• ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
  • کد خبر: 44889
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن

قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۳ روند نزولی داشت، زیرا در کنار کاهش شدید تقاضا در بازارهای جهانی عرضه سنگ‌آهن توسط غول‌های بزرگ استرالیایی نیز افزایش پیدا کرد، همین مسئله حاشیه سود بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن را تحت تاثیر قرار داد ولی در بازارهای داخلی گزارش‌های شش‌ماهه نشان می‌دهد شرایط تولیدکنندگان داخلی قابل قبول است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۳ روند نزولی داشت، زیرا در کنار کاهش شدید تقاضا در بازارهای جهانی عرضه سنگ‌آهن توسط غول‌های بزرگ استرالیایی نیز افزایش پیدا کرد همین مسئله حاشیه سود بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن را تحت تاثیر قرار داد ولی در بازارهای داخلی گزارش‌های شش ماهه نشان می‌دهد شرایط تولیدکنندگان داخلی قابل قبول است. تولیدکنندگان داخلی با وجود کاهش تقاضا رقم فروش بالایی در فصل بهار و تابستان ۱۴۰۲ به ثبت رساندند که به قرار نمودار زیر است:

دخل پر سود تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن

رقم فروش کچاد و کگهر در فصل تابستان بالاتر از ۱۳ هزار میلیارد تومان بود و کگل نیز ۱۲ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان فروخت. اگرچه فروش تابستان کگل و کچاد کمتر از فصل بهار بود ولی در مجموع هر چهار شرکت بخش عمده‌ای از اهداف خود را در سال ۱۴۰۲ پوشش دادند. البته باید در نظر داشت فروش کگل در تابستان نسبت به بهار با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه شده‌ است. این ارقام فروش، حاشیه سود خوبی برای تولیدکنندگان این حوزه داشت.

دخل پر سود تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن

سود خالص کنور و کگهر در فصل تابستان بیشتر از بهار بود ولی کچاد در تابستان سود خالص کمتری داشت. کاهش شدید فروش و افزایش هزینه‌های کگل در تابستان باعث شد این تولیدکننده بزرگ در این فصل زیان شناسایی کند و در نهایت سود هر سهم از این تولیدکننده به منفی ۲۱ ریال رسید. البته با توجه به آن که کگل صورت‌های مالی را با سرمایه قدیم خود منتشر کرده است، اطلاعات روی سایت کدال با آمار محاسبات تحلیلگران متفاوت است. البته شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر در نامه‌ای اطلاع داده که سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود را پس از برگزاری هر مجمع شناسایی می‌کند و اگر آن سودها را لحاظ می‌کرد در گزارش شش ماهه سود خالص این شرکت بالغ بر ۹۴ هزار میلیارد ریال است. سود هر سهم این تولیدکنندگان در ۶ ماه اول سال به قرار نمودار زیر است:

دخل پر سود تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن

کچاد و کگل با وجود فروش بالاتر، سود پایین‌تری برای هر سهم در فصل بهار و تابستان شناسایی کردند ولی سود هر سهم کگهر و کنور شرایط خوبی برای سهام‌داران ایجاد می‌کند. در کنار این مسئله باید در نظر داشت سود هر سهم برای کنور و کگهر در فصل تابستان بیشتر از بهار بود ولی سود هر سهم کچاد و کگل در فصل تابستان نسبت به بهار کاهش یافت. سود هر سهم کگل (با احتساب ۳۳۰ میلیارد سهم این شرکت) در بهار ۱۴۵ ریال بود ولی در تابستان به منفی ۲۱ ریال رسید. سود هر سهم کگل نسبت به تابستان ۱۴۰۱ نیز ۱۶۷ درصد کاهش یافته‌ است.

دخل پر سود تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن

کنور در میان چهار تولیدکننده سنگ آهن کارنامه قابل قبولی در طول تابستان ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۴۰۱ ارائه داد. این شرکت در این تابستان تنها هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان فروخت ولی سود این شرکت در تابستان امسال نسبت به سال قبل ۵۳۷ درصد رشد کرد. پس از کنور، سود کچاد نیز با رشد ۷۴ درصدی در این تابستان همراه بود و کگهر با رشد سود ۲۸ درصدی در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =