• ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
  • کد خبر: 47361
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن و مس

هفته گذشته انتشار اخبار ناامیدکننده از اقتصاد چین با کاهش قیمت سنگ‌آهن به سطح ۱۳۵ دلار به ازای هر تن همراه بود و این شوک منفی نیز خیلی سریع با عقب نشینی قیمت قراضه و ورق گرم چین همراه شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، موجی از اخبار منفی اقتصاد چین منجر به کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی شد. هفته گذشته قیمت هر تن سنگ‌آهن در بنادر چین از ۱۳۷ دلار تا ۱۳۵ دلار به ازای هر تن کاهش پیدا کرد. قیمت سنگ آهن ۲۸ مهرماه صعودی شد و از ۱۱۵ دلار به ازای هر تن تا ۱۳۷ دلار افزایش یافت ولی تاکنون موفق به عبور از سطح ۱۴۰ دلار به ازای هر تن نشده‌است. متوسط قیمت سنگ آهن در بنادر چین به صورت نمودار زیر است:

شوک منفی سنگ آهن به بازار محصولات فولادی

هفته گذشته "کنفرانس مرکزی کار اقتصادی چین " با حضور رهبران این کشور برگزار شد ولی اعداد تخمینی از شرایط سال آینده مانند کسری بودجه نشان می‌دهد دولت پکن در سال ۲۰۲۴ شرایط خوبی برای آغاز سیاست‌های انبساطی قوی ندارد. با این حال گزارش روز چهارشنبه هفته گذشته از سوی فدرال رزرو و احتمال کاهش نرخ بهره در سال آینده خبر خوبی برای بازارها به خصوص کامودیتی‌هاست. تحلیل‌گران مدعی‌اند شاید سال ۲۰۲۴ شرایط اقتصادی در چین خوب نباشد ولی با کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو احتمال کاهش رکود وجود دارد. از طرفی بارش برف در شمال چین در کنار حاشیه سود پایین بخشی از فولادسازان این کشور با کاهش تقاضای چشم‌گیری در بازار سنگ‌آهن همراه بود. با این حال کاهش شدید عرضه سنگ‌آهن باعث شد تا این اخبار منفی تاثیر زیادی بر بازار سنگ‌آهن نداشته‌ باشد. اعتصاب کارگران معادن در کشورهای مختلف جهان عرضه سنگ‌آهن را کاهش داده‌ است.

کاهش قیمت سنگ‌آهن با کاهش قیمت محصولات فولادی همراه بود. قیمت ورق گرم چین در معامله روز جمعه از ۵۷۵ دلار به ۵۶۵ دلار کاهش پیدا کرد. متوسط قیمت ورق گرم چین به قرار نمودار زیر است:

شوک منفی سنگ آهن به بازار محصولات فولادی

روند قیمتی ورق گرم چین از ۷ آذر ماه گارد نزولی گرفت و همچنان کاهش پیدا می‌کند ولی ورق گرم آمریکا همچنان صعودی است. همچنین اخبار منفی از چین با کاهش قیمت قراضه آهن تحویل روز در بورس فلزات لندن همراه بود. در آخرین معامله هفته گذشته قیمت هر تن قراضه تحویل روز از ۴۳۰ دلار به ازای هر تن به ۴۲۱ دلار کاهش یافته‌ است. متوسط قیمت قراضه تحویل روز در بورس فلزات لندن به قرار نمودار زیر است:

شوک منفی سنگ آهن به بازار محصولات فولادی

با این وجود آخرین قیمت‌های اعلامی از شمش فولاد و میلگرد توسط متال‌اکسپرت از رشد قیمت‌ها در این بازارها خبر می‌دهد. قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه هفته گذشته به ۵۲۰ دلار به ازای هر تن رسید، میلگرد صادراتی ترکیه، میلگرد تحویل روز بورس فلزات لندن و میلگرد در بازار آتی بندر شانگهای نیز همچنان بر روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =