کربنات لیتیوم

به گفته برخی منابع، قیمت‌ کربنات لیتیوم در بازار فیزیکی چین در هفته منتهی به پنجشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳، به دلیل روند صعودی ثبت قراردادهای آتی لیتیوم کربنات در بورس آتی گوانگژو (GFEX) که اولین روند صعودی خود از پایان ماه آگوست را به ثبت رساند، افزایش یافت.

به گزارش ایراسین به نقل از فلزات‌ آنلاین، قیمت هیدروکسید لیتیوم چین همچنان به دلیل روند نزولی حجم تقاضا برای آن کاهش می‌یابد. به علاوه قیمت لیتیوم در بازار کشورهای شرق آسیا به دلیل کاهش تقاضا برای آن و ضعف قبلی در بازار چین روند نزولی به خود گرفت. به علاوه، قیمت لیتیوم در بازار اروپا و ایالات متحده آمریکا به دلیل روند نزولی حجم تقاضا برای آن کاهش یافت.

قیمت کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگژو با زمان تحویل در ماه ژانویه ۲۰۲۴، به حدود ۱۶۴ هزار و ۹۵۰ یوان (۲۲ هزار و ۵۹۶ دلار) در هر تن در روز پنجشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ رسید که نسبت به قیمت ۱۵۷ هزار و ۱۰۰ یوان در هر تن ثبت شده در ساعات ابتدایی معاملاتی در روز مذکور افزایش داشت. گفتنی است که قیمت کربنات لیتیوم پس از تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی چین، از روز ۲۹ سپتامبر تا ۶ اکتبر روند صعودی ثابتی به خود گرفته است.

قیمت کربنات لیتیوم در روز دوشنبه ۹ اکتبر ۲۰۲۳، در اولین روز معاملاتی پس از این تعطیلات و در ساعت ابتدایی این روز، به حدود ۱۵۰ هزار یوان در هر تن رسید و قیمت آن در ساعت پایانی روز معاملاتی مذکور، رقم ۱۵۱ هزار و ۹۰۰ یوان در هر تن را به ثبت رساند.

حجم پیشنهادات برای کربنات لیتیوم در روز پنجشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ به دنبال عملکرد مثبت آن در معاملات بورس آتی گوانگژو در همان روز با روند صعودی مواجه شد؛ این در حالی است که پیش از روز مذکور، وضعیت قیمت کربنات لیتیوم در بازار با ثبات بود.

یکی از معامله‌گران لیتیوم در چین عنوان کرد: قبل از روز ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳، قیمت‌های کربنات لیتیوم بسیار ثبات داشت و تفاوت چندانی با قیمت‌های تعیین شده در هفته قبل از تعطیلات روز ملی چین میان آن‌ها وجود نداشت. گفتنی است قیمت‌های لیتیوم کربنات مورد استفاده در تولید باتری قبل از روز ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳، حدود ۱۶۵ هزار یوان در هر تن تعیین شده بود.

به دنبال افزایش حجم معاملات کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگژو، قیمت پیشنهادی برای کربنات لیتیوم به‌کار رفته در تولید باتری‌ها در روز ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳، حدود ۱۸۰ هزار یوان در هر تن تعیین شد. با این حال هیچ معامله‌ای با این قیمت پیشنهادی به ثبت نرسید.

فعالان بازار در همین رابطه همچنین خاطرنشان کردند که پیش از روز پنجشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳، فروشندگان لیتیوم در چین از کاهش بیشتر قیمت‌های پیشنهادی خودداری کردند. به همین دلیل این مسئله موجب ثابت نگه داشتن قیمت لیتیوم و متوقف شدن روند نزولی بازار قبل از تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی چین شد.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین اظهار داشت: فروشندگان کربنات لیتیوم تمایلی به کاهش بیشتر قیمت‌ها ندارند؛ چراکه انتظار دارند در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ که معمولا بیشترین حجم تقاضا در سال در این زمان خواهد بود، فرایند ذخیره‌سازی در انبارها مجددا آغاز شود. با این حال، حجم عرضه و تقاضا در بازار فیزیکی با روند نزولی مواجه است و مصرف‌کنندگان تنها به اندازه نیاز خود اقدام به خرید می‌کنند.

تولیدکنندگان کاتد در صنایع پایین‌دستی هنوز هم موجودی انبار کربنات لیتیوم خود را در سطح پایین نگه می‌دارند که فقط برای حدود سه روز تولید کافی است. یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در چین تاکید کرد که فقط به اندازه نیاز و در حجم کم اقدام به سفارش محصول مورد نیاز خود می‌کنند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم کربنات با خلوص ۹۹٫۵ درصد به‌کار رفته در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار فیزیکی داخلی چین، قیمت ۱۶۳ هزار تا ۱۷۰ هزار یوان در هر تن در روز پنجشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۶۰ هزار تا ۱۷۰ هزار تن ثبت شده در ارزیابی قبلی در روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳، حدود سه هزار یوان در هر تن کاهش یافت.

آخرین ارزیابی این موسسه برای لیتیوم کربنات، قیمت حدود ۱۴۷ هزار تا ۱۵۵ هزار یوان در هر تن را نشان داد که نسبت به قیمت ۳۱۰ هزار تا ۳۲۵ هزار یوان در هر تن ارزیابی شده در روز ۱۵ ژوئن ۲۰۲۳ کاهش داشت.

همچنین فعالان بازار هیدروکسید لیتیوم به کاهش تقاضا برای این ماده، با توجه به عملکرد ضعیف بخش باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) در چین اشاره کردند که بر قیمت هیدروکسید لیتیوم چین تاثیر گذاشت.

به علاوه تقریبا هیچ تقاضایی برای هیدروکسید لیتیوم از سمت مصرف‌کنندگان وجود ندارد. یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین مطرح کرد: اگرچه تقاضا برای باتری نیکل کبالت منگنز همچنان ضعیف است اما معامله‌گران با آغاز فعالیت‌های سوداگران در بازار هیدروکسید حضور پر رنگی ندارند.

وی در ادامه افزود: صرف نظر از اینکه قیمت لیتیوم هیدروکسید باز هم کاهش یابد، تا زمانی که خریداری برای آن وجود نداشته باشد، هیچ تقاضایی هم وجود نخواهد داشت.

موسسه «Fastmarkets» قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار فیزیکی داخلی چین را حدود ۱۴۸ هزار تا ۱۶۰ هزار یوان در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۵۰ هزار تا ۱۷۰ هزار یوان در هر تن ارزیابی شده در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳، حدود دو هزار تا ۱۰ هزار یوان در هر تن کاهش را تجربه کرد.

روند کاهشی قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات در شرق آسیا

قیمت‌های لیتیوم در بازار فیزیکی کشورهای شرق آسیا در هفته منتهی به پنجشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳، به روند نزولی خود ادامه دادند و برخی از منابع آگاه به فشار ناشی از تداوم کاهش تقاضا برای آن در بازار داخلی چین اشاره کردند.

یکی از معامله‌گران لیتیوم مستقر در آسیا اظهار داشت: بسیاری از مصرف‌کنندگان در کشورهای آسیای شرقی قصد دارند از ذخایر لیتیوم در انبارهای خود در سه ماهه چهارم سال جاری استفاده کنند.

به گفته یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در چین، تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم در کشورهای شرق آسیا با ضعف روبه‌رو شده است و حجم مواد اولیه موجود در انبار مصرف‌کنندگان در این منطقه برای تولید باتری‌های نیکل کبالت منگنز نیز بسیار زیاد است.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به حجم بالای سفارش‌ محصولات بر اساس قراردادهای بلندمدت توسط برخی مصرف‌کنندگان در کشورهای آسیای شرقی به نظر می‌رسد که این حجم سفارش‌ها برای پاسخگویی به حجم تقاضای قابل‌رصد در بازار این کشورها کافی باشد.

چندین تولیدکننده لیتیوم در چین عنوان کردند که انجام معاملات در بازار فیزیکی در شرایط فعلی بسیار دشوار است؛ چراکه خریداران متقاضی پیشنهاد قیمت‌هایی‌ مشابه آنچه در بازار داخلی چین ارائه شده است، هستند.

در حال حاضر حجم انبار ذخایر بسیاری از فروشندگان هیدروکسید لیتیوم در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد و به همین دلیل آن‌ها برای جذب مصرف‌کنندگان بیشتر، نیازمند ارائه قیمت‌های رقابتی هستند.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی در روز پنجشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ رقم حدود ۲۳ تا ۲۵ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ تغییری نداشت اما نسبت به قیمت ۲۳ تا ۲۶ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور حدود یک دلار کاهش یافت.

همچنین ارزیابی روزانه این موسسه برای قیمت لیتیوم کربنات با خلوص ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی در روز پنجشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳، رقم حدود ۲۳ تا ۲۴٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در روز ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ تغییری نداشت اما نسبت به قیمت ۲۳ تا ۲۶ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک دلار و ۵۰ سنت به ازای هر کیلوگرم کاهش را تجربه کرد.

ادامه روند نزولی قیمت‌ لیتیوم در بازارهای فیزیکی اروپا و آمریکا

به گفته برخی منابع، قیمت‌های لیتیوم در بازار فیزیکی اروپا و ایالات متحده آمریکا در هفته منتهی به روز پنج‌شنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳، با کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان نهایی مواجه شد و این امر بر قیمت‌های پیشنهادی ارائه شده تاثیر گذاشته است.

برخی منابع پس از تعطیلات روز ملی چین، حجم تقاضا برای لیتیوم در بازار آمریکا و اروپا را مورد ارزیابی قرار دادند. طبق این بررسی انجام شده قیمت لیتیوم در این دو منطقه از جهان همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

به گفته یکی از توزیع‌کنندگان مستقر در اروپا، در حال حاصر اگر معامله‌ای برای فروش لیتیوم در بازار فیزیکی انجام شود، باید با قیمت کمتر از ۲۰ دلار به ازای هر کیلوگرم فروخته شود.

یکی از فعالان بازار اظهار داشت که روند نزولی همچنان در برخی بازارها وجود دارد که به دنبال عملکرد ضعیف قبلی در بازار داخلی چین، هنوز تاثیر کامل خود را بر روی بازارهای اروپا و ایالات متحده آمریکا نگذاشته است. به علاوه بیشتر خریداران در اروپا، همچنان به تامین لیتیوم خود مبتنی بر ثبت قراردادهای بلندمدت متکی هستند.

وی افزود: انتظار می‌رود دور جدیدی از فعالیت‌ها در راستای ذخیره‌سازی مجدد در انبارها در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ آغاز شود.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم کربنات با خلوص ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول پس از پرداخت تعرف‌های کمرگی در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا، قیمت حدود ۲۱ تا ۲۳ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز پنج‌شنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت ۲۴ تا ۲۷ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یه هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود سه تا ۴ دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش یافت.

قیمت کربنات لیتیوم در چین افزایش یافت

قیمت لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری در بازار فیزیکی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =