صادرات فولاد

یک کارشناس حوزه فولاد گفت: تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا با جزئیات بیشتری بر تحریم صنعت فولاد متمرکز شده است و به همین علت ما برای فروش به ابزار و دانش بیشتری برای مقابله با تحریم ها نیاز داریم.

کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بین المللی و فعال حوزه صنعت فولاد در گفتگو با ایراسین درباره میزان سهم ایران در بازارهای جهانی فولاد و تحریم های جدید آمریکا علیه فلزات ایران گفت: در طول دو سال گذشته که نقش تحریم ها جدی تر شدند، صادرات عمده ای در بخش فولاد و فلزات به بازارهای اروپایی نداشتیم و بیشترین صادرات به کشورهای آسه آن و جنوب شرق آسیا بوده است. بعد از دور اول و دوم تحریم های آمریکا، همواره صحبت از تحریم بخش فولاد مطرح بوده تا اینکه در اردیبهشت امسال تحریم های آمریکا بر صنایع فولاد کشور مجددا اعمال شد.

جعفری طهرانی با اشاره به تأثیر تحریم ها بر صنایع فولاد کشور، گفت: با اعمال تحریم ها مشتری های فولاد ایران مشخص شدند که بیشتر کشورهای جنوب شرق آسیا هستند، زیرا فولاد ایران دارای کیفیت بالا و قیمت قابل رقابت است.

وی در ادامه افزود: تحریم های جدید نهایتا می توانند خریداران را در تصمیم گیری با تأمل روبه رو کنند، زیرا در این تحریم ها نام شرکت های خصوصی که تجارت فولاد می کنند، آورده شده و این نشان می دهد تحریمها از حالت کلی درآمده است.

جعفری طهرانی با تأکید بر اینکه این تحریم ها نمی تواند باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی شود و تنها بر قیمت فروش تأثیر می گذارد، گفت: وقتی تهدیدها آغاز می شوند خریداران سعی می کنند از این موقعیت به نفع خود استفاده کنند، زیرا ریسک خرید بالا می رود و خریداران مشکلات حواله و پرداخت را به جان می خرند تا سود بیشتری را به دست بیاورند.

وی با اشاره به اینکه تحریم های فعلی مشابه تحریم های اعمال شده قبلی است، گفت: در تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا با جزئیات بیشتری بر تحریم صنعت فولاد متمرکز شده است و به همین علت ما برای فروش نیاز به ابزارها و دانش های بیشتری برای مقابله با تحریم ها داریم.

این کارشناس صنعت فولاد درباره کشورهای مشتری فولاد و فلز ایران گفت: شرایط مبادلات تجاری در صنایع فلزی با اعمال تحریم ها سخت تر می شود و خریداران غربال می شوند، اما با توجه به کیفیت خوب و قیمت مناسب محصولات فولادی و فلزی ایران همچنان خریداران جنوب شرق آسیا ابراز علاقه برای خرید محصولات ایرانی از خود نشان خواهند داد و در این میان تنها قیمت محصولات ما کاهش پیدا می کند.

جعفری طهرانی در پایان با تاکید بر اینکه هزینه حمل دریایی افزایش پیدا می کند، تصریح کرد: خریداران از نظر حمل دریایی باید قیمت های بالاتری به جهت ریسک های بیشتر پرداخت کنند و مالکان کشتی با حساسیت بیشتر به حمل محموله های بخش فولاد و صنایع فلزی ایران توجه می کنند. در نتیجه کرایه حمل دریایی افزایش پیدا می کند که از قیمت CFR کالا کسر گردیده و تأثیر مستقیم آن بر روی قیمت FOB بنادر ایران است. این شرایط امکان چانه زنی خریداران را بیشتر می کند و این بیشترین تأثیر تحریم ها را در پی دارد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =