گمرک

بر اساس لایحه دوفوریتی دولت، در سال جاری نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا و قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات از ۱۰ درصد به یک درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بر اساس لایحه دوفوریتی دولت، در سال ۱۴۰۱ نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا و قطعات ماشین آلات و تجهیزات که با احتساب سود بازرگانی حقوق ورودی آنها حداکثر ۱۰ درصد است، به یک درصد کاهش یافت.

کاهش حقوق گمرکی مواد اولیه و ماشین‌آلات به یک درصد



لازم به ذکر است برای کنترل قیمت‌ها و مراقبت از افزایش هزینه‌های تولید، دو اقدام کاهش سود بازرگانی و کاهش حقوق گمرکی در دستور کار دولت قرار گرفت و با توجه به اینکه حقوق گمرکی باید با ارائه لایحه به مجلس مورد اصلاح و بازنگری قرار می‌گرفت، دولت اقدام به ارسال لایحه دو فوریتی کرده است.

هیات دولت در این لایحه دوفوریتی که در تاریخ ۷ خردادماه با امضای سه وزیر به مجلس ارسال شده، خواستار کاهش نرخ عوارض گمرکی در سال ۱۴۰۱ شده است. در لایحه دولت امده است:

"در سال ۱۴۰۱ نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا، قطعات، ماشین‌آلات و تجهیزات که با احتساب سود بازرگانی، حقوق ورودی آنها حداکثر ده درصد (۱۰٪) می‌باشد به یک درصد (۱) تقلیل می‌یابد. دولت مجاز است با توجه به کاهش منابع حاصل از حقوق ورودی، نسبت به فروش اوراق مالی تا سقف دویست و هشتاد هزار میلیارد (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۲۸۰) ریال اقدام نماید."

گفتنی است پیش از این نرخ حقوق گمرکی کالاهای اساسی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، از سوی مجلس کاهش پیدا کرد و از ۴ به یک درصد رسید که دولت در لایحه دو فوریتی اخیر خود درخواست کرده تا حقوق گمرکی دیگر کالاها نیز از ۴ به یک درصد کاهش پیدا کند. . با اعمال اصلاحات مذکور، علاوه بر کاهش هزینه تولید کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه، موجب کاهش تورم کالاهای نهایی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =