معدن

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: معضلات معادن کرکس کوه به لحاظ جنبه های حقوقی، اجتماعی و اقتصادی به صورت یک معادله چند متغیره در حال بررسی و پیگیری است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، حسین اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، روز سه شنبه اظهار داشت: برای پیگیری ضرب الاجل رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، پیگیری‌های متعددی داشتیم و یکی از این اقدامات و پیگیری‌ها به روزرسانی و احصای آخرین وضعیت معادن به لحاظ برداشت و حدود رعایت ضوابط قانونی چه به لحاظ محدوده برداشت و چه به لحاظ ضوابط زیست محیطی بوده است.

اکبری تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در مورد معادن کرکس کوه اقداماتی را به عنوان محور در حال انجام دارد و با آب منطقه‌ای به لحاظ اثرات معادن بر منابع آب، با جهاد کشاورزی به لحاظ اثرات معادن بر مزارع و باغ ها و با صنعت و معدن به لحاظ مجوز معادن و زمان پروانه های بهره‌برداری در حالِ احصای نتایج است.

وی ادامه داد: حل مشکلات کرکس کوه بر اساس مکاتبات و جلسات و پایش‌های مشترکِ میدانی که با عوامل مختلف در حال انجام است، نیازمند هم افزایی، هماهنگی و همدلی واقعی است که خروجی های آن هم به صورت الزام آور و با حمایت همه دستگاه‌های مرتبط به سرانجام برسد.

اکبری تاکید کرد: معادن بسیار متعددی در حوزه کرکس کوه وجود دارد که پایداری کوهستان کرکس را تحت تاثیر خودشان قرار داده‌اند و مشکلات عدیده ایجاد کرده اند.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ معدن فعال و غیرفعال در داخل و خارج از منطقه حفاظت شده کرکس وجود دارد.

وی ادامه داد: بخش زیادی از این معادن فعال هستند و بخش زیادی از آنها هم فعالیت های اولیه ای داشته اند و رها شده اند و مجموع همه این‌ها منطقه را تحت تاثیر قرار داده اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان خرداد سال جاری از شرایطی که معادن در منطقه طرق‌رود از توابع نطنز ایجاد کرده بود، بازدید کرد و از حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خواست تا در یک ضرب الاجل یک ماهه قانون شکنی های معادن در منطقه طرق رود و در منطقه حفاظت شده کرکس را بررسی کند.

۶۰ معدن از سال‌ها پیش در حوزه رشته کوه کرکس فعالیت که از این شمار حدود ۳۹ معدن در منطقه حفاظت شده قرار دارند که سازمان صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۸۶ به شرط ادامه کار این تعداد معادن، در قراردادی با سازمان حفاظت محیط زیست با ارتقای این منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده موافقت کرد.

کرکس در منتهی الیه شمال شرقی استان اصفهان و همجوار با اکوسیستم بیابانی و نزدیک به پارک ملی کویر قرار گرفته است. وجودکوه‌های بلند نظیر رشته کوه و قله کرکس موجب تغییرات پر دامنه آب و هوایی در این منطقه شده به طوریکه آن را از مناطق همجوار خود متمایز ساخته است.

گفته می شود کرکس سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب شیرین تولید می‌کند و این ارتفاعات در جنوب غرب شهرستان نطنز و در جوار منطقه کویری موجب تعدیل آب و هوا و ایجاد چشمه ها و روان آب های پایداری شده که حالا به گفته فعالان محیط زیست آب این چشمه ها و جوی ها به شدت تحت تاثیر فعالیت این معادن کاهش یافته، زیست بوم منطقه به شدت متاثر از گرد و غبار این معادن شده و منظر روستاها و این کوهستان یگانه در منطقه مرکزی استان اصفهان تخریب و از چهره طبیعی خارج شده است.

منطقه حفاظت شده کرکس حدود ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از مساحت حدود ۳۰۰ هزار هکتاری کوهستان کرکس را تشکیل می‌دهد. معادن این منطقه حفاظت شده شامل ۱۶ معدن در اوره، چهار معدن در کمجان و ۱۹ معدن در طرق رود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =