محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه گفت وگوی ویژه خبری

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو با اشاره به آغاز عملیات احداث ۵ پروژه با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی توسط شرکت فولاد مبارکه گفت: گام بلندی در راستای تحقق گام دوم انقلاب برداشتیم و به شعار فولاد به وسعت ایران جامه عمل می‌پوشانیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰، بزرگترین عملیات آغاز سرمایه‌گذاری در تاریخ اقتصاد ایران و در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به ثمر نشست. ۷ شرکت بزرگ تعهد کردند که ۴۸ طرح را با سرمایه‌گذاری ۴۷۰ هزار میلیارد تومانی اجرا کنند. با تسهیلگری کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران، ۷ شرکت صنعتی بزرگ کشور در طی ۱۱۰ روز موانع بروکراسی سرمایه‌گذاری را برطرف کردند و با اخذ مجوزات لازم این رویداد مهم اقتصادی در کشور صورت گرفته است.

در همین خصوص محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، شامگاه ۱۷ بهمن ‎ماه در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو، با اشاره به آغاز عملیات احداث ۵ پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیاردتومانی فولاد مبارکه، اظهار کرد: هفدهم بهمن‌ماه، فاز نخست سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری شرکت فولادمبارکه آغاز شد. در مجموع ۶ طرح احداث واحد تولید آهن اسفنجی در فولادهرمزگان به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان، احداث خطوط نهایی نورد در فولاد امیرکبیرکاشان با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان، احداث خط تولید محصولات کیفی نورد گرم به ظرفیت بیش از ۴ میلیون تن و با اعتبار ۱۸ هزار میلیارد تومان، احداث شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب ۶ شهر جدید در ادامه اقدامات جمع آوری و انتقال پساب ۹ شهر قبلی جهت تامین بخشی از نیاز آبی شرکت فولادمبارکه با اعتبار هزار میلیارد تومان آغاز به فعالیت کرده است.

وی با اشاره به اینکه احداث نیروگاه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد تومان و قرارداد خرید و ساخت داخل ۵۰ دستگاه لوکوموتیو باری در حوزه حمل ونقل به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان از دیگر طرح‌های شرکت فولاد مبارکه است، بیان کرد: مجموع طرح‌های مذکور بالغ بر ۴۰ هزار میلیاردتومان در فاز نخست طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه طرح‌های توسعه‌ای تعریف شده در شرکت فولاد مبارکه بر مبنای دو محور اساسی است، گفت: تحقق شعار مبارکه به وسعت ایران یکی از شالوده‌های تعریف طرح‌های توسعه‌ای در شرکت فولاد مبارکه است؛ چراکه فولاد مبارکه در راستای تحقق گام دوم انقلاب، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی توسعه در سراسر کشور گام بلندی برداشته است و پروژه‌های تعریف‌شده را در فازهای بعدی در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شرق اصفهان و مرزهای جغرافیایی کشور دنبال خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه در استان‌های کرمان و یزد به واسطه سهامداری این شرکت در شرکت‌های بزرگی نظیر گل‌گهر، چادرملو و توسعه معادن صورت گرفته است، گفت: رکن دوم در تعریف طرح‌های توسعه‌ای در شرکت فولاد مبارکه مبتنی بر توسعه کمی، کیفی و متوازن است.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیاردتومانی شرکت فولاد مبارکه در طرح‌های توسعه و بنیادین کشور است، گفت: بهره برداری طرح‌های تعریف شده شرکت فولاد مبارکه، بالغ بر اشتغال ۱۲ هزار نفر را به همراه خواهد داشت و درآمد حاصل از بهره‎‌برداری طرح‌های مذکور، حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در سال به نرخ دلار امروز برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه مولود انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: ۷ شرکت بزرگ که روز هفدهم بهمن‌ماه تعهد کردند، در ۴۸ طرح به ارزش ۴۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام دهند، ثمره انقلاب هستند و الان زمانی است که این شرکت‌ها به توسعه کشور یاری برسانند؛ چراکه در آستانه قرن جدید ضرورت اجرای گام دوم انقلاب بیش از پیش احساس می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه تاکنون توسعه‎های شرکتهای بزرگ صنعتی به صورت کمی بوده است، اظهار کرد: در گام دوم هدف ایجاد اشتغال، محرومیت‌زدایی و حرکت به سمت نوآوری و فناوری است و خط مشی و رویکردهای شرکت فولادمبارکه مبتنی بر فرموده‌های رهبر معظم انقلاب و در راستای تحقق جهش تولید خواهد بود.

وی با بیان اینکه ثمره رونق و آبادانی کشور در سفره‌های مردم متجلی می‌شود، اضافه کرد: ثمرات اشتغال‌زایی در سرمایه گذاری ۷ شرکت بزرگ در معاش کارکنان این شرکت‌ها نمود خواهد داشت.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه پروژه‌های تعریف شده فارغ از درآمدزایی، ارزآوری و اشتغال‌زایی منافعی به صورت مستقیم برای شرکت‌های سرمایه‌گذار خواهد داشت، گفت: شبکه جمع‌آوری و انتقال پساب ۹ شهرستان توسط شرکت فولادمبارکه اقدامی کم‌نظیر در کشور است و این طرح اگر به بودجه‌های دولتی متکی می‌شد بیش از ۹۰ سال زمان می‌برد اما با سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه این پروژه در طی سه الی چهارسال اجرا شد.

به گفته مدیرعامل شرکت فولادمبارکه با سرمایه‌گذاری انجام شده شرکت فولاد مبارکه در پروژه شبکه جمع‌آوری و انتقال پساب شهری، بهینه سازی و کاهش مصرف آب در فرایندهای تولید فولاد، تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی فولادمبارکه، مصرف آب خام این شرکت به نصف تقلیل یافته است. به این معنا که ۳۰ سال کارکرد فولاد مبارکه در تولید ۷ میلیون تن فولاد با همان آب در نظرگرفته شده برای تولید اولیه شرکت به میزان ۲.۲ میلیون تن ظرفیت تولید در حال انجام است و شرکت فولاد مبارکه به عنوان معیاری برای سنجش (Benchmark) جهانی در میان شرکت‎های فولادسازی به عنوان کم مصرف‌ترین واحد فولادسازی شناخته شده است.

وی علت عدم تولید خودرو در سطح جهانی را نبود ورق‌های باکیفیت مورد نیاز صنایع خودروسازی دانست و اذعان داشت: با آغاز فعالیت نورد گرم دو و تولید ورق با ارزش افزوده بالا به نیاز صنایع پایین دستی خودروسازی، لوله و پروفیل و لوازم خانگی پاسخ خواهیم داد. محصولات شرکت فولاد مبارکه به صورت تجارت به تجارت (B۲B) است و نیاز سایر صنایع را تامین کرده و به عنوان صنعت مادر محسوب می‌شود.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه شرکت فولادمبارکه سهام‌دار اصلی شرکت گل‌گهر است، گفت: باید به این چالش اندیشید که آیا صحیح است که معادن به سمت فولاد بروند یا خیر؟ چراکه رسالت صنایع معدنی سرمایه گذاری در توسعه اکتشافات بوده است و بایستی نیاز صنایع فولادی را تامین می‌کردند و اگر این مهم اتفاق می‌افتاد صنایع فولادی با محدودیت سنگ آهن مواجه نمی‌شدند. متاسفانه تا پانزده سال آینده، کل سنگ آهن شناسایی شده کفاف نیاز شرکت‌های فولادی را نمی‌دهد.

وی افزود: مزیت تولید فولاد در ایران به سنگ‌آهن مربوط می‌شود و با توسعه‌های نامتوازن، سنگ‌آهن در آینده نه چندان دور به اتمام می‌رسد. نیاز است که با نگاه ملی به توسعه کشور بیاندیشیم و به این نکته دقت کنیم که حاشیه سود خالص شرکت‌های معدنی بیش از ۶۰ درصد است و میانگین حاشیه سود شرکت‌های فولادی کمتر از ۴۰ درصد است که علت آن در این خلاصه می‌شود که شرکت فولادمبارکه با استراتژی سنگ تا رنگ، حاشیه سود سایر شرکت‌های فولادی را جبران کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =