غفوری

یک کارشناس بازار سرمایه دلایل افزایش تقاضای سیمان در بورس کالا را بررسی کرد.

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در مورد افزایش تقاضای سیمان در بورس کالا به خبرنگار ایراسین گفت: در چند روز اخیر شاهد معاملات پرتقاضای سیمان در بورس کالا هستیم که مهمترین دلیل رشد این تقاضا، چشم‌انداز قطعی برق صنایع سیمانی‌ها، در ماه‌های آتی از سوی فعالین این بازار است. از آنجایی که عرضه سیمان در بورس کالا باعث ایجاد حذف واسطه شده بی‌شک ورود سیمان به بورس، یکی از مهم‌ترین اتفاقات این صنعت در جهت شفاف‌سازی و حذف رانت در چند سال اخیر بوده است.

قطعی برق عامل افزایش قیمت

وی گفت: محرکی که باعث ایجاد این رشد قیمت‌ها شده است شفاف‌سازی شرکت‌های سیمانی مبنی بر اینکه صنعت سیمان کاملا وابسته به شبکه برق بوده و قطعی برق در ماه‌های گرم سال طبق سوابق سال‌های گذشته است که در سال جاری با قطعی برق مواج خواهند شد هشدار دادند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این شفافیت‌ها توسط شرکت‌ها باعث موج تقاضا در بازار شده است طوری که قیمت‌ها ۱۰۰ تا ۱۳۰ درصد بالاتر از میانگین نرخ پایه در بورس کالا هم معامله شدند اما اقدام نادرستی صورت گرفته است. در رابطه با خبر ابطال معاملات بالای یک میلیون تومان برای هر تن سیمان از آنجایی که این دستکاری ها کار درستی نیست فضای عرضه و تقاضا و رقابتی را از بین می‌برد.

وی تأکید کرد: از آنجایی که ظرفیت اسمی تولید سیمان کشور در سال حدود ۹۰ میلیون تن بوده و در سال‌های اخیر این صنعت کاملا زیر ظرفیت اسمی کار کرده است این عوامل کاملا رابطه مستقیم بر روی سودسازی این شرکت‌ها خواهد داشت و باعث خواهد شد این شرکت‌ها از محل افزایش نرخ محصولات در آمدهای عملیاتی بالایی را در سال جاری نسبت سال قبل تجربه کنند و بتوانند سودهای خوبی را نصیب سهامدران خودشان کنند. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران تمایل خوبی نسبت به این صنعت برای سرمایه‌گذاری نشان دهند.

اختلاف قیمت سیمان به دلیل مسافت

غفوری عنوان کرد: در آخر باید به این موضوع توجه داشته باشند با توجه به اینکه هزینه حمل در این صنعت بسیار بالاست نرخ سیمان در ایران کاملا منطقه به منطقه متفاوت است به‌طوری که سیمان صرفه تجارت بر خلاف بعضی محصولات را ندارد و همیشه شاهد این هستیم که در برخی مناطق از کشور مازاد تقاضا و در مناطقی مازاد عرضه وجود دارد و این موضوع همیشه باعث اختلاف قیمتی ۲۰تا۳۰ درصدی نرخ فروش شرکت های سیمانی می‌شود.

وی متذکر شد: با این وجود باتوجه به چشم‌انداز افزایش سودسازی شرکت‌ها بر اثر افزایش نرخ، نسبت ارزش جایگزینی جذاب شرکت‌ها، تورم داخلی و فضای رقابتی ایجاد شده و شروع طرح مسکن ملی که می‌تواند مازاد تقاضا در این صنعت ایجاد کند. بنابراین سال جاری را برای صنعت سیمان سال خوبی پیش بینی می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =