• ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
  • کد خبر: 48598
  • readingTime: ۱ دقیقه
فولاد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ایزوله اصفهان گفت: با روش مهندسی معکوس، نقشه‌برداری و ساخت، موفق به تولید روتور مکنده دود شده‌ایم که در واحد آگلومراسیون صنعت فولاد کاربرد دارد و کیفیتی بیشتر از نمونه‌های خارجی دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صنعت فولاد یکی از صنایع استراتژیک و مادر است که مواد اولیه بسیاری از صنایع پایین دستی را تولید می‌کند. این صنعت برای تداوم فعالیت‌های خود همانند هر صنعت دیگری نیاز به پشتیبانی و تأمین قطعات و تجهیزات دارد که با شرایط تحریمی موجود، یا امکان تأمین آن‌ها به صورت کامل وجود ندارد و یا با قیمت‌های بسیار گران و بدون امکان ارائه ضمانت و خدمات پس از فروش تأمین می‌شود.

یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با روش مهندسی معکوس، نقشه‌برداری و ساخت، موفق به تولید این تجهیزات در ایران شده که هم‌اکنون در کارخانه‌های مهمی چون ذوب آهن اصفهان مورد استفاده قرار گرفته و کیفیتی به مراتب بیشتر از نمونه‌های خارجی پیشین از خود نشان داده است.

یکی از این تجهیزات، روتور مکنده دود است که در واحد آگلومراسیون صنعت فولاد کاربرد دارد. وظیفه این واحد، ذخیره‌سازی و ارسال مواد اولیه جهت واحدهای مختلف تولیدی، تولید آگلومره مطابق با شرایط فنی، جهت مصرف در بخش کوره بلند، تولید آهک پخته جهت مصرف در بخش فولادسازی و آگلومراسیون و تولید آهن اسفنجی جهت مصرف در بخش فولادسازی و فروش است.

جلیل سلطانی، مدیرعامل شرکت ایزوله اصفهان، در همین خصوص اظهار کرد: وقتی کک در فرآیند تولید فولاد در حال پخته شدن است، بخاری تولید می‌کند که باید از محیط جمع‌آوری و خارج شود. دودی که توسط این مکنده خارج می‌شود حاوی ذرات خورنده است بنابراین ضد سایش بودن قطعات این تجهیز اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: پره‌های این تجهیز از ورق‌های با استحکام بالا تولید شده و به دلیل دور بسیار بالای چرخش موتور، حفظ تعادل آن نیز بسیار حائز اهمیت است. ساخت این تجهیز حاصل نزدیک به ۳ سال کار پژوهشی و اجرایی است و پیچیدگی‌های بسیاری دارد. دَمپر و کِیسنگ که محفظه‌ای برای فعالیت فن روتور مکنده دود است نیز در این شرکت تولید می‌شود.

شایان ذکر است شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حدود ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر در خود، به طور تخصصی به رفع نیاز فناورانه صنایع می‌پردازد. صنایع پیشرفته نظیر صنعت هوا فضا، نفت، گاز، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی و همچنین صنعت فولاد، از جمله صنایعی هستند که از محصولات این شرکت‌ها برای پیشبرد اهداف خود در عرصه تولید استفاده می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =