بهرام شکوری

نمایشگاه سنگ فرصتی است که فعالان این عرصه از تمامی کشور آخرین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارندو این نمایشگاه شاید بخشی از اهمیت‌های اقتصادی صنعت سنگ را نشان دهد، اما به‌واقع دولت با نگاهی جدید به این صنعت و رفع موانع خارجی، باید بازار ایران در خارج کشور را تسهیل کرده و روندی مناسب برای صادرات سنگ ایجاد شود.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، بهرام شکوری، رئیس انجمن سنگ ایران، درباره ظرفیت‌های نمایشگاه سنگ گفت: بخش معدن یکی از ظرفیت‌های خوب اقتصادی کشور است، سنگ‌های تزئینی هم جز پتانسیل‌های خوب کشور محسوب می‌شوند. استان اصفهان یکی از استان‌های معدنی است که بخش عمده تولید سنگ در استان اصفهان اتفاق می‌افتد. وجود این نمایشگاه‌ها که همه خانواده سنگ در آن شریک هستند، ازجمله معدنی‌ها، سنگ‌های فرآوری و ماشین سازها و آخرین تجهیزات ماشین‌آلات سنگ و شرکت‌های بازرگانی که در تجارت این سنگ‌ها فعال هستند، برای صنعت سنگ مفید است؛ با توجه به تحریم‌ها، خارجی‌ها حضور پررنگی در نمایشگاه‌های ما ندارند، اما خیلی‌ها که نمایندگی در کشور دارند حضور فعال دارند. به‌هرحال این فرصت باعث می‌شود صنعت سنگ توسعه پیدا کند و همه از هم اطلاع پیدا کنند. گاهی در کشور توانمندی‌هایی وجود دارد که از آن غافل هستیم. خیلی از تجهیزات خارجی در ایران تولید می‌شود و اگر معدنی‌ها و کارخانه‌دارها با نوع عملکرد این دستگاه‌ها آشنایی پیدا کنند باعث توسعه آن‌ها می‌شود خرید مناسب این‌ها باعث می‌شود قیمت تمام‌شده کاهش پیدا کند. درنتیجه حداقل اتفاق این نمایشگاه آشنا شدن فعالان این حوزه با دستاوردهای جدید است.

وی در ادامه درباره میزان صادرات سنگ بیان کرد: وجود این نوع نمایشگاه‌ها برای توسعه صنعت کشور موثر است صنعتی که زیر ۲۰۰ میلیون دلار صادرات دارد، اما پتانسیل ۵ میلیارد دلار صادرات را دارد. درنتیجه باید با این نمایشگاه‌ها و همایش‌ها و نشست‌ها تلاش شود که فضای همدلی را بین فعالان این حوزه و خارجی‌ها و دولت و مجلس ایجاد کنیم

شکوری درباره چالش‌ها نمایشگاه گفت: نمایشگاه چالش خاصی ندارد یکی از چالش‌های اصلی بحث روادید است که خارجی‌ها راحت‌تر بیایند. یک‌بخشی از داستان توسعه سنگ به بازارهای جهانی برمی‌گردد و یکی از گلوگاه‌های اقتصادی مهم صادرات است. اگر بتوانیم مناسباتمان را با دنیا اصلاح کنیم که در این دولت در حال اتفاق افتادن است و ارتباط برقرار می‌شود، صادرات افزایش می‌یابد. اگر بتوانیم مشکل اساسی را با آمریکا حل کنیم و ارتباط خوبی با غرب هم داشته باشیم و عضو اف. ای. تی. اف شویم، طبیعتا این‌یکی از اساسی‌ترین مسائل کشوری در حوزه سنگ است که می‌تواند سهمی از بازار بگیریم و به سهم ۵ میلیارد دلاری و ۱۰ درصد از سهم دنیا را به خود اختصاص دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =