صادرات فولاد چین به اروپا از طریق ویتنام

هرویک یاری جانیان گفت: بخش خصوصی اقتصاد در سفر اخیر رئیس جمهور به ارمنستان برای امضای قرارداد بدنه هیچ دخالتی نداشت و حتی اتاق بازرگانی ایران به عنوان متولی اصلی بخش خصوصی نیز به بازی گرفته نشد.

هرویک یاری جانیان رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان در گفتگو با ایراسین، گفت: بر اساس قوانین اتحادیه اوراسیا، به کالایی که در میان کشورهای عضو جابجا می شود هیچ حق گمرکی تعلق نمی گیرد.
یاری جانیان در ادامه افزود: اتحادیه اوراسیا به عنوان یک نهاد واحد به جای تمام اعضای خود، با نهادهای مختلف بین المللی وارد مذاکره می شود و دیگر لازم نیست که هر کشور به صورت جداگانه با کشورهای دیگر مذاکره کند.
وی گفت: اوراسیا می تواند امتیازات گمرکی خاصی دریافت کند، از این رو تمام کشورها می توانند از امتیازات گمرکی یکدیگر استفاده کنند.
یاری جانیان تصریح کرد: بلوک شرق بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی دیگر عضو پیمان های منطقه ای و فرمنطقه ای نشدند و در شرایطی که غرب مجددا جایگاه خود را تثبیت کرد شرق همچنان از این قضیه مغفول واقع شد، از این رو روسیه با ابتکاری که در دهه گذشته به خرج داد یک پیمان اقتصادی را ابتدا با سه کشور ایجاد کرد و سپس با پنج کشور ادامه داد.
رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با اشاره به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا گفت: روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان با ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت عضو این اتحادیه هستند و قرار است سنگاپور، ویتنام، ایران و مولداوی نیز به این مجموعه اضافه شوند البته عضویت کشور چین و هند و مصر و ایران نیز در این اتحادیه پیشنهاد شده است.
یاری جانیان با تاکید بر اینکه کشورهای عضو اتحادیه هنوز از نظر بانک اقتصادی بر اساس بانک واحد فعالیت نمی کنند و همچنان تبادلات خود را بر اساس سوئیفت و سیستم بانکهای رایج دنیا انجام می دهند افزود: بانک اورسیا همچنان در پرده ای از ابهام باقی مانده و هنوز به شکل جدی وارد فعالیت اقتصادی خود نشده است.
وی با اشاره به اینکه نقش عضویت چین در ظرفیت بازار اوراسیا می تواند تعیین کننده باشد گفت: باور ظرفیت بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری اوراسیا بدون در نظر گرفتن کشور چین شاید سخت به نظر برسد.
رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان درخصوص جزئیات امضای موافقت نامه قبل از پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا اظهار کرد: دولت بدون اعتنا به بخش خصوصی کار خود را انجام می دهد، متاسفانه بخش خصوصی اقتصاد کشور در سفر اخیر رئیس جمهور به ارمنستان برای امضای قرارداد بدنه هیچ دخالتی نداشت و حتی اتاق بازرگانی ایران به عنوان متولی اصلی بخش خصوصی نیز به بازی گرفته نشد.
یاری جانیان با بیان اینکه تصمیمات خلق الساعه و شتابزده اقتصاد کشور را مختل می کند افزود: در حال حاضر با وضعیت ارزی ایران، بسیاری از کشورها می توانند مقصد صادراتی ما باشند اما متاسفانه این موضوع نیز مغفول مانده و اتکای ما بیش از اندازه به کشور عراق است درحالیکه به دلیل پیوستن عراق به WTO در آینده ای نزدیک، این کشور را نیز از دست خواهیم داد.
وی با اشاره به تاثیر همپوشانی کشور ها بر اقتصاد یکدیگر گفت: به دلیل صنعتی بودن کشورهای عضو اوراسیا، ما به جای هدر دادن منابع آبی کشور و اصرار بیش از حد برای تولید فولاد می توانیم فولاد را از این کشورها با هزینه بسیار پایین وارد کنیم که همه این مسائل به کارگروه و هم صدایی و استفاده از بخش خصوصی و نخبگانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =