلگرد از تولیدات سال ۲۰۲۳ حدود ۱۶.۶ درصد بود.

بررسی‌های مای استیل نشان می‌دهد میانگین زیان فروش میلگرد برای ۵۱ تولیدکننده چینی حدود ۲۸ دلار در هر تن بود که نسبت به ماه قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. افزایش شدید قیمت مواد اولیه مانند سنگ‌آهن و کک دلیل اصلی کاهش حاشیه سود میلگرد عنوان می‌شود. در حالی که رکود حاکم بر بازار، اجازه فروش میلگرد با قیمتی بالاتر را نمی‌داد. اگرچه چینی‌ها امیدوارند با ارائه بسته‌های حمایتی بخش ساخت و ساز در این کشور را از رکود خارج کنند ولی تا کنون داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد شرایط دربخش ساخت و ساز چین خوب نیست. آخرین گزارش‌ها از افت مجدد قیمت املاک نوساز در چین خبر می‌داد و این اتفاق دلیلی شده تا تولیدکنندگان میلی به تولید بیشتر میلگرد نداشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =