چرا در برخی از کشورها به فوتبال می‌گویند ساکر؟

با این که بسیاری تصور می‌کنند کلمه «ساکر» که به جای فوتبال در برخی کشورها استفاده می‌شود ریشه آمریکایی دارد، اما این کلمه در اصل بریتانیایی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، یکی از شناخته‌شده‌ترین تفاوت‌های بین انگلیسیِ بریتانیایی و آمریکایی این است که ورزشی که در بریتانیا به عنوان «فوتبال» شناخته می‌شود معمولاً در ایالات متحده «ساکر» نامیده می‌شود. از آنجا که این ورزش در انگلستان منشا گرفته است، اغلب تصور می‌شود که «ساکر» اصطلاحی آمریکایی است. در واقع ریشه این کلمه کاملا بریتانیایی است، پس چرا آمریکایی‌ها (بدون در نظر گرفتن کانادایی‌ها، استرالیایی‌ها و دیگران) بیشتر از بریتانیایی‌ها از کلمه «ساکر» استفاده می‌کنند؟ دلیل این امر بیشتر در چگونگی توسعه این ورزش در هر کشور نهفته است.

اگرچه بازی‌هایی به سبک فوتبال قرن‌هاست که وجود داشته‌اند، اما گفته می‌شود ورزشی که امروزه می‌شناسیم، از سال ۱۸۶۳ آغاز شده است؛ زمانی که اتحادیه فوتبال انگلیس مجموعه‌ای از قوانین مربوط به این بازی را نوشت. در آن زمان، این بازی گسترده‌ترین ورزش در کشور بود، اما تنها بازی نبود. فوتبال راگبی که نامش از یک مدرسه شبانه‌روزی انگلیسی گرفته شده بود، نوعی فوتبال با اعمال تغییراتی بود که به بازیکنان اجازه می‌داد توپ را حمل کرده و آن را به سمت دروازه پیش ببرند. بازی تحت قوانین اتحادیه فوتبال انجام می‌شد بنابراین به عنوان فوتبال انجمن شناخته می‌شد.

به ناچار، نام‌ها در طول زمان کوتاه می‌شوند. دانشجویان خلاق زبان‌شناسی در دانشگاه آکسفورد در دهه ۱۸۸۰ بین ورزش‌های «راگر» (فوتبال راگبی - Rugby Football) و «آساکر» (فوتبال انجمنی - Association Football) تمایز قائل شدند. اصطلاح دومی باز هم کوتاهتر شد و به «ساکر» تبدیل شد و این نام به سرعت فراتر از محوطه دانشگاه گسترش یافت. با این حال، «ساکر» در بریتانیا هرگز چیزی بیش از یک نام مستعار نشد. در قرن بیستم، فوتبال راگبی بیشتر «راگبی» نامیده می‌شد، در حالی که فوتبال انجمنی این حق را به دست آورده بود که به سادگی به عنوان «فوتبال» شناخته شود.

در همین حال، ورزشی در اواخر قرن نوزدهم در ایالات متحده ظهور کرد که عناصر راگبی و فوتبال انجمنی را به عاریت گرفت، و خیلی زود محبوبیت بیشتری نسبت به هریک از این دو ورزش به دست آورد. این ورزش به طور کامل به عنوان فوتبال گریدیرون شناخته می‌شد، اما اکثر مردم زحمت ادا کردن کلمه دوم را به خود نمی‌دادند و آن را فوتبال می‌نامیدند. در نتیجه، بازیکنان انجمن فوتبال آمریکا کلمه «ساکر» را برای اشاره به ورزش خود انتخاب کردند.

اتحادیه فوتبال ایالات متحده که در دهه ۱۹۱۰ به عنوان سازمان رسمی فوتبال آمریکا تشکیل شده بود، در سال ۱۹۴۵ نام خود را به اتحادیه ساکرفوتبال ایالات متحده تغییر داد و بعداً به طور کلی از کلمه «فوتبال» صرف نظر کرد. ساکر دیگر یک نام مستعار نبود و نام اصلی این ورزش در آمریکا شد.

سایر کشورهایی که کلمه «ساکر» در آنها رایج است، کشورهایی هستند که مانند ایالات متحده دارای اشکال مختلفی از فوتبال هستند. به عنوان مثال، کانادا نسخه مخصوص به خود را از فوتبال گریدیرون دارد، ایرلند خانه فوتبال گالیک است، و استرالیا عاشق قوانین فوتبال استرالیایی است (که از راگبی گرفته شده است). به طور کلی، در جاهایی که واژه فوتبال می‌تواند مبهم باشد و معانی گسترده‌تری داشته باشد، از نام ساکر استفاده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =