همایش نکوداشت روز ملی معدن

 اگر به صادرات و به بازارهای جهانی محصولات معدنی بیشتر توجه نکنیم، به طور قطع بخش معدن در کشور دچار مشکل خواهد شد. همچنین باید خودمان را به استانداردهای جهانی برسانیمپ تا محصولات ما قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را داشته باشد وگرنه از گردونه خارج و حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. 

به گزارش ایراسین، بهرام شکوری رییس انجمن مس ایران در همایش نکوداشت روز ملی معدن گفت: اگر به صادرات و به بازارهای جهانی بخش معدن و صنایع معدنی بیشتر توجه نکنیم، به طور قطع بخش معدن در کشور دچار مشکل خواهد شد.

وی به شناسایی بازارهای جدید صادراتی اشاره کرد و افزود: برای افزایش و رشد صادرات محصولات معدنی هم باید به دنبال بازارهای جدید باشیم و هم باید کیفیت محصولات معدنی را ارتقاء بخشم. در عین حال باید بتوانیم بهره وری و راندمان را بالا ببریم و بیشترین محصول را تولید کنیم و فاصله خود را در بهره وری به معیارهای جهانی نزدیک کنیم.

شکوری به موضوع ضایعات پرداخت و گفت:ما در ایران باطله‌های بسیار گرانبهایی در معادنمان تولید می کنیم اما نمی توانیم از آنها استفاده بهینه ببری. مثلا باطله های مس در کشور ما حاوی مقادیری نقره، طلا و مس است و ما از آن بهره برداری لازم را انجام نمی دهیم و در این زمینه باید به سمتی برویم که باطله‌های ما عاری از مواد ارزشمند شود.

رییس انجمن مس ایران به توان رقابتی در زمینه صادرات در عرصه معدنی پرداخت و گفت: : باید خودمان را به استانداردهای جهانی برسانیم و تا محصولات ما قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را داشته باشد وگرنه از گردونه خارج و حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.
رییس انجمن مس ایران خاطر نشان کرد:تکنولوژی های نوین بر بستر اینترنت می تواند به هوشمندسازی معادن ایران کمک کند و باید در این زمینه هم تغییرات جدی در برنامه ریزی ها صورت گیرد.

وی در پایان گفت: متاسفانه مرکز آمار ایران و سازمان برنامه و بودجه سهم یک درصدی برای مواد معدنی در تولید ناخالص داخلی در نظر می‌گیرند در صورتی که در همه محصولات ساخته شده در اطراف ما اعم از ساختمان، خودرو و غیره مواد معدنی به عنوان محصولات نهایی وجود دارد و سهم مواد معدنی در GDP بسیار بیشتر است و این نگته نیز باید اصلاح شود.

بخش معدن نیازمند یک متولی مختص خود است

دستیابی به استاندارهای جهانی برای رقابت پذیری در زمینه صادرات محصولات معدنی

در ادامه محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز در پنل تخصصی در خصوص شاخص های معدنکاری گفت: زمانی که می خواهیم از معدن، این ثروت الهی استفاده کنیم نباید نگاه سنتی به آن داشته باشیم. معدن نیازمند استقلال است و باید یک متولی تخصصی مختص خودش داشته باشیم.

وی افزود: همه فعالان عرصه معدن و محصولات معدنی عضو یک خانواده بزرگ هستند و باید در کنار هم و با همدلی و هم افزایی مشکلات این بخش را حل کنند. البته سرمایه گذاری ویژه در زمینه منابع انسانی نیز بسیار حائز اهمیت است.

رییس خانه معدن ایران گفت: برای رسیدن به یک معدنکاری موفق و پیشرفت در آمایش سرزمینی، چگونگی ارزیابی آنها و نحوه استفاده از این سرمایه ملی نیازمند طی این مسیرها با آموزش و برنامه ریزی دقیق هستیم چرا که برای رسیدن به اهداف در سال‌های آینده نمی توانیم بدون برنامه موفق شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =