معدن

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: ۵۸۴ فقره پروانه بهره‌برداری معادن با سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد ریال در استان صادر شده است و در حال حاضر پنج هزار و ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم در این حوزه مشغول به کار هستند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، محمدجعفر عظمائی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به وجود ۵۴ ماده معدنی در آذربایجان شرقی افزود: این استان ظرفیت زیادی از لحاظ تنوع مواد معدنی در کشور دارد و فلزات رنگی مانند مس و طلا، سنگ‌های تزیینی تراورتن، گرانیت و سنگ آهک و سنگ گچ از جمله مواد معدنی موجود در استان است.

وی با بیان این که از مرحله اکتشاف تا مرحله بهره برداری نظارت دقیقی بر فعالیت معادن داریم، گفت: تا پایان مهر امسال ۱۷۸ پروانه اکتشاف و ۴۲ فقره گواهینامه کشف در استان صادر شده است.

عظمایی، آذربایجان شرقی را در زمینه استخراج مواد معدنی یکی از استان‌های برتر کشور عنوان کرد و گفت: معادن مس و طلا در استان به مرحله بهره‌برداری رسیده و واحدهای فرآوری این معادن در حال فعالیت است.

وی تاکید کرد: مسائل و مشکلات مختلف معادن در کمیته فنی معادن مطرح و برای اتخاذ تصمیم گیری نهایی پس از بررسی موارد به شورای عالی معادن استان ارسال می‌شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: تمام فرآیند ثبت محدوده و شناسایی معادن از طریق سامانه کاداستر معادن انجام می‌شود و متقاضیانی که دارای صلاحیت فنی و مالی هستند بعد از اخذ امتیازات لازم از طریق سامانه کاداستر اقدام به ثبت محدوده مورد نظر می‌کنند و پس از بررسی موارد، پروانه اکتشاف صادر می‌شود که در این مرحله متقاضیانی که موفق به کشف مواد معدنی شوند گواهینامه کشف و سپس پروانه بهره برداری صادر می‌شود.

آذربایجان شرقی با برخورداری از ۵۲ نوع ماده معدنی از بین ۶۵ ماده معدنی شناسایی شده کشور، عنوان بهشت تنوع مواد معدنی ایران را به خود اختصاص داده، اما سهم حوزه معدن در اقتصاد استان ناچیز و در حد ۲ درصد است.

این استان با ۸.۱ میلیارد تن ذخایر معدنی تخمینی، رتبه نخست کشور را دارد، اما فعالان عرصه معدن و افکار عمومی معتقدند که برخورداری استان متناسب با داشته‌های معدنی نیست و باید گام‌های جدی برای تغییر این وضعیت برداشته شود.

این استان دارای معادن سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، نفلین سینیت (بزرگترین معدن نفلین سینیت خاورمیانه)، مولیبدن (بزرگترین معدن مولیبدن خاورمیانه)، آهن (آذربایجان شرقی قطب سوم فولاد کشور)، منگنز (کاربرد بسیار فراوان در صنایع مختلف)، سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، پرلیت (کاربرد فراوان)، تراورتن (شهرت جهانی تراورتن‌های استان)، خاک‌های صنعتی (کائولن زنوز)، آهک (پروژه‌های عمرانی و کاغذ سنگی)، پوکه معدنی (پروژه‌های عمرانی) و گچ (پروژه‌های عمرانی) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =