بهرام شکوری

بهرام شکوری، رئیس انجمن مس ایران گفت: مصوبه اخذ عوارض صادراتی بر ۲۳۸ ماده خام و نیمه‌خام با مشورت انجمن‌های تخصصی تدوین نشده است. این مصوبه سبب تنبیه فعالان اقتصادی و محدودیت صادرات خواهد شد.

به گزارش ایراسین، بهرام شکوری، رئیس انجمن مس ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: مصوبه اخذ عوارض صادراتی بر ۲۳۸ ماده خام و نیمه‌خام با مشورت انجمن‌های تخصصی از جمله انجمن مس، سنگ آهن، سرب و روی و سایر انجمن‌های تخصصی تدوین نشده است.

وی افزود: بنا بود دولت تصدی‌گری خود را ۲۰ درصد به ازای هر سال کم کند؛ در این صورت عملا تا بازه دهه ۸۰ نقش دولت از تصدی‌گر به سیاست‌گذار در کشور تغییر پیدا می‌کرد. اگر این مسیر تاکنون طی شده بود؛ هزینه‌های دولت کاهش پیدا کرده و درآمد مالیاتی حاصل از آن طرف توسعه زیرساخت‌ها و رفاه جامعه می‌شد. اما متاسفانه شاهد هستیم با بزرگ شدن دولت، به رغم درآمدهای نفتی، مالیاتی و... با کسری بودجه مواجه هستیم و این موضوع سبب می‌شود به حقوق دولتی روی بیاوریم که صرف امور جاری دولت می‌شود و عملا امور رفاهی و عمرانی برای کشور به گونه‌ای که باید صورت نمی‌گیرد.

رئیس انجمن مس کشور ادامه داد: تامین نیاز داخل کشور و حمایت از تولید داخلی در بسیاری از سطوح در حد شعار باقی مانده است و اگر هدف از تدوین این تصویب‌نامه عناوین عنوان شده بود نیازی به اخذ عوارض برای حوزه مس با بیش از ۵۰ درصد مازاد تولید وجود نداشت.

بهرام شکوری سپس عنوان کرد: درباره سایر محصولات، در زمینه صادرات سنگ‌های تزئینی شرایط خوبی در این حوزه برقرار نیست و بازارهای جهانی را از دست داده‌ایم. ارزآوری حاصل از کل صادرات سنگ‌های تزئینی ۱۷۴ میلیون دلار بوده است. دولت باید ضمن بسترسازی، فضایی را ایجاد کند که فعالین اقتصادی با تولید بیشتر مالیات بیشتری پرداخت کنند. اکنون تولید گندله مازاد بر نیاز داخلی است که با وجود مصوبه اخذ عوارض صادراتی بر مواد خام و نیمه‌خام باید میان محدودیت تولید و صادرات یک گزینه را انتخاب کرد. با اتخاذ چنین تصمیمی فعالان اقتصادی را تنبیه می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =