معدن زغال سنگ

میزان تولید کنسانتره زغال سنگ شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو در نیمه نخست ۱۴۰۰، بیش از ۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایراسین، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران طی گزارشی که به تازگی ارائه کرده، از رشد تولید در ۲ شرکت زیرمجموعه ایمیدرو (طبس و البرز مرکزی) از ابتدای فروردین تا پایان شهریور امسال خبر داده و گفته است این دو شرکت ۷۳۲ هزار و ۵۴ تن کنسانتره زغال‌سنگ تولید کرده اند. میزان تولید شرکت‌ها در مدت مشابه سال ۹۹، حدود ۶۷۵ هزار و ۸۰۸ تن بوده است.

همچنین این شرکت‌ها طی ماه شهریور، ۶۹ هزار و ۶۳۰ تن ماده معدنی استخراج کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال ۹۹ (۳۹ هزار و ۳۴۳ تن)، ۷۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

نکته مهم درخصوص آمار مطرح شده از سوی سازمان ایمیدرو این است که تنها آمار تولید ۲ شرکت زغال‌سنگ کشور در آن آمده و تولید معادن زغالسنگ در مقایس‌های کوچک و متوسط ذکر نشده است. افزایش میزان تولید زغال‌سنگ به عنوان یک محصول مهم که بخش عمده آن در صنعت فولادسازی به کار برده می‌شود و در سال‌های آتی نیاز صنایع به آن افزایش پیدا خواهد کرد، نیازمند سرمایه‌گذاری های جدید در این حوزه و تغییر بنیادی در نوع قیمت‌گذاری این ماده معدنی است چراکه به گفته سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، در حال حاضر تنها معادن قدیمی زغال‌سنگ می‌توانند با قیمت های فعلی به فعالیتشان ادامه دهند اما سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه توجیه اقتصادی نداشته و همین موضوع باعث شده تا امکان تولید بیشتر و راه اندازی معادن جدید زغال‌سنگ بسیار سخت و حتی دور از ذهن باشد.

بالارفتن قیمت تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای معدنکاری همچون آرک و ریل یکی از مشکلات اصلی معادن زغال‌سنگ کشور بوده و معادن نیز با این شرایط به سمت ورشکستگی و عدم تولید حرکت خواهند کرد.

بنابراین درصورتی که برنامه ای برای افزایش تولید زغال‌سنگ در کشور نداشته باشیم، در آینده نزدیک شاهد بالارفتن میزان زغالسنگ خواهیم بود و رقم آن به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن در سال خواهد رسید. (طی سالهای اخیر میزان تولید زغالسنگ یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن بوده و تغییری در این عدد دیده نشده است)

نگاهی بر میزان استخراج و تولید

بر اساس گزارش ایمیدرو، میزان استخراج دو شرکت ایمیدرو طی ۶ ماهه ۱۴۰۰، با ۲۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و ۳۷۱ هزار و ۵۶۲ تن)، به یک میلیون و ۷۴۹ هزار و ۵۴۰ تن ماده معدنی رسید.

همچنین میزان استخراج این شرکت ها طی شهریور نیز ۱۰۵ هزار و ۴۹۳ تن بود. اما این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۶۵ هزار و ۸۶۵ تن بود که رشد ۶۰ درصدی را نشان می دهد. میزان ارسال کنسانتره زغال سنگ نیز از سوی شرکت های طبس و البرز مرکزی به شرکت های داخلی طی ۶ ماهه نخست امسال نیز ۷۵۹ هزار و ۵۹۹ تن بوده است که نسبت به رقم مدت مشابه سال ۹۹ (۶۶۴ هزار و ۴۷۲ تن)، ۱۴درصد رشد را نشان می‌دهد.

میزان ارسال کنسانتره زغال سنگ به شرکت های داخلی نیز ۶۵ هزار و ۳۴۷ تن بوده که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۴۴ هزار و ۷۶۷ تن)، ۴۶ درصد افزایش یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =