کرمانشاهی

اگرچه طی ۴ دهه پیروزی انقلاب اسلامی همواره تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه اقتصاد کشورمان از سوی شرق و غرب اعمال شده است، اما طی چهار سال اخیر این نیات شوم علیه ایران شدت گرفته و آمریکا با اعمال تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه حلقه تحریم‌ها را تنگ‌تر کرده است.

به گزارش ایراسین، در این شرایط ایران با درنظر گرفتن امتیازات و پتانسیل‌هایی که از نظر اقتصادی و جغرافیایی بخود دیده نیز در تلاش است هرچه بیشتر در مقابل این اقدام غیرقانونی ایستادگی کرده و به قول معروف تحریم‌های یک‌جانبه را دور بزند، اما با درنظر گرفتن سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد ایران می‌طلبد که مسئولان و سیاست‌گذاران کشورمان نیز همچون همیشه هوشمندانه عمل کرده و هرگونه پتانسیل موجود را به فرصتی علیه سیاست‌های ظالمانه آمریکا بکارگیرند که یکی از راهکارهای منطقی استفاده از ظرفیت قابل اعتماد و مناسب مناطق آزاد تجاری در کشورمان است.

شاید تا به امروز بی‌توجهی به اجرای دقیق قانون در این مناطق مشکلاتی را برای کشور ایجادکرده باشد که ناشی از کمبود نظارت و بی‌توجهی به اجرای دقیق قانون بوده اما اکنون فعالیت دقیق و اصولی مناطق آزاد تجاری زیر سایه اجرای دقیق قانون می‌تواند امتیازی برای کشورمان در مقابل کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا شناخته شود.

اما برای استفاده بهینه از این امتیاز موجود لازم است تغییرات اصولی و اساسی در این مدیریت این مناطق ایجاد کنیم و اجازه دهیم مدیران متعهد با استفاده از قوانین تعیین شده زمینه گسترش تجارت کشورمان با سایر مناطق بخصوص در صادرات غیر نفتی فراهم کنند.

در این زمینه ابتدا باید بررسی کنیم چالش‌ها و مشکلاتی که مناطق آزاد اکنون از آنها رنج می‌برند چیست و چطور این مناطق بجای سکوی صادراتی بعضا به دروازه‌ای برای کالاهای غیرضروری تبدیل شده‌اند. این مهم می‌تواند برای سیاست‌گذاران اطلاعاتی را مهیا کند که نقشه راه منطقی براساس آن تدوین شود.

از سوی دیگر بررسی عملکرد مدیران مناطق آزاد راهکاری مکمل برای دستیابی به اهداف تعیین شده است، به این دلیل که اگر مدیران اطلاعات، سابقه و تعهد و تسلط کافی در این باب نداشته باشند بدون تردید این مناطق بجای فرصت به تهدیدی برای رونق تولید کشور یعنی فرموده مقام معظم رهبری خواهند شد.

گام بعدی را باید در تثبیت قوانین و مدیران تعیین شده مناطق آزاد تعریف کرد؛ به این دلیل که مقطعی بودن دستورالعمل‌ها و مدیران در این مناطق اجازه دستیابی به اهداف تعیین شده را نخواهد داد و مشکلات و هزینه‌هایی قابل توجه به اقتصاد کشورمان تحمیل می‌کند. با این حساب ایجاد ثبات در مورد مدیریت و قوانین شاید پاشنه آشیل استفاده بهینه از این مناطق در شرایط فعلی باشد.

توجه به این موارد در مناطق آزاد آنهم با درنظر گرفتن کارشکنی‌های گسترده آمریکا علیه اقتصاد ایران می‌تواند فرصتی برای تولیدکنندگان، بازرگانان و صادرکنندگان وطنی ایجاد کند تا خارج از قلمروی گمرک جمهوری اسلامی ایران براساس قوانین شفاف و غیردست‌وپاگیر از هرگونه فرصت تجاری با شرکای خود استفاده کنند

این سیاست قطعا به توسعه صادرات غیرنفتی ایران کمک شایانی بخصوص در بازارهای اطراف خواهد داشت که معمولا ارتباطات سیاسی مناسب آنها با ایران مانع از اعمال نفوذ آمریکا در این مبادلات و گسترش حلقه تحریم های خصمانه علیه کشورمان می‌شود تاجایی که تهدید دشمن را به فرصتی برای تجارت منطقه خود خواهیم کرد و جریانی مداوم، منطقی و قابل اعتماد از ورود مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان و صادرات کالاهای تولید شده ایران ایجاد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =