جیم هینز

جیم هینز اولین مردی که ۱۰۰ متر را در کمتر از ۱۰ ثانیه دوید، در ۷۶ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، جیم هینز، دونده آمریکایی، رکورد دوی ۱۰۰ متر را در سال ۱۹۶۸ شکست و توانست در عرض ۹.۹ ثانیه از خط پایان عبور کند. در همان سال این ورزشکار رکورد خود را شکست و در المپیک طلا گرفت. جیم نزدیک به ۱۵ سال این رکورد را در اختیار داشت تا اینکه کالوین اسمیت در سال ۱۹۸۳ زمان ۹.۹۳ را ثبت کرد. این طولانی‌ترین مدت زمانی است که یک ورزشکار تا به حال رکورد ۱۰۰ متر مردان را حفظ کرده است.

جیم در سال ۱۹۴۶ در ایالت آرکانزاس به دنیا آمد و در اوکلند کالیفرنیا بزرگ شد. او همیشه به ورزش علاقه داشت و بیسبال را در سنین نوجوانی شروع کرد. اما «جیم کلمن» مربی دو و میدانی استعداد دویدن جیم را شناسایی کرد و جیم به دوندگی روی آورد. او در دانشگاه تگزاس جنوبی در هیوستون، تگزاس درس خواند و یکی از اعضای تیم دو و میدانی «تایگرز» در دانشگاه جنوبی تگزاس بود. در مسابقات قهرمانی ملی ایالات متحده در سال ۱۹۶۸ در ساکرامنتو، کالیفرنیا، هینز اولین مردی شد که رکورد دوی ۱۰۰ متر را شکست، با ثبت زمان دستی ۹.۹ و زمان الکترونیکی ۱۰.۰۳.

جیم هینز

چند ماه بعد، در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۸، هینز که یک ورزشکار سیاه‌پوست بود، با شورش‌های نژادپرستانه در کشورش و تهدید به تحریم توسط ورزشکاران سیاه‌پوست تیم ایالات متحده، در وضعیتی پرتنش قرار گرفت. هینز به فینال ۱۰۰ متر رسید و با زمان ۹.۸۹ که روی صفحه ظاهر شد، برنده شد و بعداً این زمان به ۹.۹۵ اصلاح شد. ۹.۸۹ از یک پرتو نور در سراسر خط پایان گرفته شد، در حالی که فرآیند عکاسی رسمی از فیلم پولاروید استفاده کرد و پردازش و خواندن چند دقیقه طول کشید. در مورد اینکه چگونه زمان اتوماتیک ۹.۹۵ (آهسته‌تر) او باید با رکورد جهانی ۹.۹ ثبت شده به صورت دستی مقایسه شود، اختلاف نظر وجود داشت. زمان‌های خودکار بلافاصله با صدای تفنگ شروع می‌شوند، در حالی که زمان‌های عقربه‌ای یا دستی شامل زمان واکنش انسان برای شروع ساعت است. تا سال ۱۹۷۷ طول کشید تا زمان‌بندی تمام اتوماتیک برای رکوردهای جهانی ثبت شود. به عنوان سریعترین زمان الکترونیکی تا آن نقطه، رکورد هینز منحصراً به عنوان یک رکورد جدید جهانی شناخته شد. این مسابقه همچنین به دلیل اینکه سومین سکوی تمام سیاه‌پوست در تاریخ المپیک را تشکیل داد، حائز اهمیت شد. هینز به شکستن یک رکورد جهانی دیگر کمک کرد، و او و هم‌تیمی‌هایش به طلای ۴×۱۰۰ متر در همان بازی‌ها رسیدند.

جیم مدتی پس از کسب مدال، حرفه دوومیدانی خود را رها کرد و فوتبال آمریکایی را شروع کرد. او سه سال را در لیگ گذراند و برای میامی دلفین و کانزاس سیتی چیفز بازی کرد.

جیم هینز در تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۲۳ در ۷۶ سالگی از دنیا رفت.

جیم هینز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =