• ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
  • کد خبر: 44195
  • readingTime: ۱ دقیقه
مس

قیمت جهانی مس در طول ماه‌های گذشته از ۹ هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر تن به ۷ هزار و ۹۰۰ دلار رسید و احتمال ادامه روند نزولی در ادامه سال ۱۴۰۲ وجود دارد با این حال صورت‌های مالی تولیدکنندگان داخلی نشان می‌دهد رقم فروش آنها در طول ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ رشد کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت مس در بازارهای جهانی کانال ۸ هزار دلار را از دست داد و در پایان هفته به ۷ هزار و ۹۴۹ دلار در ازای هر تن رسید. اول سال ۱۴۰۲ روند قیمت مس در بازارهای جهانی از کانال ۹ هزار و ۴۰۰ دلار نزولی شد و کف حمایتی ۸ هزار دلار یک مرتبه موفق به حمایت از قیمت شد ولی این بار کندل هفتگی مس با عددی کمتر از ۸ هزار دلار بسته شد. البته هنوز این احتمال وجود دارد تا قیمت مس از این محدوده روند صعودی جدیدی را آغاز کند.

افزایش فروش مس با وجود کاهش قیمت جهانی

با وجود کاهش قیمت مس در بازارهای جهانی طی شش ماه گذشته ولی تولیدکنندگان داخلی مس از افزایش فروش در این بازه زمانی خبر می‌دهند. فملیشرکت بزرگ داخلی حوزه مس طی ۶ ماه اول سال، ۵۷ هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان فروش داشت. فروش فملی در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۴۰۱ حدود ۹۳ درصد رشد کرد. همچنین فروش فملی در فصل تابستان نیز ۴۵ درصد بالاتر از فصل بهار بود.

افزایش فروش مس با وجود کاهش قیمت جهانی

فروش در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۰ بیش از ۲۵۰ درصد رشد کرد و از بهار ۱۴۰۱ با وجود ریزش قیمت مس در بازارهای جهانی نیز برآیند فروش فملی مثبت بود. شرایط خوب تولیدکنندگان داخلی این حوزه فقط مربوط به مس نیست بلکه فباهنر نیز فروش بالاتری ثبت کرده است.

فباهنر در طول ۶ ماه اول سال، ۴ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان فروش داشت این عدد نسبت به تابستان ۱۴۰۱ حدود ۶۹ درصد رشد کرد و نسبت به بهار ۱۴۰۲ نیز ۲۱ درصد بالاتر بود. فروش فباهنر از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به حال به قرار نمودار زیر است:

افزایش فروش مس با وجود کاهش قیمت جهانی

فروش فباهنر در طول ۱۰ فصل اخیر به طور معناداری رشد کرده‌ است. بهار ۱۴۰۰ فباهنر ۹۶۳ میلیارد فروخت ولی فروش آن در طول ۳ فصل اخیر به بالاتر از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده‌ است. فباهنر برای دستیابی به فروش پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۲ باید تا پایان ۱۴۰۲ به فروش فصلی بالاتر از ۳ هزار میلیارد تومان دست پیدا کند.

افزایش فروش در فملی و فباهنر همزمان با کاهش شدید قیمت مس در بازارهای جهانی اتفاق افتاد ولی ریزش بیشتر قیمت مس در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ می‌تواند فروش تولیدکنندگان داخلی را متاثر کند. با وجود رشد فروش تولیدکنندگان داخلی ولی بیشتر آنها موفق به تحقق کمتر از ۵۰ درصد از رقم پیش‌بینی فروش خود برای نیمه اول سال ۱۴۰۲ شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =