• ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
  • کد خبر: 36113
  • readingTime: ۲ دقیقه
معادن سنگ آهن استرالیا

بزرگترین منطقه صادراتی سنگ آهن جهان در شمال غربی استرالیا تا چند روز دیگر میزبان بزرگترین طوفان استوایی یک دهه اخیر خواهد بود. این اتفاق در روزهایی رخ می‌دهد که قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی با افزایش عرضه‌ها نزولی شده‌ است.

به گزارش ایراسین، سنگین‌ترین طوفان استوایی یک دهه اخیر این هفته به مناطق شمال‌غربی استرالیا می‌رسد. به گزارش رویترز کانون اصلی طوفان نزدیک به قطب سنگ آهن جهان در استرالیا خواهد بود به همین دلیل نه تنها شهرها در این منطقه تخلیه شده‌اند بلکه بخش عمده‌ای از معادن سنگ آهن و بنادر صادراتی آن به صورت کامل تعطیل شدند تا شرایط عرضه سنگ آهن به بازارهای جهانی تا پایان طوفان گنگ و مبهم باقی بماند.

اگرچه بسیاری از معادن این منطقه بیش از ۱۰۰ کیلومتر با دریا فاصله دارند ولی شبکه ABC استرالیا مدعی شد وزش بادهای سنگین احتمال خسارت به مناطق مختلف را افزایش می‌دهد. با این حال بخشی از معدن‌کاران این محدوده کار خود را تعطیل نکرده‌اند.

طوفان استرالیا به بازار سنگ آهن می‌رسد؟

نشریات استرالیا تاثیر طوفان استوایی بر بازار سنگ آهن را در دو بخش مختلف بررسی می‌کنند. در بخش اول احتمالا خسارت سنگینی متوجه معادن نباشد و با توجه به فاصله آنها از دریا حتی در زمان اوج طوفان نیز به کار خود ادامه خواهند داد ولی در بخش دوم نشریات استرالیایی پیش‌بینی می‌کنند طوفان زیرساخت‌های انتقال سنگ آهن از معادن به اسکله و همچنین از اسکله به مقاصد صادراتی مختلف را دچار خسارت خواهد کرد. همین امروز هم اسکله‌های صادراتی سنگ آهن به مرز تعطیلی رسیده‌ است تا بازار سنگ آهن آماده یک طوفان تمام عیار باشد.

گفته‌ می‌شود خسارت طوفان به خط ریلی انتقال سنگ آهن از معادن به اسکله مهمترین نگرانی است، زیرا اگر خسارت سنگین باشد حتی پس از طوفان نیز صادرات سنگ آهن استرالیا برای مدتی تعلیق خواهد شد.

طوفان قیمتی سنگ آهن در راه است؟

طوفان بی سابقه در معادن سنگ آهن استرالیا با کاهش قیمت سنگ آهن طی هفته‌های گذشته همزمان شد. کاهش تقاضا به خصوص از سمت چین برای سنگ آهن، قیمت آن در بازارهای جهانی را از ۱۳۰ دلار تا ۱۲۰ دلار کاهش داد. اگرچه روند کلی قیمت سنگ آهن از نیمه سال ۲۰۲۱ نزولی است ولی پیش‌بینی می‌شد تقاضا برای سنگ آهن از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ تقویت شود.

آیا طوفان بی سابقه‌ استرالیا با تقویت قیمت سنگ آهن همراه خواهد بود؟ فعالین بازارهای جهانی پاسخ یکسانی به این سوال ندارند. برخی معتقدند دست‌کم در کوتاه مدت قیمت سنگ آهن تا کانال ۱۳۰ دلار افزایش می‌یابد ولی برای پاسخ بهتر باید تا پایان طوفان و تخمین خرابی‌های پس از آن منتظر ماند. با این حال اخبار طوفان استوایی استرالیا هنوز تاثیری بر قیمت جهانی سنگ آهن نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =