تیم فوتسال

عملکرد سه بازیکن تیم ملی فوتسال در لیگ اسپانیا باعث شده است تا توجه رسانه‌های این کشور به فوتسال ایران بیشتر بشود؛ تا جایی که از ایران به عنوان جایگزین بازار برزیل و آرژانتین یاد می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از مهر، انتقال سالار آقاپور بازیکن تیم ملی فوتسال ایران به تیم پالما اسپانیا و امضای قرارداد با این تیم که حسین طیبی و مسلم اولادقباد را هم در اختیار دارد، «گوستاوو مونانا» خبرنگار اسپانیایی را واداشت تا به بررسی و ارزیابی دلیل انتقال بازیکنان ایران به لیگ اسپانیا و به ویژه باشگاه پالما بپردازد.

علاوه بر طیبی و اولادقباد، سعید احمدعباسی بازیکن راس تیم ملی هم در تیم واین آلبالی والدپنیاس بازی می‌کند و انتظار می‌رود فصل آینده حداقل چهار بازیکن از ایران در لیگ اسپانیا باشند.

در گزارشی با عنوان «ایرانی‌ها در فوتسال مد می‌شوند: آنها برزیلی‌های جدید هستند» این خبرنگار اسپانیایی گفتگوهای مختلفی را با مدیر باشگاه پالما، سرمربی واین آلبالی و همچنین خسوس کاندلاس سرمربی سابق تیم ملی فوتسال ایران انجام داده است.

نکته جالب توجه اینجاست که خسوس کاندلاس ضمن تمجید از عملکرد بازیکنان ایران می‌گوید بارها به باشگاه‌های اسپانیایی برای جذب بازیکنان ایران توصیه کرده بود اما هیچکس به توصیه‌های او گوش نمی‌کرد.

خسوس که از او به عنوان یکی از مربیان تاثیرگذار در تیم ملی ایران هم یاد می‌شود همچنین افسوس یکی از بازیکنان سابق ایران را می‌خورد که به دلیل توجه نکردن باشگاه‌های اسپانیا به توصیه‌هایش، به فوتسال اروپا و اسپانیا نرسید.

مشروح این گزارش جالب و خواندنی در ادامه می‌آید:
افسوس سرمربی سابق ایران در اسپانیا/ بازار برزیل و آرژانتین لرزید!

ستون فقرات ایران در پالما

سالار آقاپور بازیکن ایرانی از ۳۰ ژوئن به فوتسال پالما مایورکا اضافه می‌شود. این بازیکن بال راست ۲۳ ساله به هموطنان خود حسین طیبی و مسلم اولادقباد در تیم بالئاریک می‌پیوندد. هر سه بازیکن، ملی پوش هستند و ستون فقرات تیم ملی ایران را تشکیل می‌دهند، همراه با یک بازیکن ایرانی دیگر که در اسپانیا نیز بازی می‌کند، سعید احمد عباسی بازیکن راس تیم واین آلبالی.

پالما و پسته ایرانی

در باشگاهی که همیشه نوآور بوده است، تعهد تیم پالما به بازیکنانی از ایران و همچنین به دلیل رنگ سبز پیراهنشان لقب پسته را به خود اختصاص داده است؛ یک عنصر اساسی در خوراکی‌های سنتی ایران.

ایرانی‌ها برزیلی‌های جدید فوتسال

خوزه تیرادو، مدیر کل باشگاه پالما گفت: "ایرانی‌ها برزیلی‌های جدید هستند. بازیکنانی با کیفیت بسیار بالا و بسیار رقابتی، که نیاز به یک دوره سازگاری دارند، اما در سطح بالایی هستند. ما باید به دنبال بازارهای جدید باشیم و تابوها را بشکنیم."

تمجیدهای سرمربی سابق تیم ملی ایران

با مشاهده کیفیت و رقابت در ورود بازیکنان ایران به لیگ دسته اول اسپانیا لازم به یادآوری است که خسوس کاندلاس که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ مربیگری این تیم آسیایی را بر عهده داشت، قبلاً تاکید کرده بود که "ایرانی‌ها می‌توانند از نظر فردی به اندازه برزیلی‌ها خوب باشند. " او دوباره این ادعا را تکرار می‌کند: "آنها مهارت بسیار خوبی دارند. آنها بسیار تکنیکی، جنگجو و مغرور هستند و بسیار می‌جنگند."

افسوس سرمربی سابق ایران در اسپانیا/ بازار برزیل و آرژانتین لرزید!

نقش گل کوچک در پیشرفت فوتسال ایران

غنای فنی ستارگان ایران بر پایه بازی محبوبی به نام گل کوچک است. این تنوع از فوتبال خیابانی در خدمت توسعه مهارت‌های بازیکنان در بازی در فضاهای محدود با یک گل ۱۰۰x۶۰ سانتی متری و یک توپ پلاستیکی است.

در ایران حتی پیرها هم فوتسال بازی می‌کنند

کاندلاس در این خصوص گفت: «زندگی اجتماعی ایرانی‌ها در صدها پارک در سراسر کشور جریان دارد. بازی در فضای باز تفریح آنهاست. در آنجا جوانان و پیرانی را می‌بینید که فوتسال بازی می‌کنند زیرا زمین فوتبال ۱۱ نفره وجود ندارد. هر چیزی که آنها می‌توانند در یک زمین کوچک اداره کنند بر آن تسلط خواهند یافت. ایران نه تنها در فوتسال بلکه در والیبال هم یک قدرت جهانی است.»

آقاپور دل سرمربی پالما را در جام ملت‌های آسیا برد

سرمربی تیم بالئاریک (وادیلو سرمربی تیم پالما) که به دلیل توانایی خود در امضای قرارداد شناخته شده بود، برای پیدا کردن جایگزین روخاس بازیکن خود هیچ تردیدی نداشت. او با تماشای زنده جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۲ در سالن سعدالعبدالله کویت عاشق آقاپور شده بود. در آن تورنمنت، ایران در فینال مقابل ژاپن (۳ بر ۲) شکست خورد در دیداری که دقیقاً مسلم اولادقباد و حسین طیبی دو بازیکن پالما در آن درخشیدند و در نهایت عنوان بهترین گلزن و بهترین بازیکن تورنمنت را به دست آوردند.

جذب آقاپور با توصیه حسین طیبی

خوزه تیرادو فاش می‌کند که قرارداد آقاپور چگونه رقم خورد: «طیبی به من توصیه کرده بود که بازی‌های آقاپور را ببینم. او از من خواسته بود که با آقاپور قرارداد امضا کنم. من می‌خواستم بازی‌های او را زنده ببینم و فکر می‌کنم بازیکن تأثیرگذاری است. باید او را آورد. فکر می‌کنم او غافلگیر خواهد شد.»

چند ماه مذاکره برای خرید آقاپور

پالما ماه‌ها در حال مذاکره بود و قرارداد آقاپور را برای سه فصل آینده بسته بود تا اینکه با مس سونگون قهرمان سوپرلیگ ایران شد که نتوانست او را حفظ کند. این بازیکن ایرانی همچنین به عنوان بهترین بازیکن لیگ ایران انتخاب شد.

آقاپور برجسته‌ترین بازیکن فوتسال در ایران

خسوس کاندلاس سطح فنی آخرین خرید باشگاه مایورکا (سالار آقاپور) را تایید کرد و گفت: «او برجسته‌ترین بازیکن فوتسال ایران است؛ یک بال فوق‌العاده ماهر. آقاپور ابتکار عمل را به دست می‌گیرد. او مطمئناً ارزش‌آفرینی خواهد کرد و یکی از آن بازیکنانی است که به سختی می‌توان او را گرفت. این بازیکن چیزی برای صحبت کردن خواهد بود. او در تیم ملی هم بازی کرده و یک رهبر است.»

تلاش بی نتیجه پالما برای جذب طیبی در سال ۲۰۲۰

مسئول نقل و انتقالات باشگاه پالما در سال ۲۰۲۰ و زمانی که حسین طیبی غیرت آلماتی قزاقستان را ترک کرد، در تلاش بود تا این بازیکن را جذب کند اما بنفیکا پرتغال مانع شد. بازیکن ایرانی که تابستان این فصل قراردادش را با پالما امضا کرد، تاکنون ۱۳ گل در لیگ به ثمر رسانده است و حالا اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها در نیمه نهایی فینال چهار فینال لیگ قهرمانان فوتسال یوفا در ۵ می به مصاف هم خواهند رفت. (جدال پالما و بنفیکا در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا)

پالما با طیبی همه رکوردهایش را شکست!

طیبی یک مرجع اجتماعی و یک بازیکن محبوب در کشورش است. تاثیر قرارداد او باعث شد فوتسال پالما همه رکوردها را از زمان تاسیس خود بشکند. اعلام عضویت طیبی در پالما باعث شد تا این باشگاه در یک روز به اندازه یک ماه در اینستاگرام فالوور جدید پیدا کند؛ همان شبکه اجتماعی که بازیکن ایرانی در آن تقریباً ۵۰۰ هزار نفر دنبال کننده دارد و یکی از فوتسالیست‌هایی است که بعد از ریکاردینیو و فالکائو بیشترین دنبال کننده را دارد.
افسوس سرمربی سابق ایران در اسپانیا/ بازار برزیل و آرژانتین لرزید!

طیبی سفیر و مترجم بازیکنان ایران

مدیر باشگاه پالما در جام جهانی ۲۰۲۱ لیتوانی برای جذب مسلم اولادقباد دست به کار شد تا او را از کراپ الوند خارج کند و با مهارت و پشتکار در مذاکره موفق شد. همچنین با کمک طیبی که در کنار هموطنان خود به عنوان سفیر و مترجم عمل می‌کند.

اولادقباد از طیبی جدا نمی‌شود

مسلم با پیراهن شماره ۱۳ کیفیت خود را روی توپ نشان داده و به یکی از بازیکنان کلیدی تیم آنتونیو وادیلو تبدیل شده است. او هرگز از طیبی که انگلیسی و پرتغالی صحبت می‌کند، جدا نمی‌شود. ورود بازیکنان بین المللی از ایران به باز کردن درهای یک بازار جایگزین به روی بازارهای سنتی برزیل و آرژانتین کمک می‌کند.

می‌گفتند ایرانی‌ها با تاکتیک اسپانیا سازگار نمی‌شوند

"ما به آنها برچسب کلیشه‌ای فردگرایانه (احتمالاً منظور تک روی در بازی است) زدیم و همیشه گفته می‌شد که آنها با سختگیری تاکتیکی در اسپانیا سازگاری ضعیفی دارند. " کاندلاس با گفتن این جمله، اکنون با رضایت به عملکرد طیبی، اولادقباد و عباسی در لیگ اسپانیا نگاه می‌کند و می‌گوید: "برای مدت طولانی، باشگاه‌ها با تعصب برخورد می‌کردند."

حسن زاده و اسماعیل پور به جای اسپانیا در چین و روسیه

در گذشته هیچ تیم پیشرویی مثل پالما و واین آلبالی برای امضای قرارداد با سایر بازیکنان ایران مثل علی اصغر حسن زاده یا احمد اسماعیل پور که به روسیه یا چین رفتند، وجود نداشت.

افسوس کاندلاس: حیف از علیرضا وفایی

کاندلاس یک مورد بسیار خاص را به یاد می‌آورد و نباید فراموش کرد که او مربی‌ای است که اسطوره‌هایی مانند شوماخر، دانیل ایبانیس یا مارکینیوش را در اینتر موویستار تربیت کرده است: "علیرضا وفایی بازیکنی است که تماشای بازی او بیش از همه مرا تحت تاثیر قرار می‌داد. من مدام او را به باشگاه‌های زیادی توصیه می‌کردم و تمام آن باشگاه‌ها به من می‌گفتند که بازی خارج از کشور برای او سخت است. حیف شد. وفایی بازیکنی بود که تغییر ایجاد می‌کرد."
افسوس سرمربی سابق ایران در اسپانیا/ بازار برزیل و آرژانتین لرزید!

مربی‌ای که به حرف کاندلاس گوش کرد

دیوید راموس سرمربی واین آلبالی والدپنیاس، به توصیه خسوس کاندلاس توجه کرد. او می‌گوید: "من در تمام زندگی ام او را می‌شناسم. خسوس مربی بدنساز پدرم در الگون بود و سال‌ها با هم همکار بودیم. او همیشه بازیکنان را به من توصیه می‌کرد و من شروع به دنبال کردن لیگ ایران کردم."

مشکل آقای گل ایران برای انتقال به اسپانیا

مشکلات بروکراتیک و شرایط حساس سیاسی ایران، آمدن سعید احمد عباسی به والدپنیاس را تا چند ماه به تعویق انداخت و آخرین خرید تابستانی این تیم بود. آلبالی بهترین گلزن لیگ ایران در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ که در گیتی پسند بود را به خدمت گرفت.

پالما و واین آلبالی راه را باز کردند

راموس گفت: "عباسی را سال‌ها پیش دیده بودم و فکر می‌کنم او بازیکنی است که سطحی را برای تیم ما و لیگ اسپانیا به ارمغان می‌آورد. تغییر زبان و فرهنگ پیچیده است، اما ما در حال طی کردن این روند هستیم. پالما و ما راه را باز کرده‌ایم. آنها بازیکنانی هستند که می‌توانند تفاوت ایجاد کنند. اگرچه مشکل اصلی مسئله بوروکراسی است که سرعت ثبت قراردادشان را بسیار کند می‌کند. "

واکنش شمسایی به انتقال بازیکنان ایران به اسپانیا

وحید شمسایی، سرمربی تیم ملی ایران اخیراً تایید کرده است که چندین باشگاه اسپانیایی علاقه مند به جذب بازیکنان جوان تیم ملی بوده‌اند، اما به دلیل اینکه باید خدمت سربازی را انجام دهند که از ۱۸ سالگی شروع می‌شود و می‌تواند تا ۲۴ ماه ادامه یابد، نمی‌توانند مهاجرت کنند. این گلزن افسانه‌ای که یک فصل برای لاتزیو ایتالیا (۲۰۰۳-۲۰۰۴) بازی کرده است، گفت: "لیگ اسپانیا بهترین لیگ جهان است. سطح مسابقات در اسپانیا بالا است و می‌تواند از نظر حرفه‌ای و رفتار الگو باشد."

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =