سید رضا عظیمی مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: بر اساس نقشه پراکندگی معادن سنگ آهن، ۲۶ درصد از مجوزهای بهره‌برداری ما مزایده‌ای است و بنابراین فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سید رضا عظیمی در پنل دوم اولین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با موضوع «نهضت فرآوری اقدامات، فرصت‌ها و الزامات» با بیان اینکه ۱۰ درصد از پروانه‌های بهره‌برداری کل کشور را معادن گروه فلزی تشکیل می‌دهد اظهار کرد: از  بین این پروانه‌های بهره‌برداری ۳۹ درصد از معادن، معدن آهن است.

وی افزود: ۴۶۹ معدن سنگ آهن فعال متشکل از همه ماده‌های معدنی آهن در کشور وجود دارد در حالی که معادن فعال مربوط به سایر فلزات ۷۳۱ معدن است. همچنین میزان ذخیره قطعی سنگ آهن ۳ میلیون و ۸۲ هزار و ۶۵۹ هزار تن اعلام شده در حالی که ذخیره سایر فلزات حدود ۳ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۷۴ هزار تن اعلام شده است.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس افزود: سالانه ۱۰۳ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۹۹۵ میلیون تن سنگ آهن و ۹۵ میلیون و ۸۱۶ هزار تن از سایر فلزات تولید می‌شود.

عظیمی ادامه داد: بر اساس نقشه پراکندگی معادن سنگ آهن، ۲۶ درصد از مجوزهای بهره‌برداری ما مزایده‌ای است و بنابراین فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم آورده است. قصد داریم با همکاری ادارات صمت استان‌ها این معادن را به طرح احیای ۱۰۰۰ معدن کوچک و متوسط مقیاس وارد کنیم و شرکت‌های بخش خصوصی نیز تحت قالب کنسرسیوم به این بخش وارد شوند.

وی درباره دسته بندی کلان سنگ آهن در کشور به لحاظ نوع ماده معدنی تصریح کرد: سنگ آهن‌های مگنتیتی توده‌ای، مگنتیت و هماتیت، مگنتیت پلاسری، مگنتیت پلاسری تیتان دار، مگنتیت پلاسری وانادیوم و عناصر نادر، هماتیت پرعیار و عیار متوسط، هماتیت کم عیار، گوتیت، لیمونیت و... از جمله انواع سنگ آهن موجود در کشور است.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: کشور ما نسبت به هماتیت در مرحله رشد خود قرار دارد. از نظر سرمایه‌گذاری گواهی کشف یک نقطه عطفی برای سیاست‌گذاری برای بهره برداری است.

عظیمی با اشاره به بحث فرآوری در حوزه معدن گفت: اگر در این حوزه به برخی نکات توجه نشود، در آینده ما را عقب می‌اندازد بنابراین باید با دقت بیشتری مورد توجه و فعالیت کارشناسی قرار گیرد. انرژی یکی از مسائل مهم در این حوزه است.

وی ادامه داد: درباره کم عیارها باید توجه داشت که باطله‌های کارخانه‌های فرآوری خیلی خوب می‌تواند به عنوان معدن تلقی شود. در خصوص اهمیت اتوماسیون و کنترل فرآیند در فرآوری نیز باید گفت این مسئله می‌تواند در بهینه‌سازی فرآوری نقش زیادی داشته باشد.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به اهمیت استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی گفت: نرم افزارهای موجود یوزرفرندلی و قابل استفاده برای همه نیست و افراد متخصص کمی هم توانایی استفاده از آن را دارند.

عظیمی درباره طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس نیز تصریح کرد: کاربرد اصلی این طرح اطلاع رسانی،  مچ میکینگ و هم رسانی مجموعه‌های مختلف است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =