• ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
  • کد خبر: 46427
  • readingTime: ۱ دقیقه
شمش فولاد

قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه در هفته‌ گذشته به محدوده ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار به ازای هر تن رسید و همین مسئله منجر به رشد قیمت پیشنهادی برای خرید شمش فولاد صادراتی ایران تا محدوده ۴۷۵ دلار شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، افزایش قیمت شمش فولاد در بنادر مختلف جهان منجر به رشد قیمت‌های پیشنهادی شمش فولاد صادراتی ایران در منطقه شد. به دنبال افزایش قیمت قراضه وارداتی ترکیه و سنگ آهن درطول هفته‌های گذشته، قیمت شمش فولاد دریای سیاه نیز به محدوده ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار رسید. پلتس در گزارشی نوشت علاوه بر رشد قیمت قراضه وارداتی ترکیه، تقویت قابل توجه ارزش روبل نیز دلیل دیگری شد تا صادرکنندگان روسیه قیمت شمش فولاد صادراتی خود را افزایش دهند. همین مسئله با خوش‌بینی نسبت به افزایش قیمت شمش فولاد صادراتی ایران همراه بوده است. متوسط قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به قرار نمودار زیر است:

بازار شمش فولاد، سکه شد

گزارش‌های پلتس و متال اکسپرت نشان می‌دهد آخرین معامله شمش فولاد صادراتی ایران در طول هفته‌های گذشته مربوط به دو هفته قبل و با قیمت ۴۷۰ دلار بود. پس از آن قیمت‌های اعلامی بیشتر جنبه چانه‌زنی دارد و معامله بزرگی در آن قیمت انجام نشده‌ است. گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد هفته گذشته قیمت پیشنهادی خریداران برای شمش فولاد صادراتی ایران با افزایش ۵ دلاری به ۴۷۵ دلار رسید. این قیمت حدود ۸ درصد بالاتر از نخستین معامله مردادماه است. البته باید در نظر داشت قیمت شمش فولاد صادراتی ایران نسبت به ابتدای سال جاری کاهش چشم‌گیری پیدا کرده‌ است. اول امسال هر تن شمش فولاد صادراتی ایران حتی با قیمت ۵۶۰ دلار نیز معامله شد. با این حساب قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در ۴ ماه ابتدایی سال به شدت نزولی بود و در ۴ ماه دوم بخشی از افت خود را جبران کرد ولی شرایط در بورس کالا متفاوت است. قیمت شمش فولاد در بازار داخلی تنها در طول آبان ماه ۴ درصد کاهش پیدا کرد.

در معاملات بورس کالا با وجود سیاست‌های تحریک تقاضا توسط بازارساز قیمت شمش فولاد از کیلویی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در اواسط شهریور به کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان در انتهای آبان ماه سقوط کرد. پایین‌ترین قیمت شمش فولاد در بورس کالا طی سال جاری کیلویی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان مربوط به معامله ۲۱ فروردین ماه‌ است ولی فعالان بازار معتقدند با ادامه روند نزولی قیمت‌ها، این کف مهم شکسته خواهد شد.

با توجه به قیمت فعلی شمش فولاد دریای سیاه اکنون قیمت شمش فولاد بورس کالا با دلار حدود ۳۸ هزار تومانی معامله می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =