معادن

کارشناس و فعال حوزه معدن با بیان اینکه هنوز بستر ورود دانش بنیان ها در بحث معدن ایجاد نشده است، گفت: سرمایه گذاری ریسک پذیر در بحث معادن هنوز انجام نشده و این در حالی است که چنانچه در این امر ورود جدی صورت گیرد می‌توان بهره برداری خوبی داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، معادن ثروت‌های نهفته‌ای در ایران هستند که کمتر کشوری نظیر آن را دارد، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان معادن یک تنه می‌توانند اقتصاد کشور را رونق داده و جای نفت و پتروشیمی را در زمینه اقتصادی و درآمدزایی بگیرند.

هرچند این ثروت ملی به وفور در کشور وجود دارد اما برای بهره‌برداری از آن هنوز طرح جامعی تدوین نشده و جای خالی استفاده از فناوری و متدهای روز دنیا برای استفاده از این فرصت به خوبی احساس می‌شود.

صنعت فولاد و معدن می‌تواند کشور را از شرایط فعلی نجات دهد

محمد یزدیان کارشناس و فعال حوزه معدن در این ارتباط با اعتقاد بر اینکه بعد از صنعت نفت و پتروشیمی صنعت فولاد و معدن می‌تواند کشور را از شرایط فعلی نجات دهد، به خبرنگار ایراسین گفت: این در حالی است که کار استخارج معادن بسیار سخت و دولت نیز با توجه به محدودیت‌ها و چالش‌هایی که ایجاد می‌کند این سختی را چندین برابر می‌کند.

معادن در زمینه دریافت ابتدایی‌ترین امکانات دولتی محروم هستند

او با اشاره به اینکه معادن در زمینه دریافت ابتدایی‌ترین امکانات دولتی محروم هستند، افزود: برای مثال تعداد زیادی از معادن و کارخانجات مجاور آن در کشور و استان‌های مرکزی وجود دارند که جاده خاکی دارند و علی رغم پیگیری‌های مختلف دولت در این زمینه همکاری نداشته است.

این فعال حوزه معدن با بیان اینکه دولت نه تنها خدمات را به معدن‌داران ارائه نمی‌دهد بلکه همواره باری سنگین بر دوش آنها قرار می‌دهد، اضافه کرد: برای مثال معدنی در محور اصفهان – دلیجان مدت‌هاست درخواست ایجاد جاده آسفالتی را حتی به صورت مشارکتی داشته اما دولت نه تنها همکاری نکرده بلکه درخواست هزینه جابجایی دوربین‌های کنترل سرعت در این محور را نیز بر عهده معدن داران گذاشته است.

او تاکید کرد: این در حالی است که فعالان حوزه معدن از خوش حساب‌ترین افراد برای پرداخت حقوق دولتی، عوارض مالیات و ارزش افزوده هستند.

یزدیان با تاکید بر اینکه استخراج معادن در کشور کار خیلی سختی است و هر کسی زیر بار چنین پروژه ای نمی رود، اضافه کرد: این در حالی است که به دلیل خدمات دولتی در دیگر کشورها به معدن به عنوان بیزینسی زودبازده نگاه می‌شود و افراد زیادی تمایل به سرمایه گذاری در این صنعت دارند.

او با بیان اینکه در معادن باید اکتشاف و بعد باطله برداری و استخراج انجام شود، ادامه داد: ریکاوری بار نیز از ۱۰ تا ۴۰ درصد است و با توجه به این مراحل از کمترین امکانات برخوردار نیستیم.

عدم حمایت دولت از معدن داران در زمینه خرید و یا واردات ماشین آلات

این کارشناس حوزه مسکن مشکلات ایجاد شده برای ورود ماشین آلات معدنی را نیز دیگر چالش دولتی ایجاد شده برای فعالان حوزه معدن اعلام کرده و گفت: عوارض گمرکی و محیط زیستی قیمت ماشین آلات را حدود ۷ تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد و این برای معدن داران بسیار کمرشکن است.

او با بیان اینکه معدن داران حتی برای خرید و استفاده از کشنده‌ها و کامیون‌های داخلی از سوی دولت حمایتی نمی‌شوند، ابراز کرد: برای جابجایی تولیدات معدن داران نیاز به کامیون دارند و این در حالی است که علی رغم اعلام نیاز همچنان معادن در اولویت نیستند و معدن داران مجبور هستند کامیون کشنده یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی را به مبلغ ۷ میلیارد تومان وارد کنند.

یزدیان به خدمات رایگان به معدن داران در کشور چین اشاره می‌کند و ادامه داد: اگر کشور چین در حوزه تولید فولاد و سنگ معدن حرفی برای گفتن دارد به دلیل حمایت‌های خوب دولتی است که دریافت می‌کنند.

برخورد سلیقه‌ای برای صدور مجوز بهره برداری از معادن

این کارشناس حوزه معدن همچنین به برخوردهای سلیقه‌ای در خصوص صدور مجوز بهره برداری معادن اظهار کرد: در این زمینه باید توجه داشت علاوه بر انتخاب افراد خاص برای واگذاری معادن پای تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای صدور مجوز همچنان می لنگد و هر بار یکی از مسئولان در کمیسیون حضور ندارد و با توجه به برگزاری هر چهار ماه یکبار این کمیسیون متقاضیان باید مدت زمان زیادی را در صف انتظار بایستند.

او همچنین به مشکلات حوزه صادرات سنگ آهن در کشور اشاره کرد و افزود: ما سنگ آهن را به دلیل مشکلاتی که داریم یک سوم قیمت واقعی آن به چین می‌فروشیم و این اصلا شایسته نیست.

یزدیان با بیان اینکه در برخی از شرکت‌های فولادی نیز به دلیل کانالیزه شدن و ورود خواص امکان فروش فلزات مورد نیاز به آنها وجود ندارد، ادامه داد: چنانچه امکان ارتباط بهتر با صنایع فولادی فراهم شود می‌توان استفاده بهتری از فلزات استخراج شده در کشور را داشت.

برداشت از اعماق معادن در کشور آغاز شد

او در ادامه با اشاره به ورود معدن داران به برداشت از اعماق زمین اظهار کرد: معدن‌داران در کشور از سطوح معادن وارد عمق شده اند و این کاری است که کشورهای دیگر قبل تر آن را انجام داده اند و ما باید آمادگی داشته باشیم.

این کارشناس حوزه معدن تصریح کرد: اکثر معادن در عمق های ۳۰۰ الی ۴۰۰ متری برداشت می کنند و ریکاوری ها پایین آمده در گذشته ریکاوری سنگ آهن تا ۱۰۰ درصد بود و امروز به ۱۰ درصد رسیده است.

او با اشاره به اصل پیوستگی در معادن گفت: برداشت‌ها در معدن باید در ماگما دنبال شود تا به ذخایر بیشتر برسیم و امروز در یزد به عمق یک هزار و ۲۰۰ متری برای استخراج فلزات پایه رسیده‌ایم.

استفاده از متدهای جدید برای اکتشاف معادن ضروری است

یزدیان استفاده از متدهای جدید برای اکتشاف معادن را نیز ضروری دانسته و ابراز کرد: امروز در سطح دنیا از متدهای جدیدی برای استخراج معادن استفاده می‌شود و این در حالی است که پتانسیل‌های شناسایی معادن در کشور تنها در سال ۵۴ و توسط روس‌ها شناسایی شده و همه اقدامات همچنان بر اساس آن نقشه زمین شناسی که با فاصله ۳ الی ۴ هزار متری زمین انجام شده صورت می گیرد و این در حالی است که امروز با استفاده از پهبادها می‌توان از فاصله نزدیک‌تر و راحت‌تر این طرح را اجرایی کرد.

لزوم سرمایه‌گذاری زیسک پذیر برای ورود دانش بنیان‌ها به معادن

او با بیان اینکه هنوز بستر ورود دانش بنیان ها در بحث معدن ایجاد نشده است، افزود: سرمایه گذاری ریسک پذیر در بحث معادن هنوز انجام نشده و این در حالی است که چنانچه در این امر ورود جدی صورت گیرد می‌توان بهره برداری خوبی داشت.

این کارشناس معدن ادامه داد: در این زمینه می‌توان به بازفرآوری حدود ۳۰۰ میلیون تن باطله سنگ در معدن چادرملو اشاره کرد که بازدهی بسیار خوبی داشت.

او اضافه کرد: این طرح برای سرباره‌های فولاد مبارکه نیز قابل انجام است و اجرای آن نیازمند همکاری محیط زیست و منابع طبیعی برای صدور مجوزها است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =