آیین افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی

سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در راستای اولویت بندی توسعه حمل و نقل ریلی در کشور نیاز است بخش‌های خصوصی فعال در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، مس و... با سرمایه گذاری به حوزه حمل و نقل ریلی ورود کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری در بند ۲۴ سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه که در ایام اجرای آن هستیم، در میان حوزه‌های مختلف حمل و نقل، توسعه بخش ریلی اولویت دارد. امیدواریم در دولت سیزدهم با حمایت‌های ویژه ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی و تلاش های راه آهن جمهوری اسلامی ایران و همه شرکت های دولتی، عمومی و خصوصی این مهم محقق شود.

وی تکمیل کرد: در این راستا نیاز است بخش‌های خصوصی فعال در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، مس و... با سرمایه گذاری به حوزه حمل و نقل ریلی ورود کنند. متاسفانه در سال‌های قبل خصوصی‌سازی‌هایی در زمینه حمل و نقل ریلی به گونه‌ای که باید، صورت نگرفته و برخی بخش‌ها نیز به اشتباه واگذار شده است. برای مثال واگذاری رجا به سازمان تامین اجتماعی به عنوان شرکتی که به طور مستقیم با مردم در ارتباط است اشتباه بود. ۱۰ سال است که در حوزه واگن‌های برون شهری و حومه‌ای، تزریق نقدینگی متناسب در این شرکت صورت نگرفته، این شرکت نه تنها نوسازی نداشته بلکه روز به روز نیز بر فرسودگی آن افزوده شده است.

صالحی تکمیل کرد: ۱۴ ریل باس در اختیار رجا قرار گرفته بود اما به تدریج آماده به کاری ریل باس‌ها سال به سال کمتر و به ۴ و در نهایت در تابستان امسال امکان سیر هیچ کدام وجود نداشت و تذکرات جدی را به این شرکت و تامین اجتماعی و وزارت رفاه داده شد. در نهایت از ابتدای مهرماه ۴ ریل باس رجا به سیر بازگشت و امروز پنجمین ریل باس رجا به سیر بازمیگردد و برای پاسخ به تقاضای سفرهای حومه ای استان تهران از شهرهای دیگر نیزقطار تامین کردیم تا برای ساعات پر تقاضا در استان تهران مشکلی نداشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیرامون مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به سایر بخش‌ها عنوان کرد: در میان بخش‌های ترانزیت بار و مسافر، حوزه ریلی به لحاظ ایمنی، ارزان بودن و رفاه اولویت اول را دارد. برای مثال در حوزه مسافر برای مسیر تهران-مشهد میزان یارانه سوخت هر نفر که از قطار استفاده می‌کند معادل ۲۵۰ هزار تومان است. این در حالی است که این مبلغ در حمل و نقل جاده‌ای با اتوبوس به ۷۵۰ هزار تومان و با هواپیما به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. از سوی دیگر نیز در ترانزیت باری جاده‌ای به عنوان مثال از مسیر سرخس به بندرعباس به ازای هر یک تن بار ۴۰ دلار درآمدزایی می‌شود که یارانه سوخت این مقدار با حمل و نقل ریلی بین ۷ تا ۱۰ دلار است. این در شرایطی است که در صورت استفاده از بستر جاده‌ای، یارانه سوخت تا ۷۰ دلار به ازای هر تن افزایش پیدا می‌کند. متاسفانه در حوزه باری با عقب ماندگی جدی ۲۰ ساله مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: برای توسعه حمل و نقل ریلی برنامه چند محوره تدوین شده است. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد تولید واگن باری در داخل کشور انجام می‌شود و در آینده نزدیک این میزان به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

او ادامه داد: طبیعی است که دیپلماسی حمل و نقل ریلی با تمامی کشورهای همسایه مثل ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان و آذربایجان در اولویت است. برای ایجاد خط راه آهن ایران و افغانستان دو جلسه با مسئولان این کشور داشتیم و تفاهمات خوبی نیز صورت گرفت. در سال ۹۹ بیش از ۶۰ کیلومتر خط ریلی از شمتیغ تا روزنک توسط ایران ساخته و به افغانستان تحویل داده شد. پس از تغییر حاکمیت بخشی از این خط دچار سرقت، تخریب و...شد که با توجه به درخواست افغانستان هیئت فنی اعزام و نواقص برطرف شد. در دیدار جدید وزیر راه آهن افغانستان با ایران اعلام آمادگی کردیم و امیدواریم بتوانیم هم صادرات بار از ایران و هم واردات از افغانستان به کشور را به صورت ریلی برقرار کنیم. راه آهن افغانستان توسعه خطوط ریلی به کمک راه آهن جمهوری اسلامی ایران ابراز تمایل کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =