• ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
  • کد خبر: 45742
  • readingTime: ۲ دقیقه
زغال کک

با توجه به داده‌های منتشر شده، صنعت فولاد جهان ممکن است از سال ۲۰۲۳ با کمبود زغال کک مواجه شود.

به گزارش ایراسین به نقل از آرتان پرس، با توجه به داده‌های منتشر شده، ممکن است صنعت فولاد جهان از سال ۲۰۲۳ با کمبود زغال کک مواجه شود.

بررسی کمبود زغال کک در صنعت فولاد جهان

در پیش بینی انجام شده توسط کارشناسان در نشست سران انجمن فولاد هند (ISA) بیان شد اگر کربن زدایی صنعت فولاد کندتر از حد انتظار باشد یا اگر تقاضای فولاد بیشتر باشد، صنعت فولاد جهانی ممکن است در اوایل دهه ۲۰۳۰ با کمبود فزاینده زغال کک مواجه شود.

فعالان بازار اعلام کردند کمبود فزاینده زغال کک به ویژه در شرایطی اتفاق می افتد که کربن زدایی صنعت کندتر از آنچه پیش بینی می‌شد انجام شود.

به نقل از چندین منبع خبری، میزان کک فروخته شده در بازار جهانی زغال کک حدود ۱.۱ میلیارد تن در سال است و تجارت دریایی حدود ۳۰۵ میلیون تن گزارش شده است. با این حال، به گفته کارشناسان، صنعت فولاد به یک پایگاه عرضه بسیار محدود وابسته است که عامل اصلی اختلالات و نوسانات است.

در این میان معامله گران گزارش دادند مشکلات تامین این مواد خام ممکن است سریعتر از توسعه فناوری‌های جایگزین فولادسازی وخیم‌تر شود. باید توجه داشت که روندهای کوتاه مدت شامل افزایش استفاده از قراضه فولادی، کک، پلت سنگ آهن، آهن اسفنجی DRI و بهبود راندمان تولید آهن خام است. هیدروژن و سایر فناوری های سبز تنها در میان مدت و بلند مدت تأثیر خواهند داشت. علاوه بر این، استفاده از هیدروژن در کوره بلند مستلزم تغییراتی در مشخصات زغال سنگ خواهد بود.

به نقل از برخی تاجران، کارشناسان انتظار دارند تقاضای محصولات فولادی در چین از سال جاری تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵ درصد کاهش یابد. اگر این کشور بتواند سهم ظرفیت کوره قوس الکتریکی را تا آن زمان از ۱۰ درصد امروز به ۲۰ درصد افزایش دهد، نسبت جهانی بین تولید کوره بلند و EAF در سال ۲۰۳۰ تقریباً برابر ۶۵:۳۵ خواهد بود. این در حالی است که نسبت اعلام شده در حال حاضر در محدوده ۷۲:۲۸ گزارش شده است.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند سهم واردات در مصرف زغال کک چین تنها ۱۰ درصد است و کنترل ‌های تولید آتی در راستای تلاش ‌های کاهش کربن بر تامین تقاضا برای این ماده خام تأثیر خواهد داشت.

به نقل از منابع خبری، کمبود فزاینده زغال کک با کیفیت می ‌تواند تنها مانعی باشد که می ‌تواند هند را از رسیدن به اهداف تولید فولاد خود در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۴۷ باز دارد. بررسی ها نشان می دهد نوسانات قیمت زغال کک نیز یک نگرانی جدی است، حتی در دوره هایی که در غیاب شرایط آب و هوایی شدید، عرضه از استرالیا معمولاً بالاتر می باشد.

قیمت جهانی زغال کک در ماه اکتبر به افزایش خود ادامه داد و در اوایل نوامبر روند قیمت به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا تغییر کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =