عکس

تکنولوژیست امور آموزش شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: استفاده از فناوری‌های نوین در روندهای آموزشی نظیر واقعیت مجازی نقش برجسته‌ای در کاهش خطرات و هزینه‌های صنعت داشته است.

میلاد ربیعی تکنولوژیست امور آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: در امور آموزش مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مرکزی تحت عنوان مرکز فناوری‌های آموزشی تاسیس شده و این مرکز از سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: این مرکز دروازه‌ای برای ورود هرگونه فناوری به حوزه آموزش است و چرایی و چگونگی پیاده سازی این فناوری‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت وارد چرخه آموزشی می‌کند. در این مرکز تا به حال سه نوع فناوری مختلف را به بهره برداری رسیده و به صورت مستمر و اثر بخش مورد استفاده قرار گرفته است.

تکنولوژیست امور آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اهداف مرکز فناوری‌های شرکت ملی صنایع مس ایران توضیح داد: هدف این مرکز، آموزش اثر بخش فناوری‌هایی است که می‌توانند به روند تولید و آموزش کمک کنند تا این فناوری‌ها به یک کالای لوکس و نمایشی تبدیل نشوند.

نقش واقعیت مجازی در کاهش خطرات و هزینه‌ها

این کارشناس فناوری شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: در طول سه سال اخیر فناوری واقعیت مجازی، شبیه سازهای آموزشی مانند شبیه ساز جوشکاری، شبیه ساز اپراتوری دامپ تراک و تولید محتوای آموزش مجازی و سامانه‌هایی که مربوط به یادگیری است در مرکز فناوری‌های شرکت ملی صنایع مس ایران توسعه یافته است.

وی با اشاره به محتواهای تولید شده در حوزه واقعیت مجازی، گفت: در حوزه واقعیت مجازی سه نوع محتوای مختلف تولید شده که یک محتوا ویژه بازدیدکنندگان است. در این محتوا فرآیند تولید از استخراج تا فرآوری شبیه‌سازی شده تا بازدیدکنندگان نیاز به حضور در کارگاه‌ها نداشته باشند و خطرات بازدید حضوری کاهش یابد. همچنین محتواهای مختلفی برای آموزش ایمنی شده تا خطرهای کاری نیز شبیه‌سازی و به صفر برسد.

ربیعی تصریح کرد: در فرایند استخدام نیز پیش از اینکه نیرو وارد چرخه کار شود باید با فرآیندهای کاری آشنا شود که با استفاده از واقعیت مجازی این اتفاق رخ می‌دهد تا نیرو با پیش زمینه فکری و ذهنی آماده وارد محیط شود. بسیاری از مخاطرات کاری در هفته‌های ابتدایی کار هر شخص رخ می‌هد و استفاده از این فناوری در کاهش این خطرات نقش زیادی داشته است. از طرفی ماشین آلات معدنی معمولا قیمتی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان دارند و شبیه‌سازها کمک بسیاری برای آماده کردن نیروهای برای کار با ابزار و تجهیزات پیشرفته و گران قیمت کرده است.

یادگیری عمیق در بین نیروی انسانی انجام شده است

وی درباره دیگر شبیه سازهای موجود در مرکز فناوری‌های شرکت ملی صنایع مس ایران، خاطرنشان کرد: شبیه‌ساز جوشکاری که در مرکز فناوری‌ها موجود است کمک زیادی به کاهش هزینه‌های آموزشی و تربیت نیروی کار با راندمان بالا کرده و کیفیت کار را افزایش داده است. حتی از این دستگاه‌های شبیه‌ساز برای بررسی میزان مهارت افراد و انتخاب پیمانکار نیز به کار برده می‌شود.

ربیعی با اشاره به نقش آموزش‌های مجازی در توسعه مهارت‌های فردی نیروی انسانی شرکت ملی مس ایران توضیح داد: تقریبا یکسال قبل از پاندمی کرونا تولید محتوای آموزشی شروع شد و آموزش‌ها در بسترهای مجازی انجام می‌گرفت. با روش‌های آموزشی نوین و استفاده اثربخش از فناوری انگیزه و رغبت یادگیری برای بزرگسال ایجاد شد و همچنین یادگیری‌های عمیق برای نیروی‌انسانی به دست آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =