ملک‌زاده

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به موضوع کاهش قیمت محصولات کشاورزی اظهار کرد: ضعف آمار اصلی‌ترین دلیل ناتوانی تنظیم بازار است.

محمد شفیع ملک‌زاده در گفتگو با ایراسین در این زمینه گفت: دلیل نوسان‌های قیمتی و زیان کشاورزان طی سال‌های گذشته ضعف آماری مسئولان کشاورزی و بوده که قدرت تنظیم بازار را از آنها گرفته است.

وی در ادامه افزود: سوء مدیریت در بخش تنظیم بازار کاملا مشهود است و به همین دلیل نمی‌توانیم تثبیت قیمت در محصولات کشاورزی داشته باشیم، درحالی که بارها به عنوان نظام صنفی کشاورزی اعلام کرده‌ایم درصورت حمایت می‌توانیم بانک اطلاعاتی دقیقی ایجاد کرده و اطلاعات آن را در اختیار نهادهای مربوطه قرار دهیم.

این مقام صنفی تاکید کرد: مطمئن‌باشید هرآمار و اطلاعاتی که امروز از سوی مسئولان درباره بخش کشاورزی مطرح می‌شود حاصل از خوداظهاری و مربوط به گذشته است به همین دلیل تاکنون در ایجاد تعادل عرضه و تقاضا یا حتی صادرات برنامه مشخص و دقیقی ارایه کنند.

وی معتقد است؛ تنظیم بازار خوب براساس داشتن اطلاعات دقیق از میزان تولید، مصرف و تعداد بهره‌برداران با نوع فعالیت آنها است و هیچ کس نمی‌تواند این کار را انجام دهد جز یک اتحادیه صنفی که این کار را براساس راستی‌آزمایی درحال انجام است.

ملک‌زاده تصریح کرد: اگرچه مسئولان می‌دانند این آمار چقدر برای سیاست‌گذاری‌های مربوطه مفید است اما متاسفانه بخش دولتی حمایت و همکاری لازم را در این زمینه ندارد تا بتوانیم طی دو یا سه سال اطلاعات کلیه بهره‌برداران – نوع فعالیت، میزان سطح زیرکشت، میزان تولید، تنوع تولید براساس اقلیم - را با توجه به سامانه جامعی که داریم ثبت کنیم.

وی به خبرنگار ما گفت : امروز معضل اساسی در بخش کشاورزی نداشتن بانک اطلاعاتی و آمار دقیق است و درپی آن سوء‌مدیریت در تنظیم بازار است  که باعث بروز مشکلات شده، هرچند این موارد همگی حاصل نقض و اجرا نکردن قانون تمرکز وظایف کشاورزی است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: اگر اجازه می‌دادن این قانون به درستی اجرا شود و قانون تمرکز در همان وزارت جهاد با یک نظارت دقیق انجام می‌شد بزودی می‌توانستیم اطلاعات و آمار دقیقی ارایه کنیم تا تنظیم بازار داشته باشیم تا نه مصرف‌کنندگان و نه تولیدکنندگان با چالش‌های فعلی روبرو نشوند.

وی درباره اعلام قیمت تمام شده یک محصول خاص از سوی یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهار کرد: این اظهار نظر نشان می‌دهد، ظاهرا مسئولان از وضعیت فعلی کشاورزی هیچ خبری ندارند و  واقعیت این است که هیچ وقت نه نظر کشاورزان و نه تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ نمی‌شود و طبق اطلاعات ناقصی که از قبل دارند قیمت‌هارا تحمیل می‌کنند.

ملک زاده همچنین افزود: هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی نسبت به گذشته سرسام‌آور افزایش یافته و دربسیاری موارد ۴ برابر گذشته شده است. به عنوان مثال  بذر حداقل سه تا ۴ برابر شده، سموم و کودها به همین شکل افزایش قیمت داشتند. البته هزینه‌های مربوط به ماشین‌آلات نیز صعود چشمگیری داشته و مثلا یک جفت لاستیک تراکتور که قبلا ۹ میلیون بوده اکنون ۳۰ میلیون تومان باید کشاورز پرداخت کند.

وی با اشاره به آنالیز قیمتی تولید یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی به خبرنگار ما گفت: نظام صنفی برای تک تک محصولات آنالیز قیمتی تهیه کرده و می‌تواند آن را در اختیار نهادها و رسانه‌ها قرار دهد، به عنوان مثال قیمت تمام شده گوجه فرنگی ربی نه تازه‌خوری بدون احتساب هزینه حمل و اجاره زمین اکنون کیلویی ۱۱۸۰ تومان برای کشاورز است، چطور اعلام می‌شود هزینه تولید گوجه فرنگی ۵۰۰ تومان است؟

به گفته این مقام صنفی مسئولان یا اطلاع از بخش کشاورزی ندارند یا اگر اطلاع دارند مخصوصا شرایطی فراهم می‌کنند که کشاورزان فقط به کاشت محصولات مورد نظرشان مثل چغندر، گندم، کلزا و ... حرکت کنند آنهم بدون هرگونه تضمین معیشت آنها هنگام برداشت که اگر این واقعیت امر است واقعا ظلم به کشاورزان است.

وی درباره تعیین نرخ خرید تضمینی نیز معتقد است افرادی که  در شورای اقتصاد نشستند اصلا اطلاعی از وضعیت کشاورزان ندارند و بخاطر همین سیاست‌گذاری‌های غلط خودکفایی گندم را از دست دادیم؛ خودکفایی شکر طی سال ۹۶ در سال ۹۷ از بین رفت.

ملک‌زاده با اشاره به موضوع ارایه الگوی کشت برای کشاورزان به خبرنگار ما گفت: اینکه الگوی کشت ارایه شده کذب است، این الگو کجاست که نه کشاورزان و نه تشکل‌های کشاورزی از آن بی‌خبرند. اگر واقعا الگویی ارایه شده بود حتی اگر این محصول سنگ بود کشاورزان همان را می‌کاشتند.

وی در ادامه افزود: اگر واقعا الگوی کشتی از سوی دولت مطرح شود که در آن مشخصا قید کند با درنظر گرفتن هزینه‌های واقعی تولید نرخ حداقل سودی به کشاورزان ارایه می‌شود بدون تردید کشاورزان دقیقا براساس همان الگوی کشت اقدام می‌کنند. اما امروز خبری از این مورد نیست به عنوان مثال ۱۴ میلیون تن گندم تولید شد ولی دولت فقط نیمی از آن را خرید تضمینی کرد.

این مقام صنفی تصریح کرد: کشاورزان نمی‌توانند معیشت خود و خانواده‌هایشان را براساس رویاها و آرزوهای مسئولان به مخاطره بیاندازند، درحالی که اگر یقین داشته باشند از سوی دولت حمایت می‌شوند و محصولاتشان با حداقل نرخ سود خریداری می‌شود چه تفاوتی دارد همان کاری را که دولت اعلام کرده انجام می‌دهند.

وی درباره مشکلات صادراتی نیز تاکید کرد: بیشتر محصولات کشاورزی ایران در کشورهای همسایه ایران و حاشیه جنوبی خلیج فارس خریدار دارند که متاسفانه براساس شرایط فعلی اغلب مرزهای این کشورها به روی محصولات ایرانی بسته شده، اما مشکل اصلی نبود زیرساخت‌ها مثل صنایع تبدیلی، صنایع بسته‌بندی، سورتینگ و از این موارد است.

ملک‌زاده ضمن اشاره به پتانسیل بالای بخش کشاورزی برای توسعه صادرات غیرنفتی اظهار کرد: همانطور که قبلا اشاره شد هزینه‌های تولید درایران بسیار بالاست و به همین دلیل حتی اگر زیرساخت‌های مناسبی هم داشته باشیم اصولا قدرت رقابت بالایی در بازارهای هدف نداریم. به همین دلیل باید با سیاست‌گذاری‌های منطقی هزینه تولید کاهش یابد که بتوانیم رقابت مناسبی در بازارهای هدف داشته باشیم.

وی معتقد است درصورت تکمیل زنجیره تولید، تامین و توزیع بخش کشاورزی و همچنین مدیریت کاهش هزینه‌ها از سوی مقامات مسئول بخش کشاورزی نه تنها می‌تواند نیازهای داخلی را ۱۰۰ درصد تامین کند بلکه حجم بالایی از مازاد تولید برای صادرات هم داشته باشیم.

 رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در پایان تاکید کرد: اگر دولت حمایت جدی از بخش کشاورزی داشته باشد و تشکل‌های بخش کشاورزی را در سیاست‌گذاری‌هایش مشارکت دهد؛ مطمئن باشید امنیت غذایی تامین می‌شود و علاوه بر اشتغال‌پایدار ارزآوری بالایی برای اقتصاد کشور از این طریق خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =