معدنکاری در ماه

روسیه، ۴۷ سال قبل برای اولین بار فضاپیمای خود را به سوی ماه ارسال کرد، امروز نیز این کشور در زمینه تحقیقات فضایی درباره ماه فعالیت می‌کند و اقدامات جدی‌تری برای ماه‌نوردی معرفی کرده است. همین امر رقابت میان بزرگترین قدرت‌های جهانی از جمله ایالات متحده، چین و هند برای کشف منابع ارزشمند موجود در تنها ماهواره طبیعی کره‌ی زمین را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایراسین، ماه، با فاصله‌ی ۳۸۴,۴۰۰ کیلومتری از کره‌ی زمین، نقشی حیاتی در پایداری تناوب سیاره ما دارد. این جسم آسمانی موجب تغییرات تناوب زمین شده و منجر به پایداری بیشتری در آب و هوا می‌شود، ماه همچنین عامل جزر و مد در اقیانوس‌های جهان نیز به شمار می‌رود.

نظریه‌های کنونی حکایت از این دارد که ماه در اثر برخورد یک شیء عظیم با زمین حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفته است. بازمانده‌های این برخورد به گونه‌ای با یکدیگر ترکیب شده‌اند که به شکل فعلی ماه منجر شده است.

دما در سطح ماه متغیر است. در نور آفتاب، دما به ۱۲۷ درجه سلسیوس و در تاریکی نیز به منفی ۱۷۳ درجه سلسیوس می‌رسد. ماه از نظر جوی حفاظتی در برابر تشعشعات خورشیدی ندارد.

یکی از مهمترین داده‌های کشف شده در ماه از وجود آب حکایت دارد. تا سال ۲۰۰۸، هیچ سندی از وجود آب در ماه وجود نداشت، اما سفر چاندرایان-۱ توانست مولکول‌های هیدروکسیل را در سطح ماه کشف کند. آب از ضروریات اساسی زندگی انسان است و همچنین می‌تواند منبعی از هیدروژن و اکسیژن برای تولید سوخت موشک‌ها باشد.

ماه به دلیل وجود هلیوم-۳ نیز جذابیت دارد؛ چرا که این نوع خاص از هلیوم در زمین کمیاب است، اما برآوردها نشان می‌دهد که در ماه حداقل یک میلیون تن از آن وجود دارد. هلیوم-۳ می‌تواند منبعی برای تولید انرژی هسته‌ای در یک راکتور هسته‌ای باشد و از آنجایی که تابش ندارد، ضایعات خطرناکی تولید نمی‌کند.

فلزات نادر خاکی، از جمله اسکاندیوم، ایتریوم و ۱۵ لانتانید که در تلفن‌های هوشمند، کامپیوترها و فناوری‌های پیشرفته به کار می‌روند، نیز در سطح ماه یافت می‌شوند.

به نظر می‌رسد معدنکاری در ماه چالش‌های خود را داشته باشد. برخی زیرساخت‌های لازم برای معدنکاری در این سیاره کوچک باید ایجاد شود و شرایط سخت سطح ماه موجب می‌شود که اغلب امور توسط ربات‌ها انجام شود. با این حال، وجود آب در سطح ماه به انسان‌ها امکان حضور در این محیط را برای مدت طولانی‌تری فراهم کرده و این مزیت را به معدنکاری در ماه اضافه می‌کند.

قوانین فضایی شفافی در رابطه با فعالیت در فضا وجود ندارد؛ اما با این حال پیمان فضایی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۶۶ تصریح می‌کند که هیچ کشوری نمی‌تواند حاکمیت خود را بر روی ماه و سایر اجرام آسمانی اعلام کند و تحقیقات فضایی باید به منظور منفعت تمام کشورها صورت گیرد. اما وکلا معتقدند که وضعیت حقوقی ادعای یک شخص یا شرکت خصوصی بر یک قسمت از ماه مشخص نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =