ایین تجلیل از منتخبین اداره کل استاندارد استان اصفهان 

عکس:مجتبی جهان بخش

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران گفت: توسعه پایدار و رشد تجارت جهانی در سایه استاندارد محقق می شود.

به گزارش ایراسین،   در آیین گرامیداشت روز جهانی استاندارد (۱۴ اکتبر) مصادف با ۲۲ مهر که با حضور استاندار اصفهان، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران و دیگر مدیران اجرایی و مدیران واحدهای نمونه در مجموعه سیتی سنتر اصفهان برگزار شد، از واحدهای نمونه استاندارد در سطح ملی و استانی، مدیران کنترل کیفیت و مراکز همکار اداره استاندارد استان اصفهان تجلیل شد.
استانداردهای ویدئویی، خالق صحنه جهانی
غلامحسین شفیعی، مدیرکل استاندارد استان اصفهان با اشاره به اهمیت استاندارد در ارتقای کیفیت تولید و جلب اعتماد و اطمینان مصرف کننده، توجه ویژه به کالای صادراتی مطابق با استانداردهای جهانی را یادآور شد و افزود: صادرات کالای فاقد کیفیت به کشورهای دیگر، از دلایل اصلی از دست دادن بازارهای صادراتی است. ضمن آنکه کالای نامرغوب بعنوان محصولات بی کیفیت ایرانی مطرح می شوند و در ابعاد مختلف بر بازار کشور تاثیرگذار است. وی با تاکید بر شعار ملی استاندارد که باید کالای ایرانی با کیفیت قابل قبول تولید کنیم، شعار جهانی استاندارد را "استانداردهای ویدئویی، خالق صحنه جهانی" اعلام نمود و  آثار بجا مانده از قدیم را حاکی از تداوم ارتباط در طول تاریخ و انتقال اندیشه و اطلاعات نیز به آیندگان دانست. وی افزود: امروزه، شاهد نفوذ تصاویر ویدئویی و ارتباط در فضای مجازی در همه فعالیت ها هستیم که باعث پیشرفت و دگرگونی در زندگی مردم شده و باید توجه داشت که تولید کالا و تهیه تصاویر ماندگار از فعالیت ها در انتقال و پایداری پیام به جهانیان موثر است.  
مدیرکل استاندارد استان اصفهان، گفت: در بین کشورهای جهان، رتبه ۲۱در زمینه استاندارد متعلق به ایران است. همچنین در بین کشورهای آسیایی رتبه سوم و کشورهای اسلامی، رتبه اول را داریم. در هیات مدیره جهانی ایزو، از ۱۵ کرسی فعال در بین ۱۶۲ کشور عضو، یک کرسی فعال متعلق به ایران است. وی در ادامه افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ نشان استاندارد بین المللی به ۱۶۲ کشور عضو و سازمان جهانی استاندارد ارسال کرده ایم و در کشور نیز ۳۲ هزار استاندارد ملی نوشته شده است.
شفیعی بیان کرد: اداره کل استاندارد استان اصفهان از سال ۹۰، هرساله در جشنواره شهید رجایی، رتبه های اول و دوم، در ستاد اقامه نماز رتبه اول و در سالهای ۹۷ و۹۸ در شاخص های استانی، رتبه اول را کسب کرده است.  
وی از انتخاب ۳ واحد نمونه کشوری از استان اصفهان درمیان ۱۸ واحد نمونه کشوری خبر داد و با اشاره به نقش مدیران کنترل کیفیت گفت: از استان اصفهان انتظار بیشتری داریم. چنانچه، هرساله بمناسبت ۲۲ مهر، ۲۲ واحد تولیدی را انتخاب میکردیم ولی امسال مسوولیت معرفی بعهده مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی بود. وی از جایگاه استاندارد حلال بویژه در صادرات به کشورهای اسلامی سخن راند و افزود: ۲ واحد تولیدی از استان اصفهان، پروانه استاندارد غذای حلال را دریافت کرده اند.
مدیرکل استاندارد استان از فعالیت های این نهاد در زمینه بررسی سموم و آفات کشاورزی و گواهی های لازم در این خصوص خبر داد و بیان داشت: آزمایشگاه پیش بسته بندی در استان بمنظور بررسی میزان وزن بسته بندی و حجم محصولاتی که اختلاف وزن داشتند، راه اندازی شده است. وی تحقق رعایت استانداردهای لازم آتش نشانی در واحدهای اصناف بعداز ۴۰ سال را رضایتبخش دانست و تاکید کرد: در شرایط تحریم، واحدهای تولیدی باید بیشتر از قبل به رعایت استاداردها و ارتقای کیفیت بپردازند.
استاندارد مبتنی بر اخلاق و باورهاست
در این مراسم، مدیرعامل شرکت پرستیژلند و بنیانگرار مجموعه سیتی سنتر در صحبت از اهمیت استاندارد، توصیه به نخریدن کالایی نمود که فاقد کیفیت و استانداردهای لازم است تا تولیدکننده ملزم به ارتقای کیفیت شود. کارآفرین نمونه در استان با اشاره به سالن های همایش بسیاری که فاقد استاندارد و ایمنی لازم هستند، تاکید کرد: مسئولان برگزاری همایش ها با توجه به حضور تعداد زیاد افراد، برنامه های خود را مراکز استاندارد و ایمن برگزار کنند.  
مسعود صرامی، منشائ همه موارد را مربوط به اخلاق دانست و گفت: شاهد استفاده از آب ناسالم در محصولات کشاورزی بوده ایم که این عامل نیز مربوط به عوامل اخلاقی و باورهای افراد در رعایت اصول ایمنی، قوانین و مقررات است. وی خاطرنشان کرد:  داشتن ستاره و نشان استاندارد برای اطمینان به سلامتی محصول و خدمات کافی نیست و باید نوع کیفیت و خدمات هنگام استفاده برای مردم اثبات شود تا به نشان استاندارد احترام بگذاریم.
استاندارد موثر در کاهش ضایعات و افزایش بهره وری
در آیین گرامیداشت روز جهانی استاندارد، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اعتقاد جامعه جهانی به ایمنی و سلامتی، به نقش استاندارد از صندلی کودک تا کفش و لباس، ابزار جراحی و موارد دیگر پرداخت و گفت: استاندارد، سند و مدرکی را ایجاد می کند که بهره گیری مداوم از محصولات، سیستم ها و خدمات را برای اهداف مناسب ما تضمین می کند. وی گفت: ۴۵هزار متخصص در دنیا در قالب تکنیکال کامیتی و کار گروهی برای تهیه فرایندهای استاندارد کار می کنند تا استانداردها مبتنی بر آخرین فنون بشری باشد و باید صنایع ما به آنها متکی باشند.  
مسلم بیات با بیان آنکه امروز استاندارد در حوزه تجارت بعنوان یک ابزار استراتژیک و زبان فنی تجارت است که بدون آن هیچ کشوری در جهان قادر به تعامل نیست، افزود: استاندارد نقش اصلی را در ایجاد اطمینان برای صادرات کالا و ارائه خدمات داشته، تجارت جهانی را تسهیل می بخشد و به توسعه پایدار کمک می کند. وی تصریح کرد: ما از بسیاری از استانداردها هنوز بهره نمی گیریم و رتبه ۲۱ در سازمان جهانی استاندارد، تلاش بیشتر را گوشزد می کند.
بیات، استاندارد را پلی نامید که می تواند دانش را در جامعه جاری سازد و به واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط در کاهش ضایعات و بهره وری بیشتر کمک می کند. وی در ادامه گفت: از ۴۰ میلیون صادرات کشور، ۲۰ میلیون دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است که توجه به استانداردسازی به رشد صادرات غیرنفتی نیز کمک می کند. وی بسیاری از اتفاقات در کشور را بدلیل وجود نواقص و استفاده نکردن از شیوه های درست و استاندارد اعلام کرد و افزود: از کسی که نشان استاندارد دریافت می کند باید بعنوان قهرمان ملی یاد کرد.  
در این مراسم، از ۱۳واحد نمونه کشوری تجلیل شد که در بین آنها شرکت های ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان و آریان لبن نقش جهان می درخشند. همچنین، از ۱۳ واحد تولیدی منتخب در استمرار کیفیت ازجمله شرکتهای اسپادان به سیم تولید کننده کابل های قابل انعطاف، پالایش نفت جی، گازسوزان و شرکت تولیدی مواد شیمیایی آب تقدیر شد. تجلیل از کارمندان نمونه اداره کل استاندارد استان و مراکز آموزشی و آزمایشگاهی همکار اداره استاندارد اصفهان انجام گرفت.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =