کنفرانس تخصصی استیل پرایس با محوریت فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا

در نخستین پنل کنفرانس تخصصی استیل پرایس با محوریت فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا، محمد نیلی، کیوان جعفری طهرانی، بهمن تجلی‌زاده و محمد آقاجانلو سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صبح امروز، سه شنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱، در نخستین کنفرانس تخصصی استیل پرایس پنلی با محوریت فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا برگزار شد.

محمد نیلی، رئیس انجمن مهندسی مواد و متالورژی ایران در این پنل اظهار کرد: نسل ما نماد صنعت را وجود فولاد می‌دانست، اما الان شاید کسی فولاد را نماد توسعه نداند و نسل جدید بیشتر به سمت حوزه‌هایی نظیر هوش مصنوعی متمایل شده است. با این حال باید توجه داشت که همین موارد باز هم به صنعت فولاد باز می‌گردد.

وی ادامه داد: می‌توان از نظر اقتصادی، خواص مکانیکی، فیزیکی و خردگی، کاربرد، فرایند تولید شیمیایی و متالورژی فیزیکی فولادها را بررسی کرد. با اینکه فولاد پنج هزار سال سابقه دارد اما هنوز جایگزینی برای آن پیدا نشده است. تیمی که فولاد آلیاژی را تولید می‌کند باید نگاه متفاوتی نسبت به کسی که نوع دیگری از فولاد را تولید می کند داشته باشد.

نیلی با بیان اینکه «بیشترین حوزه‌ای که دچار تحول می‌شود در عرصه فولاد» تاکید کرد: هر هفته یک نوع فولاد جدید در دنیا در حال شکل‌گیری است. پیش بینی می‌کنم در سال آینده وارد فضای جدیدی شویم که دسترسی به خواص جدید را امکان‌پذیر می‌کند. سرانه مصرف فولاد در چین و ژاپن حدود ۵۰۰ کیلوگرم است.

رئیس انجمن مهندسی مواد و متالورژی ایران افزود: فولاد دنیا در صنعت خودرو کاربرد دارد. فولادهای پیشرفته ویژگی‌های مختلفی مثل وزن کمتر و استحکام بیشتر دارد که باعث می‌شود شکل قطعات ساده‌تر شود زیرا اکنون شکل قطعات برای استحکام به شکل پیچیده طراحی می‌شوند در صورتی که اگر ورق ابتدایی خود از استحکام بیشتری برخوردار باشد دیگر نیازی به این مسئله نیست.

وی گفت: مسیر دانشگاه‌ها و صنایع در عرصه فولاد هم راستا نیستند. برای توسعه تکنولوژی ما نیازمند استفاده از دانش فولادهای پیشرفته هستیم. این همراستا نبودن برای صنعت فولاد یک چالش مهم است. متاسفانه فعالیت‌های تکنولوژیک و دانش‌بنیان در کشور تقاضا ندارد. شرط ارتقای تکنولوژی این است که فرآیند فعلی بازار تغییر کند.

۵۰ میلیارد تن ذخایر تیتانیوم مگنتیت در ایران وجود دارد

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بازارهای بین‌المللی سخنران بعدی این پنل بود و با اشاره به دغدغه اصلی در چرخه زنجیره فولاد ابتدا مواد اولیه سنگ آهن و آهن اسفنجی است، اظهار کرد: تاکنون برای سنگ آهن بحث‌های زیادی شده است.

وی با اشاره برنامه‌های اکتشافی ادامه داد: در مکران و ستاره سیمین هرمز برنامه‌هایی وجود دارد ضمن اینکه درباره واردات سنگ آهن از کشور افغانستان نیز چندین سال است فقط صحبت می‌شود. ایران راهی برای واردات دریایی سنگ‌آهن به دلیل تحریم‌ها ندارد و بنادر کشور هم جوابگو نیستند.

جعفری طهرانی با بیان اینکه «هم‌اکنون معادن هماتیت مغفول بزرگی در کشور وجود دارد» تاکید کرد: در ایران ۵۰ میلیارد تن ذخایر تیتانیوم مگنتیت وجود دارد که به آن توجهی نشده است.

این کارشناس افزود: پیش از این برنامه تماس‌هایی از عربستان سعودی و قطر داشتم که هم‌اکنون مخاطب این کنفرانس هستند و متوجه شدم عربستان از سال ۲۰۰۶ بزرگترین تولیدکننده تیتانیوم دنیا است که با ورود این کشور به عرصه معادن اتفاق افتاده است.

وی گفت: پروژه‌هایی ارائه می‌شود که قابل اجرا در ایران باشد، اما ارقام آن را به دلار اعلام می‌شود تا قابل مقایسه با دنیا باشد. در موضوع تیتانیوم مگنتیت وقتی درباره آهن با ارزش‌افزوده بالا صحبت از نرخ هفتاد دلار برای هرکیلو گرم است. عیار معادن تیتانیوم مگنتیت ایران ۱۱.۸ درصد است که می توانیم از آن کنساتره با عیار ۳۴ درصد تولید کنیم.

جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: در روش DRTM می‌توان مستقیما از تیتانیوم مگنت به آهن اسفنجی رسید. محصول نهایی تیتیانیوم با عیار ۹۹ درصد، حدود ۶۵۰ هزار دلار برای هر تن ارزش دارد که ارزش بالایی است.

گفتنی است، اولین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با محوریت فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا با حضور نمایندگانی از بزرگترین شرکت‌های فولادی و معدنی ایران سه‌شنبه ۲۴ خردادماه به مدت یک روز در هتل المیپک تهران برگزار می‌شود.

تولید تختال‌ها با ارزش افزوده بالا در دستور کار فولاد خوزستان است

در ادامه بهمن تجلی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان، اظهار کرد: برخی فولادهای آلیاژی علی‌رغم ارزش افزوده بالا، قابلیت تولید انبوه ندارند. میزان مصرف فولادهای زنگ‌نزن در بیشتر در چین استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: سه نسل در تولید فولاد وجود دارد، در نسل سوم هزینه تولید فولاد بهینه شد. فولاد خوزستان اقدامات مختلفی در زمینه تولید فولاد با ارزش افزوده بالا انجام داده است. بنابراین تولید تختال‌ها با ارزش افزوده بالاتر در دستور کار شرکت فولاد خوزستان قرار دارد.

تجلی‌زاده تاکید کرد: پروژه احداث پکیج متالورژی ثانویه و ماشین ریخته‌گری شمش اسلب عریض اکنون در شرکت فولاد خوزستان در حال اجرا است که با بهره‌برداری امکان تولید محصولات کیفی با ارزش افزوده بیشتر و تنوع ابعادی شمش تولیدی را فراهم می‌کند.

معاون بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان گفت: به علاوه امکان عملیات بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت ماشین‌های ریخته‌گری موجود با حفظ ظرفیت تولید بخش فولادسازی را فراهم می‌کند.

محمد آقاجانلو، مدیرعامل شرکت ملی فولاد که آخرین سخنران این پنل بود، با اشاره به اینکه ارزش افزوده باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: بر این اساس باید به سمت زنجیره ارزش بهتر حرکت کرد همچنین ضروری است عواملی که در صنعت فولاد اثرگذار بوده مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌های فولادی مثل تاتااستیل در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش از فعالیت معدنی تا خودروسازی فعال هستند. در شرایط فعلی که صنعت فولاد در ایران به یک بلوغ نسبی رسیده ظرفیت تولید موجود ۴۴ میلیون تن است. وقتی صحبت از ارزش افزوده بالاتر می‌زنیم باید از آمار کمی فاصله بگیریم.

۳۳ درصد محصولات در کشور به صورت کیفی تولید می‌شود

آقاجانلو گفت: ۳۳ درصد محصولات در کشور به صورت کیفی تولید می‌شود. کره جنوبی بررسی کرده نسبت ارزش افزوده تولید خود را در بخش های مختلف بررسی کرده است که بر اساس آن ورق‌های زنگی بیشترین ارزش افزوده را ایجاد کرده است. بنابراین باید در حوزه تکنولوژی سرمایه ‌گذاری کنیم و از سوی دیگر واردات فناوری را نیز تسهیل ببخشیم.

گفتنی است، اولین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با محوریت فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا با حضور نمایندگانی از بزرگترین شرکت‌های فولادی و معدنی ایران سه‌شنبه ۲۴ خردادماه به مدت یک روز در هتل المیپک تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =