• ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
  • کد خبر: 47345
  • readingTime: ۲ دقیقه
معدن

مدیر اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس شرکت تهیه و تولید امور معدنی ایران گفت: از مجموع ۷۵۲ معدن در این استان در حال حاضر ۳۱۹ معدن راکد است.

به گزارش ایراسین، عباس جرجانی روز دوشنبه در نشست شورای معادن خراسان جنوبی افزود: همچنین از مجموع ۷۵۲ معدن موجود در خراسان جنوبی، ۹۴ واحد معدن فلزی هستند که از این تعداد ۶۵ واحد فعال و ۲۹ واحد غیرفعال هستند.

وی با اشاره به وجود ۳۹۳ معدن غیرفلزی در خراسان جنوبی افزود: از این تعداد، ۲۷۰ واحد فعال و ۱۲۳ معدن غیرفعالند و از ۱۷۰ واحد معدنی سنگ تزئینی هم ۱۰۳ واحد فعال و ۶۷ واحد غیرفعال هستند.

مدیر اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس شرکت تهیه وتولید امور معدنی ایران گفت: از مجموع ۹۵ واحد معدنی مصالح ساختمانی خراسان جنوبی هم ۶۶ واحد فعال و ۲۹ واحد غیرفعالند.

جرجانی با اشاره به این که طرح پایش معادن خراسان جنوبی از هفته آینده شروع می‌شود، خاطر نشان کرد: در سال جاری باید ۱۰۰ معدن خراسان جنوبی تعیین تکلیف و ۴۶ واحد هم احیا شوند که در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۲۶ معدن استان فعال شده‌اند و ۳۱۹ معدن راکد در خراسان جنوبی وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند.

وی گفت: هزار و ۴۲۷ محدوده مزایده‌ای در استان وجود دارد که برای ۵۱۸ مورد آنها مزایده برگزار شده و از نظر برگزاری مزایده برای محدوده‌های معدنی، خراسان جنوبی با اصفهان در کشور رکورددار هستند.

جرجانی تصریح کرد: باید زیرساخت‌های مورد نیاز معادن خراسان جنوبی به ما اعلام شود تا در راستای اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس، اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم از احیای ۲۶ واحد معدنی در استان در ۶ ماهه اول سال جاری خبرداد و گفت: بیش از ۳۰۰ واحد معدنی راکد در استان داریم که این واحدها باید یا فعال و یا مشمول ماده ۲۰ شوند و یا با باطل شدن پروانه بهره‌برداری آنها، از طریق مزایده واگذار شوند.

علیرضا عباس‌زاده خاطر نشان کرد: دبیرخانه شورای معادن استان باید اقدام لازم را برای تعیین تکلیف ۹۰۹ واحد معدنی دیگر موجود در خراسان جنوبی انجام دهد تا وضعیت آنها به خوبی مشخص شود که آیا پروانه این واحدهای باید تمدید شود یا اینکه قابلیت بهره‌برداری را دارند و یا باید مشمول ماده ۲۰ شوند.

وی با ذکر این نکته که دریافت حقوق دولتی معادن تکلیف قانونی است و باید دریافت کنیم، خاطرنشان کرد: حقوق دولتی معادن خراسان جنوبی در سال جاری ۳۵ میلیارد ریال مشخص شده است.

عباس‌زاده تصریح کرد: در خراسان جنوبی ۴۲۹ معدن کار داریم که به دلیل اینکه استخراج مواد معدنی را در سامانه کاداستر ثبت نمی‌کنند راکد محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: باید این معادن تعیین تکلیف شوند و براساس تکلیف قانونی وضعیت آنها مشخص شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با ذکر این نکته که از نگاه شورای عالی معادن کشور باید در خصوص آمارهای مربوط به معادن استان مشکلی وجود نداشته باشد لذا باید مشکلات مربوطه حل شود، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌ سطح ملی برای احیا معادن استان استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =