فلزات غیرآهنی

هفته سوم مردادماه‌ داده‌های اقتصادی مهمی از آمریکا، اروپا و چین منتشر شد و نتیجه آنها برای کامودیتی‌ها کابوس‌وار بود. قیمت فلزات به شدت ریزشی شد تا مس بار دیگر از قیمت ۸ هزار و ۶۰۰ دلار به ازای هر تن به ۸ هزار و ۳۰۰ دلار سقوط کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته سوم مرداد همزمان با پنجم تا یازدهم آگوست داده‌های مهم اقتصادی ماه ژوئیه در کشورهای بزرگ دنیا از جمله آمریکا، چین و آلمان منتشر شد و نتایج آنها برای اقتصاد جهان به خصوص کامودیتی‌ها کابوس‌وار بود. روز سه‌شنبه داده‌های چین از کاهش واردات و صادرات در ماه ژوئیه خبر می‌داد. چینی‌ها در این ماه ۱۲.۴ درصد واردات کمتری داشتند و از طرفی صادرات آنها نیز ۱۴.۵ درصد کاهش یافته است. این نشان می‌دهد حال اقتصاد چین خوب نیست و احتمالا به معنای کاهش رشد اقتصادی در این کشور است. چینی‌ها ابتدای سال ۲۰۲۳ مدعی بودند رشد اقتصادی را بهبود می‌بخشند ولی با این آمار شرایط برای رشد اقتصادی چین مهیا نیست.

واکنش کامودیتی‌ها به ویژه مس به این خبر منفی بود، ضمن اینکه تحلیلگران عقیده دارند؛ قیمت نفت نیز از داده‌های اقتصادی ضعیف چین تاثیر می‌گیرد. چین بزرگترین واردکننده فلزات و نفت است ولی آنها در سال ۲۰۲۳ هر ماه واردات کمتری انجام داده‌اند تا در نتیجه قیمت فلزات و محصولات فولادی به شدت نزولی شود و حالا با انتشار این داده‌های اقتصادی احتمال ریزش بیشتر قیمت محصولات فولادی وجود دارد. چند ساعت پس از انتشار داده‌های اقتصادی چین، در آلمان شاخص بهای مصرف کننده اعلام شد.

تورم آلمان با کاهش ۰.۲ درصدی به ۶.۲ درصد رسید ولی همچنان تورم در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی بالاست. از طرفی روز پنج‌شنبه شاخص بهای مصرف‌کننده در آمریکا از ۳ درصد تا ۳.۲ درصد افزایش پیدا کرد. تورم در آمریکا طی ماه‌های گذشته نزولی بود ولی در ماه ژوئیه افزایشی شد.

افزایش تورم در آمریکا و تورم بالای کشورهای اروپایی به معنای تشدید سیاست‌های ضد تورمی‌ توسط بانک‌های مرکزی مانند افزایش نرخ بهره است و به تعبیر برخی می‌تواند منجر به رکود اقتصادی شود. رویترز ماه گذشته در گزارشی مدعی شد؛ احتمال رکود اقتصادی باعث شده تا موجودی انبارهای بزرگ جهان کاهشی باشد. فروشندگان از ترس رکود، موجودی انبارها را به قیمتی پایین‌تر می‌فروشند و نتیجه آن کاهش شدید قیمت کامودیتی‌ها در طول ماه‌های گذشته بود. اکنون با افزایش تورم در آمریکا بیش از هر زمان دیگری احتمال رکود اقتصادی وجود دارد و همین منجر به ریزش قیمت کامودیتی‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته شد.

قیمت مس از ۸ هزار و ۶۰۰ دلار به ازای هر تن تا ۸ هزار و ۳۰۰ دلار کاهش یافت، آلومینیوم که روند صعودی جدیدی آغاز کرده بود در واکنش به اخبار منفی بیش از ۱۰۰ دلار به ازای هر تن ریخت و قیمت روی تنها در روز پایانی هفته بیش از ۵۰ دلار به ازای هر تن کمتر شد. این ریزش قیمت‌ها احتمالا هفته‌ آینده به بازار محصولات فولادی نیز سرایت خواهد کرد.

داده‌های اقتصادی هفته‌گذشته اگرچه کابوس‌وار بود ولی این احتمال وجود دارد تا اقتصادهای بزرگ به خصوص چین با بسته‌های حمایتی از بنگاه‌های اقتصادی حمایت کنند و در این صورت روند ریزشی قیمت کامودیتی‌ها متوقف خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =