ترکیه

در طول تاریخ، بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند نام خود را تغییر دهند اما خیلی از آنها موفق نشدند به نام جدید عادت کنند، ولی ترکیه در این کار موفق بوده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تیم ملی فوتبال ترکیه توسط فدراسیون فوتبال ترکیه که در سال ۱۹۲۳ تأسیس شد، اداره می‌شود و از سال ۱۹۲۳ به عضویت فیفا و از سال ۱۹۶۲ به عضویت یوفا درآمده است.

این تیم اولین بازی رسمی بین‌المللی خود را در تاریخ ۲۶ اکتبر ۱۹۲۳ در برابر رومانی در ورزشگاه تقسیم استانبول انجام داد و زکی ریزا اسپورل با زدن دو گل اول مقابل رومانی به عنوان اولین ستاره بزرگ فوتبال ترکیه شناخته می‌شود. ترکیه برای اولین بار در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۲۴ حضور داشت و اولین بازی‌اش در این تورنمنت را با شکست ۵-۲ مقابل چکسلواکی انجام داد. آنها در مجموع شش بار در بازی‌های المپیک تابستانی شرکت کردند (۱۹۲۴، ۱۹۲۸، ۱۹۳۶، ۱۹۴۸، ۱۹۵۲ و ۱۹۶۰) و دو بار در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۵۲ به یک‌چهارم نهایی رسیدند.

این تیم در دهه ۲۰۰۰ شکوفا شد، و در جام‌جهانی فوتبال ۲۰۰۲ و جام کنفدراسیون‌های فیفا ۲۰۰۳ در جایگاه سوم قرار گرفت و در یورو ۲۰۰۸ به نیمه‌نهایی رسید. آنها سه بار به جام جهانی فوتبال راه یافتند (۱۹۵۰، ۱۹۵۴ و ۲۰۰۲) و در سال ۲۰۰۲ مدال برنز گرفتند. آنها پنج بار به مسابقات قهرمانی اروپا راه یافتند. اولین بازی خود را در یورو ۹۶ انجام دادند و در یورو ۲۰۰۰ به مرحله یک‌چهارم نهایی و در یورو ۲۰۰۸ به نیمه‌نهایی رسیدند.

رنکینگ جهانی فیفا از زمان معرفی در سال ۱۹۹۲، ترکیه را بین رده ۵ تا ۵۷ رتبه‌بندی کرده است. ترکیه موفق شد پس از موفقیت در جام جهانی ۲۰۰۲، بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در بین ۱۰ رتبه برتر باقی بماند و در ژوئن ۲۰۰۴ در رتبه پنجم قرار گرفت. این تیم پس از موفقیت در یورو ۲۰۰۸، یک بار دیگر در دسامبر ۲۰۰۸ به مقام دهم صعود کرد. ترکیه با پیروزی‌های ۷–۰ مقابل سوریه در سال ۱۹۴۹، کره جنوبی در سال ۱۹۵۴ و سن‌مارینو در سال ۱۹۹۶ به بالاترین برد خود دست یافت، در حالی که بزرگترین باخت آن‌ها شکست‌های هشت بر صفر مقابل لهستان در سال ۱۹۶۸ و انگلیس در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۷ بود.

با ترکی خداحافظی کنید و به ترکیه سلام کنید

دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سال ۲۰۲۲ از جامعه بین‌المللی درخواست کرد که نام کشور ترکیه را با نام ترکی آن به رسمیت بشناسد و نسخه قدیمی انگلیسی (ترکی) را که اغلب با حیوان معروف روز شکرگزاری (بوقلمون) اشتباه گرفته می‌شد، فراموش کنند. اردوغان گفت: «کلمه ترکیه فرهنگ، تمدن و ارزش‌های ملت ترکیه را به بهترین شکل نشان می‌دهد و بیان می‌کند.»

سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی و ناتو تلفظ «ترکیه» را پس از درخواست رسمی مقامات این کشور پذیرفتند.

ماجراهای جالب تیم ملی ترکیه؛ از پیداش تا تغییر نامی که شبیه به نام یک حیوان بود!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =