ورزشگاه المپیک لوئیس کمپانیس

تیم بارسلونا فصل آینده در «نوکمپ» به میدان نمی‌رود و ورزشگاهی میزبان بازی‌های‌شان خواهد بود که میزبان المپیک بوده؛ «لوئیس کمپانیس».

نوکمپ برای مدتی حال و هوای فوتبالی نخواهد داشت و روند بازسازی این ورزشگاه بزرگ و خاطره‌انگیز آغاز شده است. بارسلونا مجبور به ترک خانه شده و به استادیوم دیگری نقل مکان خواهد کرد.

ورزشگاه نوکمپ که سالهای خانه بارسلونا بوده است و بزرگانی چون یوهان کرایف، رونالدینیو و مسی در آن بازی کردند، نیاز به بازسازی دارد و بارسا مجبور است که از خانه خود دل بکند و موقتا به جای دیگری نقل مکان کند. اما خانه جدید بارسلونا کجا خواهد بود؟

خانه دوم خیلی دور نیست. دو و نیم مایل آنطرف‌تر ورزشگاهی قرار دارد به نام «استادیوم المپیک لوئیس کمپانیس»، که به لطف حضور بارسلونا دوباره نور زندگی به این استادیوم فراموش شده خواهد تابید.

ورزشگاه المپیک لوئیس کمپانیس

این بنا که در اصل برای میزبانی بازی‌های المپیک ۱۹۳۶ در بارسلونا ساخته شده بود، در سال ۱۹۲۹ برای نمایشگاه بین‌المللی افتتاح شد. اما برلین میزبانی را از چنگ آنها ربود. ورزشگاه تازه تاسیس با ظرفیت ۵۵۰۰۰ نفر میزبان اولین مسابقه راگبی اسپانیا شد و این تیم ایتالیا را با نتیجه ۹-۰ شکست داد. بازی‌های فوتبال آمریکایی و بوکس هم در آن انجام شد اما استادیوم شاهد مسابقات فوتبالی زیادی نبود. در روزهای اولیه سه فینال کوپادل‌ری در آن برگزار شد اما بیشتر اوقات خالی و متروکه باقی ماند. استادیوم در دهه ۱۹۴۰ میزبان ۵ بازی بین‌المللی، فینال‌های جام حذفی و دربی بارسا و اسپانیول بود. ولی با کمتر شدن تعداد میزبانی مسابقات، ورزشگاه کم کم رو به ویرانی رفت و در دهه ۱۹۷۰ اثری از شور و حال مسابقات در آن دیده نمی‌شد. در این هنگام بود که فرمول یک به نجات استادیوم آمد و در سال‌های ۱۹۶۹، ۱۹۷۱، ۱۹۷۳ و ۱۹۷۵ نقش پادوک و پارکینگ موقت تیم‌های فرمول یک را ایفا کرد.

ورزشگاه المپیک لوئیس کمپانیس

استادیوم المپیک که در دهه ۸۰ تقریبا ویرانه شده بود برای درخواست میزبانی المپیک ۱۹۹۲ بازسازی شد و ظرفیتش به حدود ۷۰۰۰۰ نفر رسید. این بار اسپانیا در گرفتن حق میزبانی موفق بود و مراسم افتتاحیه و اختتامیه و تمام مسابقات دو و میدانی در این مکان برگزار شد. گاهی تعدادی از کنسرت‌های گروه‌های مشهوری به نام رولینگ استونز و ردهات چیلز هم آنجا برگزار شد اما خبری از شور و حال ورزشی نبود.

خبر خوش برای استادیوم المپیک این بود که اسپانیول به طور موقت آنجا را به عنوان خانه خود انتخاب کرد و ۱۲ سال ماند و بهترین دوران حرفه‌ای خود را آنجا گذراند و در سال ۲۰۰۹ آنجا را ترک کرد.

به نظر می‌رسد که این ورزشگاه با وجود معماری زیبایی که دارد چندان مناسب فوتبال نیست. در سال ۲۰۱۰ میزبانی مسابقات دو و میدانی اروپا را به خود دید اما از آن زمان خالی مانده است. ورود بارسلونا قطعا جان تازه‌ای به استادیوم المپیک خواهد داد و غول‌های کاتالانی قرار است تا سال ۲۰۲۵ اینجا را خانه خود بنامند.

ورزشگاه المپیک لوئیس کمپانیس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =