کنسانترهه

معاملات کنسانتره در بورس کالا از ابتدای سال تا کنون به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن می‌رسد؛ از طرفی آمار گمرک نیز نشان می‌دهد، حجم صادرات کنسانتره در بهار ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۶ برابر رشد کرده‌است تا سه ماه اول ۱۴۰۲ یک بهار تمام عیار برای تولیدکنندگان داخلی کنسانتره باشد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲ به بهار کنسانتره در بازارهای داخلی و بازارهای صادراتی ایران مبدل شد. در کنار رشد قیمت کنسانتره در بورس کالا، صادرات آن نیز بیش از ۳۶ برابر افزایش پیدا کرد تا تولیدکنندگان داخلی کنسانتره سود بالایی در این فصل شناسایی کنند. عملکرد کنسانتره در بورس کالا و بازارهای صادراتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به مراتب ضعیف‌تر از سال جاری بود. البته باید در نظر گرفت حفظ این روند تا پایان سال کار آسانی نخواهد بود. همین امروز هم احتمال کاهش قیمت کنسانتره در معاملات بورس کالا وجود دارد.

کنسانتره در بورس کالا

در طول ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کنسانتره در بورس کالا معامله شد و نتیجه آن درآمدی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای فروشندگان کنسانتره بود. شرکت‌های معدنی صنعتی چادرملو، سنگ‌آهن گهرزمین، معدنی و صنعتی گل‌گهر، توسعه معدنی و صنعتی صبانور و صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان فروشندگان کنسانتره در بورس کالا بودند. رقم حدودی درآمد این شرکت‌ها از فروش کنسانتره کمتر از ۱۱ هزار میلیارد تومان و بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. اگر این روند در ۹ ماه باقی مانده از سال جاری نیز ادامه پیدا کند درآمد تولیدکنندگان کنسانتره به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نکته مهم در معاملات کنسانتره بورس کالا رشد قیمت آن است.

بهار کنسانتره در بورس کالا و بازارهای صادراتی

براساس نمودار بالا قیمت کنسانتره از ابتدای سال ۱۴۰۲ صعودی بود و از کیلویی ۳ هزار و ۹۰ تومان به ۳ هزار و ۶۲۵ تومان رسید. بدین ترتیب قیمت کنسانتره در طول این مدت ۱۷ درصد رشد کرد. اگرچه از اواسط خردادماه روند صعودی قیمت کنسانتره در بورس کالا متوقف شد و احتمال افت قیمت آن در معاملات تیرماه وجود دارد ولی همچنان قیمت با اول فروردین‌ماه اختلاف زیادی دارد.

رکوردشکنی صادراتی کنسانتره

براساس آمار گمرک حجم صادرات کنسانتره در ۳ ماه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۶ برابر رشد کرده‌ است. بهار ۱۴۰۱ صادرات کنسانتره برابر با ۵۰ هزار تن بود ولی این عدد در بهار ۱۴۰۲ به هزار و ۸۶۸ هزار تن رسید. در میان محصولات صادراتی ایران هیچ کدام در این سه ماه با چنین جهشی در صادرات مواجه نشد. صادرات آهن اسفنجی و گندله نیز در این مدت رشد کرد ولی درصد تغییر آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب برابر با ۲۷۸ و ۲۳۱ بود. در بعضی از کالاها مانند میلگرد کلاف به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی حجم صادرات کاهش پیدا کرد ولی در بازار کنسانتره صادرات بیش از ۳۶ برابر رشد کرده‌ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =