سید رضا شهرستانی

یک فعال صنعت فولاد کشور گفت: حداکثر ۱۰ درصد از قیمت کل یک خودرو مربوط به هزینه فولاد است که این میزان در خودروهایی نظیر پژو به ۵ درصد نیز می‌رسد. بنابراین افزایش نرخ فولاد می‌تواند از ۰.۵ تا ۱ درصد بر افزایش قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

پیمان مولوی، اقتصاددان ایرانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین، اظهار داشت: زمانی که به مدت ۵ سال، واردات خودرو در کشور ممنوع شده و هیچ خودروی جدیدی وارد کشور نمی‌شود، عواملی مانند سرکوب تقاضا، موجودی محدود بازار، رشد قیمت دلار، افزایش تورم و... افزایش عجیب نرخ خودروی خارجی و سپس داخلی را منجر می‌شود. اکنون در شرایطی که هنوز خودرویی وارد کشور نشده است، شاهد کاهش ماشین‌های ژاپنی، چینی و اروپایی هستیم.

سیدرضا شهرستانی، فعال صنعت فولاد نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین مطرح کرد: در هر خودرو از سبک تا سنگین نظیر ماشین‌های شاسی‌بلند در حدود هزار کیلوگرم فولاد به کار می‌رود که نرخ آن در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است؛ به‌بیان‌دیگر قیمت تمام‌شده فولاد مصرفی در یک خودرو از ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

وی تکمیل کرد: درنهایت حداکثر ۱۰ درصد از قیمت کل یک خودرو مربوط به هزینه فولاد است که این میزان در خودروهایی نظیر پژو به ۵ درصد نیز می‌رسد. بنابراین افزایش نرخ فولاد می‌تواند از ۰.۵ تا ۱ درصد بر افزایش قیمت خودرو تأثیر بگذارد و اینکه علت گرانی خودرو قیمت فولاد مطرح می‌شود کاملاً غیرکارشناسی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =