ایران و اوراسیا

دومین نمایشگاه تخصصی اوراسیا همزمان با برگزاری نشست توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری‌ شانگهای و شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد که غرفه‌داران و بازدیدکنندگان روند برگزاری این نمایشگاه را قابل نقد دانستند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نمایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه اقتصادی و تجاری هستند و می‌توانند فرصتی برای شرکت‌ها و افراد برای معرفی محصولات و خدمات خود، برقراری ارتباط با مشتریان و شرکای تجاری، و کسب اطلاعات جدید فراهم کنند. با این حال، به نظر می‌رسد برگزاری نمایشگاه‌ اوراسیا در ایران، با مشکلاتی همراه بوده است.

هدف از شرکت در نمایشگاه چیست؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در برنامه‌ریزی نمایشگاه‌ اوراسیا مورد توجه قرار می‌گرفت، تعیین اهداف و خروجی‌های نمایشگاه بود. برگزارکننده و شرکت‌کنندگان باید بدانند که انتظار می‌رود از برگزاری نمایشگاه چه دستاوردهایی حاصل شود.

یکی از مهم‌ترین مسائل شاید عدم وجود نقشه راه مشخص برای برگزاری نمایشگاه‌ اوراسیا بود، غرفه داران این نمایشگاه بر این باور بودند که مشارکت در این نمایشگاه که بعضا نیز تکلیفی بوده است، صرفاً هزینه‌ کرده‌اند و هیچ دستاورد ملموسی برای آنها نداشته است.

یکی دیگر از غرفه داران به خبرنگار ایراسین می‌گوید: نمایشگاه اوراسیا از نظر محتوایی شبیه به سایر نمایشگاه‌های تخصصی این حوزه بوده و قابل مقایسه با نمایشگاه‌های بین المللی برگزار شده نبود. این نمایشگاه‌ فاقد رویدادهای موثر جانبی و برنامه‌های مفید آموزشی بود که می‌توانند به ایجاد جذابیت نمایشگاه ها کمک کند.

هزینه‌های میلیاردی غرفه داری در نمایشگاه اوراسیا

طبق برآوردها و گفت‌وگوهای صورت گرفته هزینه تهیه غرفه، غرفه سازی و سایر امور جانبی مربوطه برای هر غرفه در حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌شود! این اما در شرایطی است که شما در لیست اسپانسری نمایشگاه نباشید! در صورت اسپانسری در حدود ۳ تا ۴ میلیارد تومان هزینه به مخارج نمایشگاهی یک مجموعه اضافه خواهد شد. شرکت‌کنندگان برای حضور در نمایشگاه‌ باید هزینه‌های زیادی را صرف غرفه‌سازی، هزینه نیروی انسانی، و هزینه تبلیغات و... کنند. این هزینه‌ها می‌تواند برای شرکت‌های کوچک و متوسط، که منابع محدودی دارند، بسیار سنگین باشد.

مبتنی بر زمزمه‌هایی که از نمایشگاه به گوش می‌رسید شرکت کنندگان نمایشگاه و شرکت‌های بزرگ اغلب از برگزاری نمایشگاه‌ها رضایت نداشتند. آنها معتقدند که نمایشگاه‌ها هزینه‌بر هستند و خروجی چندانی برای آنها ندارند. این امر می‌تواند منجر به کاهش حضور شرکت‌های بزرگ در نمایشگاه‌ها شود.

چهار در یک!/ادغام چهار نمایشگاه در یک بازه زمانی

شاهد بودیم که در بازه زمانی برگزاری نمایشگاه اوراسیا، سه نمایشگاه دیگر در حوزه شیلات، تبلیغات و چسب برگزار شد! شابد بتوان ارتباط معناداری میان نمایشگاه اوراسیا و تبلیغات از جهت بهرمندی مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌های مجموعه از نمایشگاه تبلیغات یافت اما برگزاری همزمان نمایشگاه شیلات و چسب اقدام مناسبی نبود. از سوی دیگر نیز تبلیغات محیطی از جهت عدم تفکیک پذیری سبب می‌شد مخاطبان هر نمایشگاه با تبلیغاتی نامربوط به حوزه موردنظر خود روبرو شده و دچار سردرگمی شوند.

جانمایی نامناسب نیز از دیگر مسائل گمراه کننده برای شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان بود. سالن‌های مربوط به نمایشگاه اوراسیا در مجاورت نمایشگاه تبلیغات و سالن‌های دیگر بود. با وجود وسعت بسیار زیاد فضای نمایشگاه بین المللی تفکیک این بخش‌ها افراد را سردرگم می‌کرد. این امر منجر به برگزاری همزمان چندین نمایشگاه در یک بازه زمانی شده است. این موضوع می‌تواند باعث سردرگمی بازدیدکنندگان و کاهش جذابیت نمایشگاه‌ها شود.

جای خالی نشست‌های تخصصی در نمایشگاه اوراسیا

نشست‌های تخصصی و ایجاد بستر و مسیری برای گفتمان مشترک و همکاری شرکت‌های تولیدکننده و فعال داخلی با کشورهای عضو اوراسیا می‌توانست یکی از بخش‌های مهم این نمایشگاه‌ باشد. این بخش می‌توانست فرصتی برای شرکت‌کنندگان برای کسب اطلاعات جدید، آشنایی با آخرین فناوری‌ها، و برقراری ارتباط با کارشناسان و متخصصان باشد. با این حال، به نظر می‌رسید برگزاری نشست‌های تخصصی در دومین نمایشگاه اوراسیا به درستی انجام نشده بود.

در نمایشگاه اوراسیا ۱۴۰۲، یکی از شرکت‌کنندگان در نشست تخصصی صنعت و معدن، تجربه‌ای ناموفق داشته است. این شرکت‌کننده در نشست تخصصی شرکت کرد اما با توجه به نامرتبط بودن شکت کنندگان به لحاظ نوع و حجم فعالیت، نتوانست اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کند.

این تجربه ناموفق نشان می‌دهد که لازم است در برگزاری نشست‌های تخصصی نمایشگاه‌های صنعت و معدن، بازنگری شود. نشست‌ها باید به گونه‌ای برگزار شوند که نیازهای شرکت‌کنندگان مختلف را برآورده کنند.

راه حل چیست؟

  • کاهش هزینه‌های برگزاری نمایشگاه‌ها برای شرکت‌کنندگان: این امر می‌تواند از طریق حمایت‌های دولتی، یا همکاری بین برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها انجام شود.
  • هماهنگی بین نمایشگاه‌های مختلف: این امر می‌تواند از طریق تدوین تقویم سالیانه نمایشگاه‌ها و تقسیم‌بندی نمایشگاه‌ها بر اساس حوزه فعالیت انجام شود.
  • ارتقای محتوا و اهداف نمایشگاه‌ها: این امر می‌تواند از طریق اضافه کردن رویدادهای جانبی و برنامه‌های آموزشی انجام شود.
  • در نهایت، شرکت‌های بزرگ اغلب از برگزاری نمایشگاه‌ها رضایت ندارند. آنها معتقدند که نمایشگاه‌ها هزینه‌بر هستند و خروجی چندانی برای آنها ندارند. این امر می‌تواند منجر به کاهش حضور شرکت‌های بزرگ در نمایشگاه‌ها شود.
  • تدوین نقشه راه مشخص برای برگزاری نمایشگاه‌ها: این نقشه راه باید شامل اهداف و خروجی‌های نمایشگاه، مخاطبان هدف، زمان و مکان برگزاری، برنامه محتوایی، و برنامه بازاریابی و تبلیغات باشد.
  • تجمیع نمایشگاه‌ها: تجمیع نمایشگاه‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش جذابیت نمایشگاه‌ها کمک کند.
  • تجدید نظر در محتوا و اهداف نمایشگاه‌ها: نمایشگاه‌ها باید با توجه به تغییرات فناوری و نیازهای بازار، به‌روزرسانی شوند.
  • ارائه آموزش‌های نمایشگاهی به شرکت‌کنندگان آموزش‌های نمایشگاهی می‌تواند به شرکت‌کنندگان کمک کند تا بیشترین خروجی را از حضور در نمایشگاه‌ها بگیرند.

با انجام این اقدامات، می‌توان برگزاری نمایشگاه‌های اوراسیا را در سال‌های آتی در ایران بهبود بخشید و از آنها به عنوان ابزاری موثر برای توسعه اقتصادی و تجاری استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =