خودرو الکتریکی

رشد آهسته فروش خودروهای برقی به واسطه گران بودن و کمبود ایستگاه‌های شارژ، کاهش تقاضا و ایجاد مازاد مس را در دنیا به دنبال داشت. این امر سبب شد سرمایه گذاری در باتری‌های لیتیومی توسط جنرال موتورز، هوندا، فورد و فولکس متوقف شود.

به گزارش ایراسین، قیمت مس علیرغم بهبود جزئی از پایین ترین سطح اخیر، افزایش قابل توجهی نداشته است. رشد آهسته فروش خودروهای برقی و لغو پروژه ها در بخش انرژی های تجدیدپذیر بر تقاضای مس تأثیر می گذارد. با وجود پیش‌بینی‌های بلندمدت کسری، عرضه مازاد فعلی و تقاضای ضعیف در بخش‌های کلیدی همچنان بر پویایی بازار مس تأثیر می‌گذارد.

برمبنای داده‌های اویل پرایس، قیمت‌ مس برای دومین ماه متوالی کاهش یافت. در نتیجه، شاخص ماهانه فلزات مس (MMI) با کاهش ۰.۵۹ درصدی از اکتبر تا نوامبر رو به رو شد.

فروش خودروهای برقی همچنان در حال افزایش است، اما سرعت رشد آن شروع به کند شدن کرده است. این امر به دلیل عوامل مختلفی از جمله قیمت بالای خودروهای برقی، کمبود ایستگاه های شارژ و تردیدهای مصرف کننده در مورد قابلیت اطمینان خودروهای برقی است. خودروهای الکتریکی ۴ برابر بیشتر از خودروهای دیگر به مس نیاز دارند.

نظرسنجی‌های انجام شده در اوایل سال ۲۰۲۳ نشان داد که ۴۷ درصد از پاسخ دهندگان قصد خرید یک خودروی الکتریکی به عنوان خودروی بعدی خود را نداشتند و اغلب کمبود ایستگاه های شارژ را به عنوان یک نگرانی عنوان می‌کردند.

به نظر می رسد خودروسازان به خوبی از کند شدن رشد در این بخش آگاه هستند، زیرا شرکت های متعددی سرمایه گذاری های خود را کاهش داده یا لغو کرده اند. در میان جدیدترین کاهش ها، جنرال موتورز و هوندا یک طرح ۵ میلیارد دلاری برای توسعه خط تولید برق مقرون به صرفه را لغو کردند. در همین حال، فورد سرمایه گذاری بر روی یک کارخانه باتری‌های برقی در میشیگان را متوقف کرد، جنرال موتورز تولید کامیون‌های برقی را تا اواخر سال ۲۰۲۵ به تعویق انداخت و فولکس واگن علاوه بر لغو کارخانه جدید ۲ میلیارد دلاری در آلمان، تولید خودروهای برقی را کاهش داد. به نظر می‌رسد بسیاری از خودروسازان چشم انداز خود را برای خودروهای برقی تغییر داده اند.

وقتی دو سال پیش، بخش خودرو در راس عصر جدیدی ظاهر شد، اقتصادهای بزرگ شروع به تعیین اهداف انتشار کربن و سرمایه گذاریه‌ای تجدیدپذیر برای کمک به ایجاد تعادل انرژی در جهان از سوخته‌ای فسیلی کردند. هم در چین و هم در ایالات متحده، یارانه قابل توجهی برای خودروهای برقی پرداخت شد. رئیس جمهور آمریکا هدف گذاری کرده است که خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰ درصد از فروش خودرو را به خود اختصاص دهند. این در حالی است که هرچند ۶ سال از این مدت باقی است اما خودروهای الکتریکی ایالات متحده هنوز ۱۰ درصد از کل بازار را از آن خود نکرده اند.

در واقع، سهمی که خودروهای برقی به دست آوردهاند احتمالاً از گروه خانواده‌های ثروتمند و خریداران آگاه به محیط زیست است. به نظر می رسد این عقب نشینی اخیر در میان خودروسازان نشان می دهد که حداقل، ایالات متحده به هدف خود در زمینه خودروهای برقی دست نخواهد یافت. در همین حال، چشم انداز کلی این بخش کاملاً به پذیرش مصرف کننده بستگی دارد.

تلاشهای زیرساختی که تاکنون به حمایت از قیمت مس کمک کرده است، به خوبی در حال انجام است. با این حال، بخش انرژی های تجدیدپذیر به طور کلی همچنان با موانعی روبرو است. بخش انرژی های تجدیدپذیر به عنوان یکی از بزرگترین محرک‌های تقاضای مس در نظر گرفته می شد. با این حال، لغو پروژه های انرژی های تجدیدپذیر در سراسر جهان، به دلیل عواملی مانند افزایش نرخ بهره، مشکلات زنجیره تامین و اعتبارات مالیاتی ناکافی، بر تقاضای مس تأثیر منفی گذاشته است.

چالش‌های اخیر نشان می‌دهد که پیش بینی های زمانی بالا برای رشد انرژی های تجدیدپذیر باید مورد بازنگری قرار بگیرند. در حالی که قیمت مس در نهایت یک بار دیگر روند صعودی پیدا خواهد کرد، اما ممکن است آنگونه که پیش از این تصور می‌شد این اتفاق رخ ندهد.

در بازه زمانی بلندمدت، عوامل بنیادی صعودی در بازار مس باقی می‌مانند. در واقع، کاهش عیار سنگ معدن، اعتراضات و سرمایه گذاری ناکافی همچنان صنایع معدنی را آزار می دهد. در حالی که بازار مس در حال حاضر با مازاد مواجه است، کسری هنوز در افق سال های آینده پیش بینی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =