نشست شرکت توسعه معادن و فلزات

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: ۱۸۰ میلیون تن سنگ آهن توسط شرکت توسعه معادن و فلزات اکتشاف شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صبح امروز، دوشنبه ۱۳ آذرماه، نشست خبری شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با حضور اردشیر سعیدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، کیارش مهرانی، معاون مالی و اقتصادی و محمدحسین قائمی راد، معاون برنامه ریزی، بودجه و نظارت بر شرکت‌ها برگزار شد.

اردشیر سعیدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در این نشست اظهار داشت: در گذشته پایه‌های تشکلات و موضوع فعالیت شرکت به عنوان یک نهاد مالی بود، اکنون با ایجاد تغییر در شرایط زمینه سرمایه گذاری برای فرآیندهای توسعه‌ای فراهم شده است.

وی افزود: مقایسه شرکت توسعه معادن و فلزات با شرکت هایی مانند فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو، ملی مس و... که قدمت بیش از ۴۰ سال دارند، مقایسه‌ مع الفارغ است. این شرکت ها در طول این سال ها تجربه و دانش بسیاری کسب کرده اند و بخش توسعه قوی دارند. شرکت توسعه معادن و فلزات یک شرکت جوان و در حال کسب تجربه است.

سعدمحمدی تصریح کرد: سود عملیاتی شرکت در سال گذشته ۳۹۱ میلیون دلار بوده است. این رقم با اجرای برنامه های پیش بینی شده، تا پایان سال ۱۴۰۵ به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید. سود خالص شرکت در ۵ سال اخیر روند رو به رشد خوبی داشته است. در سال ۱۴۰۱، این رقم به ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که بیشترین سود سنواتی شرکت در تاریخ خود است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات ادامه داد: نگاه مجموعه از نظر اقتصادی یک روند رو به رشد را ایجاد کرده است. ارزش سهم شرکت در تاریخ هشتم تیرماه به ۹ هزار تومان رسید. میزان ارزش خالص روز دارایی های شرکت ۱۸۶ هزار میلیارد و ارزش پرتفولیو آن بیش از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان است.

وی عنوان کرد: ارزش خالص روز دارایی های شرکت بیش از ۱۸۵ هزار میلیارد تومان است. این رقم بسیار بیشتر از ارزش سهم شرکت در بازار بورس است. شرکت توانسته است روند پرداخت سود به سهامداران علی‌الخصوص سهامداران خرد را ادامه دهد.

سعدمحمدی ادامه داد: روند افزایش سرمایه شرکت از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱ خرداد ۱۴۰۱، به ۱۹ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان رسیده است. شرکت برنامه دارد تا سرمایه خود را به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد. ۹۵ درصد شرکت‌های تابعه بورسی و شفاف هستند و ۵ درصد باقی نیز فرآیند بورسی شدن را طی می‌کند. شرکت بیشتر در حوزه کانه های فلزی و فلزات اساسی سرمایه گذاری می کند. ۶۵ درصد سرمایه گذاری های شرکت در این حوزه است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات افزود: شرکت توسعه معادن و فلزات در حال اجرای ۷ طرح پیشران اقتصادی با سرمایه گذاری نزدیک به ۳ میلیارد دلار است. طرح فولاد کردستان یکی از طرح های پیشران است که شامل ۴.۷ میلیون تن آهن اسفنجی و ۲.۵ میلیون تن فولاد است. این طرح از تکنولوژی تین اسلب استفاده می کند که مصرف انرژی آن کمتر است و برای تولید ورق های عریض استفاده می شود.

وی اظهار داشت: در صبانور، شرکت توسعه معادن و فلزات دو طرح گندله سازی و کنسانتره سازی را در دست اجرا دارد. ظرفیت تولید گندله سازی یک میلیون تن و ظرفیت تولید کنسانتره سازی ۲ میلیون تن است. نیروگاه سمنان اولین طرح پیشران اقتصادی است که به بهره برداری رسیده است. این نیروگاه ۳۶۰ مگاوات ظرفیت تولید برق دارد و در طول ۱۲ ماه در سال ۱۴۰۱ ساخته شده است. شرکت توسعه معادن و فلزات در حال ساخت دو نیروگاه بخار با ظرفیت مجموع ۳۶۰ مگاوات است.

او تکمیل کرد: کارخانه آهن اسفنجی اردبیل بیش از ۴۰ درصد پیشرفت کرده است. طرح مس جانجا در سیستان و بلوچستان شامل یک کارخانه کنسانتره ۱۵۰ هزار تنی می‌شود. این طرح با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری در حال اجرا است. شرکت توسعه معادن و فلزات در نقاط محروم کشور مانند الشتر سرمایه گذاری کرده است. شرکت توسعه معادن و فلزات در سرمد سه طرح بزرگ آهن اسفنجی، فولاد و کلاف در دست اجرا دارد.

سعید محمدی ادامه داد: عیار مس در معادن شرکت ملی مانند سرچشمه، خاتون آباد و سونگون حدود ۶۵ درصد است، اما در معدن جانجا عیار مس حدود ۲۶ درصد است. این امر سبب افزایش دانش کشور در زمینه اکتشاف و استخراج مس خواهد شد. در معدن جانجا طراحی و اکتشاف مجدد شده است و ۱۵ دستگاه تراک ۱۰۰ تنی برای آن تهیه شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات مطرح کرد: تامین ارز مستقیم برای شرکت دشوار است و مسیر طولانی تری را طی می کند. شرکت برای اجرای طرح های خود نیاز به تأمین بیش از ۱.۲ میلیارد یورو ارز دارد.

وی درباره اکتشاف سنگ آهن تکمیل کرد: سال گذشته ۸۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن جدید اکتشاف شد. امسال در هشت ماه گذشته ۱۰۰ میلیون تن اکتشاف شد. در مجموع، در یک سال و ۸ ماهه گذشته ۱۸۰ میلیون تن سنگ آهن اکتشاف شده است که این رقم تا پایان سال افزایش خواهد یافت. منطقه غرب این اکتشافات میتواند بسیار مهم باشد. با توجه به توسعه فولاد ارزش برجای ۱۸۰ میلیون تن سنگ آهن اکتشافی ۶۴۰ میلیون دلار است. دارایی خوبی وارد مجموعه و سیستم می‌شود که ادامه دار خواهد بود. حاصل مطالعات صورت گرفته آینده خوبی پیش روی اکتشافات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =