رودخانه

در مطالعه تحقیقاتی اخیری که در مجله علمی نیچر منتشر شده است، هشدارهایی جدی در مورد تأثیر معدن‌کاری در رودخانه‌ها و تاثیر آن بر سیستم‌های آبی جهان اعلام شده است. این تحقیق که توسط گروهی از محققان انجام شده، نشان می‌دهد که معدن‌کاری در رودخانه‌ها و نزدیک به آن به تخریب محیط‌زیست رودخانه‌ها و تهدید به سلامت انسان‌ها در ۴۹ کشور دنیا منجر شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در مطالعه تحقیقاتی اخیری که در مجله علمی نیچر منتشر شده است، هشدارهایی جدی در مورد تأثیر معدن‌کاری در رودخانه‌ها و تاثیر آن بر سیستم‌های آبی جهان اعلام شده است. این تحقیق که توسط گروهی از محققان انجام شده، نشان می‌دهد که معدن‌کاری در رودخانه‌ها و نزدیک به آن به تخریب محیط‌زیست رودخانه‌ها و تهدید به سلامت انسان‌ها در ۴۹ کشور دنیا منجر شده است.

معدن‌کاری در رودخانه‌ها، عمدتاً در مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و آفریقا انجام می‌شود. این فرآیند شامل حفره‌کنی و پردازش رسوبات در نزدیکی رودخانه‌ها است که منجر به آزاد شدن رسوبات به سمت پایین رودخانه می‌شود. این رسوبات سلامت آبزیان و انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و ممکن است حاوی سمومی مانند جیوه باشد که در فرآیند معدن‌کاری استفاده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش فعالیت‌های معدنی در رودخانه‌های مناطق گرمسیری جهان، به تخریب اکوسیستم‌ و تهدید سلامت انسان‌ها منجر شده است. همچنین تحقیقات دیگری نیز ثابت می‌کند در مناطقی که معدن‌کاری طلا صورت می‌گیرد، غلظت سرب و جیوه در آب‌های محلی افزایش یافته است.

یکی از نویسندگان این مطالعه، اویان دتیر، استاد دانشگاه بودوین در ایالات متحده در این باره اظهار داشت: صدها یا شاید هزاران سال است که معدن‌کاری در مناطق گرمسیری انجام می‌شود، اما هرگز به مقیاسی که در دو دهه اخیر شاهد آن بوده‌ایم، نرسیده است. افزایش تخریب رودخانه‌ها به علت معدن‌کاری در سراسر مناطق گرمسیر دنیا یک بحران جهانی است.

دولت برزیل نیز به تازگی به دلیل گزارش‌های افزایش سطوح مالاریا و مسمومیت با جیوه در جوامع بومی در جنگل آمازون وضعیت اورژانس پزشکی اعلام کرده و معتقد است که معدن‌کاران غیرقانونی در این منطقه مسئول شیوع بیماری‌های جدید و آلوده کردن آب‌های رودخانه با پسماندهای معدنی هستند. این تحقیقات نیز نشان می‌دهد که رسوبات تأثیرات شدیدی بر روی جانوران و محیط زیست دارند.

در نتیجه، تحقیقات اخیر اهمیت حفاظت از محیط زیست رودخانه‌ها و کنترل معدن‌کاری در مناطق گرمسیری و همچنین انجام اقدامات جدی در این زمینه را بیش از پیش نشان داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =