مس

بیش از ۹۰ درصد فعالیت های صنایع مس استان متمرکز در معدن سونگون بوده و مس سونگون توانسته تولید بیش از ۲۸ درصد مس کشور را به خود اختصاص دهد.

رضا شریفی مدیرعامل شرکت مس سونگون در گفتگو با ایراسین، درباره تولید و صادرات این مجتمع گفت: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن کنسانتره در مجتمع مس سونگون تولید شده و حدود ۸۰ درصد آن به کشورهای همسایه صادر می شود.

شریفی با بیان این که انتقال حساب ها و تجهیزات مس سونگون به استان برای تقویت بنیه اقتصادی بسیار موثر است، گفت: هم اکنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بانک های استان به نام مس وجود دارد که بانک ها می توانند به شرکت ها و مجموعه ها تسهیلات ارایه دهند یا از این مبالغ برای تقویت بانک ها نیز استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که نقش این مجتمع در استان چگونه است، تصریح کرد: مس سونگون می‌ تواند محور توسعه استان باشد؛ چرا که مس، صنایع دیگر را می ‌تواند تقویت کرده و با ایجاد اشتعال قابل توجه و ارایه تسهیلات از صنایع پایین دستی خود حمایت کند.

شریفی در ادامه افزود: اکثر فعالیت های مس سونگون شاید برای زمان کوتاه ملموس نباشد ولی برای مثال جاده خواجه تا ورزقان و یا ورزقان تا سونگون با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان به طور مستقیم از منابع مس سونگون احداث شده است.

وی با بیان این که شهرستان ورزقان علی رغم داشتن ظرفیت های معدنی مثل معدن مس سونگون جزو مناطق محروم به شمار می رود، گفت: محرومیت مناطق ورزقان و خاروانا یک روزه به وجود نیامده که یک روزه هم از بین برود و باید آرام و پیوسته این تغییر انجام شود.

مدیرعامل شرکت مس سونگون با اشاره به اشتغال اهالی ورزقان در مس سونگون، گفت: هم اکنون در مس سونگون، حدود چهار هزار نفر مشغول به کار هستند که ۶۰ درصد آنها اهالی ورزقان هستند.

شریفی در خصوص آخرین وضعیت صنعت مس در استان، تشریح کرد: بیش از ۹۰ درصد فعالیت های صنایع مس استان متمرکز در معدن سونگون بوده و مس سونگون توانسته تولید بیش از ۲۸ درصد مس کشور را به خود اختصاص دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =