زغالسنگ

عضو هیئت مدیره شرکت معادن زغال سنگ دامغان با اشاره به مشکلات تامین زغالسنگ برای واحدهای بزرگ به دلیل تحریم‌ها اعلام کرد: با توجه به تولید بیش از ۱۴ هزار تن زغال حرارتی و کک در این واحد برآورد کرده‌ایم حجم بالایی صرفه‌جویی ارزی در اقتصاد کشورمان ایجاد شده باشد.

مازیار کثیریان در این زمینه به ایراسین گفت: با شدیدتر شدن کارشکنی‌های غرب و آمریکا علیه اقتصاد کشورمان برخی از کارخانجات بزرگ کشور برای تامین زغالسنگ وارداتی خود دچار مشکلاتی شدند و به همین دلیل کمبودهایی در کشور ایجاد شد اما با توجه به آغاز به کار واحد زغال شویی و ۳۰ کوره مکانیزه کک‌پزی اکنون نیاز ۱۴ واحد صنعتی بزرگ کشور تامین شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: برآوردهایی که انجام داده‌ایم تامین نیاز این واحدها مثل فروسیلیس، کربنات سدیم، قند و فولادسازی مانع از خروج ۱۵ درصد ارز مورد نیاز خرید زغالسنگ از کشور شده‌ایم که در شرایط فعلی دستاورد بزرگی برای اقتصاد ایران و همچنین مقاومت دربرابر کارشکنی‌های آمریکا است.

عضو هیئت مدیره شرکت معادن زغال سنگ دامغان در ادامه افزود: فناوری‌های مورد استفاده و همچنین تجهیزات نوین بکارگرفته شده در این واحد تولیدی باعث شده تا علاوه بر تولید ۱۵۰ هزار تن محصول در ساعت بهترین کیفیت زغال با کمترین خاکستر ( ۲ تا ۳ درصد) روانه بازار شود که این کیفیت در دنیا کم نظیر بوده و به عنوان دستاوردی برای صنعت کشورمان محسوب خواهد شد.

به گفته وی علاوه بر زغال حرارتی عیار بالا، زغال سنگ آنتراسیت، دانسریت، کُک متالوژی و کُک سنتی نیز از دیگر فرآورده های معدنی این واحد است که با اشتغال مستقیم ۳۱۰ نفر در مجموعه معادن و کارخانه بصورت مستقیم و ۸۰۰ نفر بطور غیر مستقیم، توانسته است از توان نیروهای بومی متخصص منطقه کلاته رودبار بهره بگیرد.

کثیریان از وجود ذخایر معدنی مناسب کیفی و کمی منطقه کلاته خبر داد و گفت : هم اکنون نیاز مواد اولیه این مجموعه با خریداری و استخراج سه معدن اختصاصی؛ بادله کوه، دُمبو و رزجای مرکزی و زغال مازاد چهار استان همجوار تامین می شود و در صورت حمایت مسئولان می توان ذخایر معدنی منطقه را که تا کنون استفاده نشده برای افزایش تولید و اشتغال بکار گرفت.

وی درپایان تاکید کرد: توجه بیشتر و دقیق‌تر مسئولان به این بخش و کاهش قوانین دست و پاگیر برای فعالیت آنها می‌تواند نه تنها مانع از خروج سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور بشود بلکه امتیاز و ارزش افزوده قابل توجهی در صنایع مرتبط مثل فولادسازی ایجاد خواهد کرد که دقیقا در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =