بهرامن

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران گفت: در سیاستهای کلان کشور جایگاه معدن به عنوان یک ثروت دیده نشد، بلکه‌ به آن به عنوان تامین کننده مواد موردنیاز کارخانجات نگاه شده است و با وجود اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد بازار مواد معدنی در اختیار بخش خصوصی است اما متاسفانه به نظر می‌رسد متولی ما را جدی نگرفته است و همین امر سبب عدم توسعه این بخش شده است.

به گزارش ایراسین، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: جایگاه معدن به عنوان یک ثروت دیده نشد، بلکه‌ به آن به عنوان تامین کننده مواد موردنیاز کارخانجات نگاه شده شده است. موفقیت‌های محقق شده امروز حوزه معدن را مدیون بخش خصوصی هستیم. در حال حاضر ۷۰ درصد بازار مواد معدنی در اختیار بخش خصوصی است. متاسفانه با این حال به نظر می‌رسد متولی ما را جدی نگرفته است و همین امر سبب عدم توسعه این بخش شده است.

وی در مورد سیاستگذاری در مورد مواد معدنی در مقایسه با نفت افزود: به علت اینکه نفت در ابتدای زنجیره قرار داشت و درآمدهای ناشی از آن در دسترس‌تر بود، به جای تمرکز این درآمد بر صندوق توسعه ملی، متاسفانه وارد بودجه کشور و دارای اهمیت ویژه‌ای شد. این در حالی است که برای درآمد حاصل از مواد معدنی چنین شرایطی حاکم نشد.

رئیس خانه معدن ایران ادامه داد: به رغم آنکه سهم معدن در تولید ناخالص ملی کمتر از یک درصد است، اما سهم واقعی معادن ۷ درصد در کل زنجیره است. بررسی تاریخچه و ریشه مطالعات در کشور نشان می‌دهد موفقیت حوزه معدن زمانی آغاز شد که سازمان زمین شناسی اطلاعات دقیق‌تری از منابع معدنی ارائه داد. از سال ۶۵ تاکنون گفته میشود ۵۷ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی مواد معدنی داریم، این در حالی است که این عدد با وجود برداشت‌ها و صدور گواهی کشف در طی ۳۷ سال اخیر تغییری نکرده است.

محمدرضا بهرامن تصریح کرد: در ۵ سال گذشته صادرات سنگ‌های تزئینی ۲۵۰ میلیون دلار بوده، این در حالی است که این میزان امروز به ۱۷۰ میلیون دلار رسیده و با وجود پتانسیل‌های موجود در این زمینه، عارضه یابی صورت نگرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =